شناسه خبر : 98952
دوشنبه 07 فروردين 1402 , 10:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

لابی قوی مخالفان و تحرک ضعیف فراکسیون ایثارگران علت تمدیدنشدن قانون تبدیل وضعیت

چرا مدیران نالایق، ناتوانی خود را با مقابل مردم قرار دادن ایثارگران و ضایع کردن حق قانونی آنان لاپوشانی می کنند...

فاش نیوز - قانون تبدیل وضعیت ایثارگران علیرغم خوشبینی بسیار زیاد برخی از آحاد جامعه هدف، با بی تحرکی و فعالیت ضعیف فراکسیون ایثارگران و لابی قوی مخالفان، در لایحه بودجه 402 تمدید نشد. در این چارچوب توضیح چند نکته ضروری به نظر می رسد.

بسیاری از قوانینی که در صحن مجلس برای اولین بار به تصویب می رسد، به صورت دائمی و یا آزمایشی هستند. در مورد قوانین دائمی که تکلیف دولت و دستگاه های دولتی مشخص و شفاف است. به طور مثال اخذ مالیات از سیگار یک قانون دائمی‌ست و منابع درآمدی آن هر سال برای دولت مشخص است یا در مورد پرداخت عوارض آزادراه‌ها هم همینطور است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از تصویب برخی از قوانین، مدت یک یا سه سال را برای اجرای آزمایشی قانون مشخص می کنند و پس از پایان دوره آزمایشی در صدد رفع معایب آن برمی آیند.

در مورد جامعه ایثارگری، گذشته از این که قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران وجود دارد، برخی قوانین بالادستی و برنامه های پنج‌ساله توسعه و... به عنوان محکمات برای قوانین جامعه هدف وجود دارد.

قانون تبدیل وضعیت یکی از قوانین درخشان مجلس و دولت برای ایثارگران است و در این مورد، پس از اجرا نتایج خوبی طی این دو سال به همراه داشته و موجبات رضایت ایثارگران را فراهم کرده است. اما چرا این قانون مثبت ایثارگری تمدید و دائمی نشد و به عبارتی دوره آزمایشی خود را ناتمام گذاشت. پاسخ این سئوال با مراجعه به جلسات بررسی لایحه بودجه 1402 در کمیسیون تلفیق و سپس صحن علنی مشخص می شود.

علیرغم تاثیر مثبت این قانون، لابی قوی رییس سازمان برنامه و بودجه و همراهان وی در مجلس شورای اسلامی و تحرک ضعیف و بی میلی فراکسیون ایثارگران مجللس یازدهم، تمدید نشد و در مقابل اعتراضات جامعه ایثارگری به این اقدام، نبود اعتبارات و تعداد اندک ایثارگران شامل این قانون و مخالفت مردم به عنوان دلایل عدم تمدید آن اعلام شده است.

مخالفان تمدیید قانون تبدیل وضعیت در سخنان و استدلال خود بر این نکته تاکید داشتند که اجرای این قانون باعث شده است ایثارگران در دستگاه ها و دوایر دولتی در مقابل مردم قرار گیرند. به طور مثال گفته شده است فلان نیروی ایثارگر طی کمتر از یک سال تبدیل وضعیت شده در حالی که فلان نیروی غیر ایثارگر با داشتن سابقه کاری بالا هنوز بلاتکلیف مانده است.

به طور مثال قانون اختصاص سهمیه 25 درصدی دانشگاه ها و مراکز آموزشی به ایثارگران در هنگام تصویب و اجرا هم همین مباحث را در جامعه دامن زده بود.

در مورد تبدیل وضعیت باید از افرادی مانند رییس سازمان برنامه و بودجه پرسید چرا افراد غیر ایثارگر شاغل و با سابقه زیاد در ادارات بعد از سال های طولانی نباید تبدیل وضعیت شده باشند که حالا ایثارگر و غیر ایثارگر در دستگاه های مشمول در مقابل یکدیگر قرار بگیرند؟! غیر از این است که کمبود اعتبارات اختصاص داده شده از سوی سازمان برنامه و بودجه و سوء مدیریت باعث این معضل است؟

آیا ایثارگران و فرزندان آنها باید چوب سوء مدیریت، کم کاری و بی انگیزگی برخی از مدیران را بخورند و سکوت کنند؟

چرا مدیران نالایق، ناتوانی خود را با مقابل مردم قرار دادن ایثارگران و ضایع کردن حق قانونی آنان لاپوشانی می کنند؟

در خاتمه باید گفت تمدید نشدن قانون تبدیل وضعیت باعث نارضایتی جامعه ایثارگری و برخی از نمایندگان ایثارگر مجلس شده است و در این مورد، دولت و مجلس نسبت به جامعه ایثارگری مرتکب خطا و ظلم فاحشی گردیده است.

 

* رزمنده گمنام

اینستاگرام
به خدا که ظلم کردید، ما راضی نیستیم سکوت هم نمیکنیم این حق مابود ؟ این قانون باید دائمی بشه ، ما ایثارگران زیر بار ظلم و تبعیض ، نمیرویم ، ما زیر بار حرف ناحق نمی رویم ، بحث غیر ایثارگرا جداست اونها هم باید به حقشون برسند ، شاید خیلی قبلتر نه دقیقا الان ....اما ایثارگران هم قانون خودشون را دارند شما حق ندارید قانونی که به نفع ایثارگران هست را از شان بگیرید ، نه به بهانه بودجه و نه بهانه های دیگر ، اگر بودجه هم کم دارید ،دلیل نمیشه قانون را لغو کنید مجلس وظیفه داره قانون تصویب کنه اگر بودجه کم باشه اون دست دولته که اجرا بشه یا نشه یا چه زمانی دوباره اجرا بشه ، نه اینکه شما لغوش کنید و از اساس قانون را بردارید ، این کار غیر انسانی ، غیر اخلاقی و ظلم به خانواده مظلوم ایثارگران است حیا کنید کشورما کشور اسلامی است و اینقدر ظلم آشکار ؟ چرا بی کفایتی خودتون را گردن ایثارگرا میندازید؟ به جای اینکه پول بدهید دست شرکت ها و چپاول کنند میتونست خود دولت با حقوق کمتر همه را رسمی کنه ، از اون کارمند با سابقه که ماهی ۲۰ میلیون میگیره کم کنید تا تعادل برقرار بشه، چرا حقوق همه برابر نیست؟ مگه چه فرقی دارند؟ برید قانونهای خراب دیگر را اصلاح کنید تا بودجه کم نیارید... یه نفر ۲۰ میلیون چون رسمی و با سابقه هست میگیره یه نفر خیلی کمتر چون شرکتیه! آیا اندازه هم مثل هم کار نمیکنند؟چرا بقیه باید تاوان زیاده خواهی برخی را بدهند؟
بخداقسم اگرکسانی که باحق ایثارگران مخالفت میکنند فقط یک لحظه یک صدای موشک یاآرپی جی ازنزدیک خونه شون ردبشه همه شون موافق ایثارگران میشن ! اینهایی که پشت میزهایی نشسته اندکه نه جای آنهاست ونه اندازه ی آنها واضح است که بایدباحق وحقوق مسلم ایثارگران مخالفت کنند . راستی اینهاچرافریادنمی زنندکه حقمان راارعراق بگیریم وزورشان فقط به دلاوران جبهه می رسد که مردانه برای دفاع ازوطن وناموس خودجنگیدند وحالا بایدنامردمانی رامقابل خودببینندکه نه جبهه میدانندچیست ونه مردجنگ بوده اند . امیدوارم چهارتامردبین اینهاپیداشودوجواب بقیه رابدهد . امیدوارم روزی بیایدکه این میزهارابازورازاینهابگیرندتاآنوقت بفهمندکه حتانشستن پشت همان میزهاهم ازصدقه ی سررزمندگان جبهه هاست .
چرا هیچ کسی سر جاش نیست؟ ی نگاه کنید اعضای کمیسیون تلفیق بودجه چه مدرک تحصیلی دارند؟ فقط ۴ نفرشون اقتصاد خوندن ! چند نفر هم مدیریت.... چطور طرف الهیات و تاریخ خوانده از پس کنترل بودجه بر می آید؟ اونوقت توقع داریم وضعیت تغییر کند؟؟؟ از اونور قانونها هم مشکل دارند، حقوق ها برابر نیستند... یکی زیاد میگیره یکی کم میگیره ... مسلما بودجه کم میاد، تا کی این روند ادامه داره؟ تنها راه نجات از این وضع رعایت عدالته ، الان کارمند با سابقه بیمارستان که سختی کار پرسنل درمان را ندارد از یک نیروی شرکتی درمان حقوقش خیلی بیشتره ، این عدالته؟ چرا ؟ کشور ما رعایت عدالت بلد نیست، حقوق ها را اصلاح کنید نباید بقیه قربانی زیاده خواهی شوند .... چرا سابقه میره بالا حقوق باید بالا بره؟ کارمند کارمنده ، چه فرقی میکنه؟چه ی سال چه ۲۰ سال. با این قانونها عده ای حریص شدند و اجازه دست زدن به حقوقها و رعایت عدالت را نمیدهند ، اما یک قانون محکم هر کس را سر جایش مینشاند و همه به حق خودشون میرسیدند، نمیخواهند وگرنه انجام شدنی بود، خودشون ذینفعان اصلی اند! هیچ وقت اجازه چنین کاری را نمیدهند!! دنبال عامل خارجی نباشید مشکلات ما بیشترش از داخل آب میخوره!!
خیلی خیلی معذرت میخواهم اما مگه ما موش آزمایشگاهی هستیم که با ماها این کار را میکنید؟؟ حالا جواب آزمایشها و تحقیقات خود را پیدا کردید؟ مثلا شماها نمیدانستید که چقدر نیرو برای تبدیل وجود دارد و اصلا هم حواستان به بودجه نبود؟!!! نخیر شما به نفع خودتون و اطرافیانتون کار کردید و کاملا هم مشکوک میزنید! چی شد که بعد این همه سال حالا موافقت شد و بعد هم سریع مخالفت شد؟ راستی شما باید دانشمند اقتصاد میشدید ، نمایندگی برایتان کم است! ، مطمئن باشید از حقمان نمیگذریم
لابی را خیلی خوب گفتید.... فعلا همه قانونها شدن لابی کردن... کدوم به نفعشونه کدوم به ضررشونه ، و مهمتر چه زمانی به نفعشونه کی به ضررشون.....! چقدر هم حساب شده جلو میرن نامردا ...!! عجب مهارتی دارند! هوش سیاه مسئولان ......! آقا ما(( قانون دائم میخوایم )) ، و اینکه ثبات قوانین حق اصلی ایثارگرانه نه تقدیر و سرنوشت و شانس .... روی هرچی شانسه سفید کردید ..
دقیقا همینطوره با قانونهای نسنجیده آمدند مردم را به جون ایثارگرا انداختند ، مثلا ما نیرو طرحی داشتیم داخل بیمارستان هنوز یک سال نشده بود از طرحش تبدیل شد، بعد بقیه کادر درمان با سابقه شاکی شده بودند ...آخه یک اتفاقی افتاد که ما از اول بهمون گفتن طرحی های تمدیدی در اولویت اند، اما متاسفانه ، رفتن از دم همه طرحی ها با هر میزان سابقه را رسمی کردند ویا فرزند جانباز جا موند در عوض فرزند رزمنده تبدیل شد! نمیدونم چرا حرف اولی که زدند را پاش نموندن که حالا اینجوری بشه ، باور کنید بعضی جاها به نفع خودشون قانون را شل میگیرند! کاش قبل همه این ماجراها تمام سابقه دارها تبدیل شده بودند و بعد سابقه دارها و خود ایثارگران باسابقه و بعدها به تدریج فرزندان و... اینطوری قانون نمیرفت رو هوا!! حالا خوب شد ؟ بازم خطا کردید مجلسی های عزیز ! این هم همان ماجرای سهمیه بالای ۲۵ و زیر ۲۵ کنکور است که آنجا هم افتضاح کردید با اون حد نصاب درخشان!! که قرار دادید و نتیجش قبولی ها ی عجیب وتمسخر مردم! وحقهایی که بین خود همین ایثارگران در این دو سهمیه کاملا متفاوت ضایع میشود .وو... چیز عجیبی هم نیست ! طبق معمول گناه خطاهای مجلس گردن قشر ایثارگر می افتد گاهی به اشتباه و گاهی سهوا ... و همان حکایت همیشگی ایثارگران مظلوم ، قانون نسنجیده مجلس ، و خدایی که در این نزدیکی است!!...
بشدت بی عدالتی شد من ۴۰ روز زودتر طرحم شروع میشد جذب میشدم مثل بقیه
واقعا خیلی به روان آدم فشار میاد من اصلا این چند وقت فکرم شدیدا درگیر شده .. تحمل چنین بی عدالتی خیلی سخته ، اصلا باور نمیکنم ، تا حالا هیچ وقت توی چنین موقعیت تبعیض آوری قرار نگرفته بودم ، اصلا قابل تحمل نیست..... تازه طرحی هم باشی و امیدت فقط به همین تبدیل وضعیت باشه و بعدش یهو بگن تمام شد، پس بقیه اونایی که سالهای بعد طرح دارند چی؟ فکر کردند همین دو سال تموم میشه؟ اصلا اینا به فکر آینده هم نیستند؟؟؟
فراکسیون ایثارگران در جهت حمایت از دولت ضعیف، ایثارگران را به فراموشی سپرد
مشخص بود از ماهها قبل هم حمایت نمی کرد
سوءمدیریت مختص آقای رئیسی و تیم اقتصادیش که 2000نفرو بخواد تبدیل وضعیت بکنه تورم زا میشه و مجلس که ادعای انقلابی بودن دارند و متاسفانه خلافش رو ثابت کردن و ما فرزندان جانباز که هميشه پشتوانه انقلاب هستیم حمایت نکردند
آقای رییسی ضعیف عمل میکند ، و اطرافشان هم واقعا کاربلد و خبره نیستند توقع میرفت خیلی قوی تر عمل کنند ، اما..... مجلس هم که معلوم نیست چرا هر دوره و هر سال یک سازی میزند ...... مردم را در همه چیز مقابل ایثارگران قرار میدهند با ندانم کاری خودشون بعد هم همه کاسه کوزه ها آخرش سر ایثارگرا شکسته میشه......
باسلام کدام فراکسیون فراکسیون لابی که خودتون گفتید اگه لابی نبودکه الان این مملکت امام زمانی اینطور نبود که رهبر معظم انقلاب ویاخودرئیس جمهوراین همه ازدست این مسئولین دولتی ومجلس عصبانی نبودن که چندین باربیان بگن اقا من تقریبا هرروزبه مسئولین تذکرمیدم که به داد مردم برسید ولی باشه میگذره مجلس الکی انقلابی ویاایثارگر قلابی اول مجلس یازدهم چقدرباکلی ذوق وشوق وباحرارت زیادمیگفتن بیشتراین مجلس یاخودشون ایثارگرن و یا ازفرزندان شهدا وایثارگران هستند دراین حدود۳سال اینقدردرمادیات قرق شدن که اصلا ازخانواده ایثارگری خودشون یادشون رفت که کیاحمایتشون کردن تابه این پست ومقام برسن حتماتوی دلشون گفتن بابامن از زرنگی خودم بوده نه اقاجون اول ازصدقه سر این طیف ایثارگربوده و هست که به این پست ومقام رسیدی بعدازاون هم ازصدقه سربقیه انقلابی های این نظام بوده وگرنه باید الان در جای دیگه ای بودی ..
فراکسیون ایثار گران عملا بی خاصیت بوده و بخصوص امیرزاده بعنوان رئیس هیچ کار موثری برای ایثارگران انجام نداده و باید مدیریت فراکسیون به افراد توانمند و ایثارگر واقعی داده شود
دقیقا همینطوره ، دوره قبلی حاج آقا نوروزی خیلی تلاش میکردند و واقعا خیلی فعال بودند باور کنید از بس خبر های آن زمان برای تبدیل وضعیتهاو ... از ایشون میدیدم از این آقای امیر آبادی نمیبینیم، آقای نوروزی بنده خدا خیلی داخل مجلس با این نماینده های بدقلق چانه زنی میکرد و کلا خیلی فعال بود..... اما آقای امیرآبادی شنیدم جانباز ۷۰ درصد هستند به گمانم شاید خیلی توان آقای نوروزی را نداشته باشند ..... کاش باز حاج آقا نوروزی برمیگشت ایشون خیلی فعال بودن
فراکسیون ایثارگران چند سال پیش خیلی فعالتر بود ، الان یک جورایی خیلی وارفته و شل شده چرا؟ اصلا نه حرفی ، نه برنامه ای.... آقای امیر آبادی توقع خیلی بیشتری از شما داشتیم اما چرا دفاع نکردید؟ دیگه به چه کسی دل خوش کنیم؟ چرا همه مات و مبهوت نشستند؟ حتی شما امکان میدادید که این طرح لغو بشه چرا قبلتر از رای گیری یک فکر درست نکردید ؟ حالا حداقل ی کاری کنید طرحی های بیچاره را از مراکز درمانی بیرون نکنند و موقتا طرحی بمونند بعد یک مدت دیگر که بودجه تامین شد ساماندهی کنید ، اگه طرح تموم بشه بیرونمون کنند دیگه شانسمون از دست رفته شما را به خدا با این قشر مظلوم اینکار را نکنید حقشون نیست این همه نامردی
بالاخره قانونی بوده که اجرا شده ، و باید ادامه پیدا کنه ، اگر دیگه اجرا نشه ظلم در حق بقیه ایثارگران است ، مگه میشه به همین راحتی بقیه بازیچه دست شما شوند؟ کافیه فقط یکبار یک قانون را اینجوری تصویب و لغو کنید متوجه هستید چقدر نارضایتی و ظلم در حق بقیه میشه ؟... اگر شما مسئول هستید موظف هستید مسئولیت در مقابل همه داشته باشید شما باید جواب پس بدید
لابی لابی لابی متاسفم که دیگر اینجور اشکار و با قصد ونیت دارن در حق ایثار گر ظلم می کنند و و جایگاه والا و شریف شهادت و ایثار را کمرنگ می کنند خدا از حقشان نگذرد دیگر حمایت از ایثارگر لفظی شده است
خدا از سرشون نگذرد چقدر با خانواده شهدا ضد هستند در صورتی که هر چه دارند از برکت خون شهداست
چی شد؟ واقعا دیگه تبدیلها لغو شده؟ یعنی دیگه برنمیگرده؟ هنوز ذهنم این قضیه را درک نمیکند ، به خدا شوکه شدیم ، چرا این اتفاق افتاد؟فکر میکردم منم مثل دوستانم در زمان طرح استخدام میشم، مگه گناه من چیه؟ چه فرقی دارم با اونا؟ حالا یک عده خوشحالند و یک عده ناراحت ..... تبعیض خیلی بده قابل هضم نیست هیچ وقت
این همه سال برا پدرامون کاری نکردید لااقل داشتن یک شغل حقشون نبود؟ حالا هم که معسر شدند.... به فکر بچه هاشون باشید دست کم یک شغل داشته باشند بعد این همه رنجی که تو زندگی کشیدیم حق ما نیست؟ چرا به فکر نیستید؟
آقای نوروزی قبلا خیلی تلاش داشتند واقعا هر جا نگاه میکردم میدیدم که بنده خدا همیشه در حال تکاپو بودند اما الان چرا آقای امیر آبادی زیاد فعال نیستند ؟ جسارت نباشه اما یک آدم هایی که با تجربه و فعال تر هستند اگر کار کنند خیلی بهتر نتیجه می دهد ، با این مجلس باید به شیوه جناب نوروزی رفتار کرد ! آقای امیر آبادی عزیز یک مقدار شاید ذاتا آرام هستند ولی اینطوری نمیشه حق ایثارگران را گرفت ....
فقط میشه گفت خیلی ظالم هستید، با این کارتون باعث تبعیض شدید ، چرا تو یک خانواده ایثارگر یک نفر دو سال پیش باید رسمی بشه اما یک نفر دیگه شون سال بعدش نتونه؟ اسمش ظلم نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مگه چه فرقی داریم ؟ چه فرقی داریییییییییییییییییم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به گمانم تا چند هفته دیگه هم نمایندگان در ادامه تعطیلات بهاری به سر می برند! و به بودجه و تبدیل وضعیت و... کاری ندارند ، اینکه تعدادی استخدام شدند با تبدیل وضعیت و بقیه باید آزمون بدهند آیا عدالته؟ مگه خون قبلی ها از بعدیها سرخ تره!؟ این چه حرف نامربوطی هست که نگران نباشید آزمون گذاشته میشه ، آیا همه قبول میشوند؟ به همین سادگی ماستمالی میکنید؟ که بقیه را از سر خودتون باز کنید مثلا؟؟ لغو شد .... همین؟ .. . کی به کیه....
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi