شناسه خبر : 99014
چهارشنبه 09 فروردين 1402 , 10:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چرا فیلم‌های دفاع مقدس مخاطب پسند می‌شوند

فاش نیوز - فیلم سینمایی «غریب» برای به موفقیت در گیشه نیازمند حمایت مردمی می‌باشد که همین امر در گذشته علت موفقیت‌های فیلم‌های دفاع مقدس بوده است.

 

به گزارش دفاع‌پرس، فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی با نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا از تولیدات سازمان هنری رسانه‌ای اوج، از جمله آثار ترکیب اکران نوروز ۱۴۰۲ است. به این مناسبت نگاهی داریم به پرفروش‌ترین فیلم‌های دفاع مقدسی سال‌های اخیر.

آیا «غریب» در اکران هم موفق می‌شود؟

مرور وضعیت اکران فیلم‌های دفاع مقدس نشان از این دارد که هر زمان فیلم‌ها با کیفیت و خوش ساخت بودند، مورد توجه قرار گرفتند و توانستند به سهم خودشان در گیشه موفق باشند. در یک دهه اخیر هم با تغییر سبک فیلم‌های دفاع مقدس و تولید فیلم‌های متنوع این آثار توانستند آمار خوبی کسب کنند. موفقیت در گیشه برای فیلم‌های سینمایی فرمول ثابتی ندارد، اما همراه کردن مخاطب می‌تواند مهمترین دلیل برای رقم زدن یک گیشه خوب در سینما باشد.

فیلم «غریب» برشی از دوران فرماندهی شهید محمد بروجردی را در منطقه غرب به تصویر می‌کشد و در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر توانست نظر مخاطبان را جلب کند. «غریب» موفق به کسب جوایزی از این دوره از جشنواره شد و در نهایت سیمرغ بهترین طراحی صحنه، جلوه‌های ویژه میدانی، چهره‌پردازی، نقش اول زن، بهترین فیلم از نگاه ملی، جایزه ویژه هیأت داوران در بخش مقاومت بین‌الملل و دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل مرد را به دست آورد.

در فیلم‌هایی که سراغ روایت زندگی چهره‌ها می‌روند، جدای از مباحث فنی جلب توجه و نظر خانواده آن چهره از موضوعاتی است که بر اعتبار داستان اضافه می‌کند و فیلم «غریب» توانست رضایت و تأیید خانواده شهید بروجردی را هم به همراه داشته باشد. موفقیت در جشنواره فیلم فجر با کسب جوایزی در بخش‌های مختلف، توجه برخی منتقدین به فیلم، رضایت خانواده شهید و کنجکاوی مخاطب برای دیدن آثاری که زندگی چهره‌ها را روایت می‌کنند مجموعه عواملی است که می‌تواند در موفقیت «غریب» در گیشه نقش داشته باشد.

فیلم «شیار ۱۴۳»

حالا نگاهی داریم به وضعیت اکران فیلم‌های دفاع مقدس در چند سال اخیر. «شیار ۱۴۳» به کارگردانی نرگس آبیار سال ۹۲ تولید و در جشنواره سی‌ودوم فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. همچنین در میان منتقدان طرفداران قابل توجهی داشت. این فیلم داستان مادر چشم به راهی است که منتظر بازگشت فرزندش از جنگ است و به فروش ۲ میلیارد و ۸۵۵ میلیون و ۶۸۱ هزار تومانی دست یافت.

فیلم «چ»

در همین سال ابراهیم حاتمی‌کیا با فیلم «چ» داستان دو روز از حضور مصطفی چمران در نبرد پاوه را روایت کرد. این فیلم در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر ۵ سیمرغ در بخش‌های بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، تدوین، جلوه‌های ویژه بصری، جلوه‌های ویژه میدانی و صدا به دست آورد. «چ» در اکران نوروز ۹۳ روی پرده رفت و به فروش ۲ میلیارد و ۴۰ میلیون تومانی دست یافت.

فیلم «ایستاده در غبار»

سال ۹۴ یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های دفاع مقدس به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج تولید شد. محمدحسین مهدویان با «ایستاده در غبار» توانست روایتی متفاوت و جذاب از زندگی احمد متوسلیان ارائه دهد. اثر مهدویان یک مستند درام بود و در فضای خودش توانست در گیشه موفق باشد و به فروش یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون و ۲۸۳ هزار تومانی برسد. این فیلم بهترین فیلم جشنواره سی وچهارم فیلم فجر شد و در بخش‌های بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بصری و بهترین طراحی صحنه و لباس سیمرغ گرفت.

فیلم «ویلایی‌ها»

در ادامه با پررنگ شدن حضور زنان کارگردان در سینما، منیر قیدی با فیلم «ویلایی‌ها» در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر حاضر شد. داستان این فیلم درباره خانواده‌های نیرو‌های نظامی در سال ۱۳۶۵ است. زنان این خانواده‌ها در کنار هم در خانه‌های سازمانی زندگی می‌کنند و همیشه از رسیدن خبر شهادت مردانشان در هراس‌اند. این فیلم برنده سه سیمرغ بلورین در بخش‌های بازیگر نقش مکمل زن، جلوه‌های ویژه بصری و استعداد درخشان فیلم اولی شد و ستایش منتقدان را به‌دست آورد. «ویلایی‌ها» در گیشه به فروش یک میلیارد و ۱۵۹میلیون و ۶۵۴ هزار تومان دست یافت.

فیلم «آباجان»

«آباجان» به کارگردانی هاتف علیمردانی دیگر فیلم این دوره از جشنواره بود که راوی زندگی خانواده‌ای در دهه ۶۰ در شهر زنجان است که جنگ مشکلات زیادی برای آن‌ها ایجاد می‌کند. حضور بازیگران مطرحی مانند فاطمه معتمدآریا، حمیدرضا آذرنگ، شبنم مقدمی و سعید آقاخانی در دیده شدن «آباجان» بی‌تأثیر نبود. این فیلم بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره سی‌وپنجم شد و یک میلیارد و ۵۳۰ میلیون و ۵۲۲ هزار تومان فروش داشت.

فیلم «بمب، یک عاشقانه»

سال ۹۶ پیمان معادی با فیلم «بمب، یک عاشقانه» روایتی متفاوت از دوران جنگ را به تصویر کشید. فیلم هرچند در دسته آثار موسوم به ژانر دفاع مقدس جا نمی‌گیرد، اما گوشه‌ای از شرایط زمان جنگ را یادآور شد. داستان زوجی است که در بحبوحه جنگ، زندگی و رابطه عاطفی‌شان دچار مشکل شده و یک بمب، عشق آن‌ها را به یکدیگر زنده می‌کند. این فیلم جایزه ویژه هیأت داوران و بهترین طراحی لباس از جشنواره سی‌و‌ششم را به دست آورد و در گیشه به فروش قابل توجه شش میلیارد و ۸۴۵ میلیون و ۱۴۵ هزار تومانی دست یافت.

فیلم «تنگه ابوقریب»

«تنگه ابوقریب» دیگر محصول اوج است که به کارگردانی بهرام توکلی در سال ۹۶ تولید شد. داستان روایتی از دفاع گردان عمار یاسر لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) در برابر لشکرکشی رژیم بعث که قصد دارد با عبور از این تنگه استراتژیک به فکه و شرهانی حمله کند. این فیلم توانست پنج سیمرغ بلورین از جمله سیمرغ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد را از سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر دریافت کند و در گیشه سه میلیارد و ۸۷۰ میلیون و ۶۱۴ هزار تومان فروش داشته باشد.

فیلم «۲۳ نفر»

«۲۳ نفر» نیز به کارگردانی مهدی جعفری از دیگر فیلم‌های دفاع مقدس است که سال ۹۷ تولید شد و این اثر نیز محصول سازمان است. این فیلم به کارگردانی مهدی جعفری اقتباسی از خاطرات ۲۳ نفر از رزمندگان نوجوان است که در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیرو‌های عراقی درآمدند و صدام سعی داشت با ژست‌های انسان‌دوستانه از این نوجوانان بهره‌برداری تبلیغاتی کند. این فیلم در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی شد و در گیشه به فروش ۲ میلیارد و ۰۳۵ میلیون تومانی رسید.

فیلم «آبادان یازده ۶۰»

«آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت از دیگر محصولات سال‌های اخیر سازمان اوج است که داستان تعدادی از کارکنان رادیوی ملی نفت آبادان در روز‌های منتهی به حصر این شهر را روایت می‌کند. این فیلم در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، جایزه ویژه سردار سلیمانی را به‌دست آورد. اکران این فیلم همزمان با روز‌های ابتدایی شیوع بیماری کرونا بود و به علت کم شدن تعداد مخاطبین سینما در گیشه فروش قابل توجهی نداشت.

فیلم «درخت گردو»

سال ۹۸ محمدحسین مهدویان با فیلم «درخت گردو» در جشنواره سی‌و‌هشتم حاضر شد. فیلم روایتگر داستان مردی رنج‌کشیده به نام قادر در دوران جنگ است که به موضوع بمباران شیمیایی «سردشت» می‌پردازد. «درخت گردو» جایزه بهترین کارگردانی و بهترین نقش اول مرد را به نام خود ثبت کرد و به فروش سه میلیارد و ۵۹۳ میلیون و ۷۲۶ هزار تومانی رسید.

فیلم «موقعیت مهدی»

«موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی فر هم از دیگر فیلم‌های موفق دفاع مقدس است که سال ۱۴۰۰ تولید و در اکران هم خوب دیده شد. در ۱۴ بخش نامزد شد و پنج سیمرغ را برای بهترین موسیقی، صدابرداری، جلوه‌های ویژه میدانی، بهترین فیلم اول و بهترین فیلم جشنواره چهلم به دست آورد. داستان فیلم «موقعیت مهدی» زندگی شهید مهدی باکری فرمانده لشگر عاشورا از ترک مدیریت شهرداری تا شهادت در قامت فرمانده لشگر عاشورا در عملیات بدر در زمستان ۱۳۶۳ را روایت می‌کند. بعد از مدتی کمرنگ شدن فروش فیلم‌ها در سینما «موقعیت مهدی» به‌عنوان فیلم دفاع مقدسی موفق توانست به فروش قابل توجه ۱۲ میلیارد و ۵۹۲ میلیون و ۷۳۶ هزار تومانی برسد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi