شناسه خبر : 98904
شنبه 05 فروردين 1402 , 09:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهید حسن سروی؛ مجنونی که تاب و تحمل در قفس دنیا را نداشت

فاش نیوز -  بمناسبت سی و ششمین سالگرد عروج آسمانی شهید حسن سروی بخشی از حالات و خصوصیات اخلاقی شهید گرانقدر محضر مخاطبین تقدیم می شود. شهید حسن سروی در چهارم شهریور ماه 1349 چشم به جهانی گشود. دوران پر نشاط کودکی را سپری نمود و پا به دنیای نوجوانی گذاشت.   شهید حسن سروی […]

 

به گزارش یاشهید، بمناسبت سی و ششمین سالگرد عروج آسمانی شهید حسن سروی بخشی از حالات و خصوصیات اخلاقی شهید گرانقدر محضر مخاطبین تقدیم می شود.

شهید حسن سروی در چهارم شهریور ماه 1349 چشم به جهانی گشود. دوران پر نشاط کودکی را سپری نمود و پا به دنیای نوجوانی گذاشت.

 

شهید حسن سروی از همان اوان جوانی علاقه وافری به مراسم عزاداری و نوحه خوانی داشت و با سن کمی که داشت ، علاقه ای عجیب به ائمه علیهم السلام به خصوص حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام داشت .

دوران تحصیلات راهنمایی را در مدرسه راهنمایی مفید ، با موفقیت سپری نمود و سپس برای ادامه تحصیل در دوره نظری ، در دبیرستان مفید ثبت نام نمود . ورود به دبیرستان مفید و آشنایی شهید حسن سروی با دوستان هم دوره اش از جمله شهید محسن مشایخی ، شهید علی رضا رجبیانی ، شهید علی رضا ربیعی ، شهید مسعودی و همچنین برادر جلال مقصودی که می توان گفت  یکی از یادگارهای دوران تحصیل شهید حسن سروی است ، کمالاتی دیگر بر کمالات والای این شهید افزود.

 

 

حسن، یکی دیگر از آن شهدایی بود که برای رسیدن به معشوق خویش همانند مجنونی بود که خال و هوای خود را نمی فهمید و به حقیقت دیگر ،  تاب و تحمل در قفس دنیا را نداشت و برای خلاص شدن از این زندان تاریک ، هستی اش را به جانان تسلیم نمود . شاید نتوان خصوصیات بارز این شهید عزیز را بیان نمود و به راستی قلم عاجز است . اما چه خوب است در حد توان بیانگر واقعیاتی که در وجود این شهید بزرگوار موج می زد ، باشیم.

 

خصوصیات اخلاقی و روحی شهید سروی

یکی از بارزترین ویژگی های شهید حسن سروی ، اهمیت فوق العاده اش به نماز بود . حتی المقدور نمازهایش را اول وقت به جا می آورد . تواضع و خضوعی که این شهید عزیز در برابر محبوب خویش در هنگام نماز داشت وصف ناشدنی است و آنچنان خضوع و خشوع از وجودش می بارید که گویی به حقیقت ، مولای خود را نظاره می کند.

 

 

 

این شهید بزرگوار بسیار مهربان و رقیق القلب بود . ساده می پوشید و ساده می زیست  . آنقدر سخاوتمند و بخشنده بود که آنچه را که داشت ، به خصوص آنچه که مورد علاقه اش بود را بدون هیچگونه مضایقه ای به دیگران تقدیم می کرد . یکی دیگر از ویژگی های این شهید عزیز ، عشق و علاقه وافر او به حضرت امام (ره) ، این فرزند راستین اسلام بود و به راستی عاشق و مدافع بر حق آن امام عزیز بود .

آن شهید عزیز به نماز جمعه اهمیت می داد و می کوشید که حتماً در نماز پرشکوه جمعه حضور پیدا کند . نسبت به مسئله حجاب بسیار دقیق بود و دائماً به اهل خانه سفارش می نمود که در حفظ حجاب اسلامی کوشا باشند .

عشق و حبّ و علاقه این شهید بزرگوار نسبت به ائمه اطهار علیهم السلام آنقدر زیاد بود که عزاداری ها و سینه زنی ها و شرکتش در مجالس نوحه خوانی ، حکایت آن همه ارادت را داشت . اکثر شب های جمعه را در مراسم دعای کمیل شرکت می کرد .

آنقدر به تهذیب نفس و محاسبه اعمال اهمیت می داد که حتی خود را ملزم به گرفتن روزه های مستحبی نموده بود و دائماً در حال مراقبت و حساب کشی از نفسش می بود.

 

 

این شهید عزیز و بزرگوار در عین حال که به عبادات و انجام فرایض می پرداخت ، در کنار این اعمال به تحصیل علم نیز اهمیت می داد و با عشق و پشتکار درس می خواند . در سال های اول و دوم دبیرستان بود که عشق به جبهه سراسر وجود این شهید عزیز را فرا گرفت و به همین سبب این شهید عزیز با آنکه در اثنای سال تحصیلی بود ولی در اسرع وقت ، خود را به پایگاه های مقاومت بسیج معرفی و ثبت نام نمود . از طریق پایگاه های مقاومت به پایگاه مقداد معرفی شده و برای فراگیری آموزش های نظامی به اتفاق برادرش به یکی از پادگان ها معرفی شد ولی از آنجایی که سن این شهید عزیز اقتضا نمی کرد ، مسئولین پایگاه ، این شهید عزیز را مرخص نموده و به ایشان گفتند که باید تا یک سال دیگر صبر کند تا سنش به سن قانونی برسد ولی تحمل این امر برای شهید عزیزمان غیر ممکن بود و عشق  او برای اعزام به جبهه بیش از این ها بود ، لذا این شهید عزیز برای این که موفق شود ، خیلی کوشید و بعد از مشورت با چند تن از دوستان نزدیک تصمیم گرفت که تغییراتی در شناسنامه اش بدهدو خلاصه بعد از موفق شدن و دیدن آموزش های نها یی ، به جبهه ، این سرای عشق و آزادگی ، عزیمت نمود .

بعد از چندین بار که به جبهه رفت ، برای آخرین بار که  به مرخصی آمد  اوایل سال تحصیلی بود و آن شهید دانش آموز سال سوم دبیرستان بود که از ایشان خواسته شد بماند و به تحصیلش ادامه دهد ، اما شاید نتوان درک کرد ، زیرا این شهید عزیز مجنونی بود که دیگر تحمل زندگی در این زندان برایش امکان نداشت . شاید نتوان حالات والای آن شهید را قبل از آخرین عزیمتش به جبهه بیان کرد . حالی عجیب داشت و دگرگون شده بود . تاب و تحمل را از کف داده بود و انتظار وصال یار ، او را آنچنان شیفته و شیدا نموده بود که گویی دنیا و دنیائیان را نمی بیند.

 

 

آری در دنیا هرگز نتوان درک شهید کرد ، چرا که «« لا یدرک ولا تصوف »» است . او رفت و شهد گوارای شهادت را عاشقانه نوشید و به جانان پیوست .

از روحیات و خلقیات والای شهید حسن سروی در سرای عشق و شهادت – جبهه – بیانات زیادی از زبان دوستان همرزمش نقل شده است : این شهید عزیز علاوه بر آن که از عزمی راسخ و شجاعتی عظیم برخوردار بود ، دارای سعه صدر و عطوفتی خاص بود .

یکی از ویژگی هایی که در این شهید بزرگوار دیده می شد ، علاقه ای بود که به رسیدگی و انجام امور رزمندگان داشت ، در حقیقت از جمله کارهای شهید عزیزمان که به اتفاق شهید علی رضا رجبیانی که یکی از صمیمی ترین و هم رازترین رفقای شهید حسن سروی به شمار می رفت ، انجام می داد این بود که شبانه سنگرهای برادران رزمنده را مرتب نموده و حتی به شستن لباس ها و ظروف این عزیزان می پرداختند.

 

 

 

یکی دیگر از ویژگی های شهید والامقام اهمیتی بود که برای دروسش قائل می شد و در اولین فرصت ممکن و یا فراغت از کارها به اتفاق سایر دوستان به دروس مربوطه می پرداخت .

از دیگر خصوصیت مهم این عبد خالص و عاشق وصال حق ، می توان از نمازهای شبانه و عبادت های مخفیانه آن عزیز نام برد . آری یاران همسنگرش او را ساجد یافته بودند و شاهد اشک هایی بودند که بر چهره پاک آن شهید جاری می گشت . نجواهای او با محبوب خویش حاکی از عشق او به مولایش بود ، بله این شهید بزرگوار نیز مانند سایر شهدا که از سرور آزادگان حضرت حسین ابن علی علیه السلام درس خلوص و آزادگی آموخته بودند ، مصداق حدیث شریف «« زهاد اللیل و اسد النهار »» بود . آری حسن رفت و به خیل حسینیان پیوست و وصال معشوق را عاشقانه لبیک گفت.

و در پایان عمر شریفش، روح مطهر این شهید در تاریخ 22 دیماه سال 1365 در دریاچه ماهی شلمچه با اصابت گلوله به شهادت رسید و به دیدار معبود شتافت و پیکر مطهرش در قطعه 24 گلزار شهدای بهشت زهرا(سلام الله علیها) به خاک سپرده شد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi