شناسه خبر : 99019
چهارشنبه 09 فروردين 1402 , 11:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

استخراج گنج جنگ؛ منوط به جمع‌آوری و نشر اسناد دفاع مقدس

فاش نیوز - اسناد دفاع مقدس هویت مردم این سرزمین و مروج فرهنگ ایستادگی و مقاومت است که حماسه‌های جبهه مقاومت نیز با الگوگیری از آن رقم خورد.

 

استخراج گنج جنگ؛ منوط به جمع‌آوری و نشر اسناد دفاع مقدسدفاع‌پرس - سید محمدجواد میرخانی؛ هشت سال دفاع مقدس مظهر ایثارگری‌ها و حماسه‌های بی‌بدیلی است که پیروزی جمهوری اسلامی ایران در آن مانند خورشید درخشان است؛ چراکه علی‌رغم پشتیبانی قدرت‌های شرق و غرب از صدام، حتی یک وجب از خاک کشورمان نیز در اشغال دشمن بعثی باقی نماند؛ لذا این مقطع هشت ساله، مقطعی مهم در تاریخ انقلاب اسلامی ایران و حتی تاریخ باستانی ایران زمین است؛ از این رو ضرورت دارد تا این مقطع تاریخی کشور به عنوان یک گنج استخراج و سینه به سینه به نسل‌های آینده منتقل شود.

اسناد دفاع مقدس یکی از راه‌های زنده نگه داشتن این حماسه بزرگ و انتقال ارزش‌های آن به آیندگان است که تصاویر رزمندگان و شهدا، تصاویر عملیات‌ها و پشتیبانی پشت جبهه‌ها، دست‌نوشته‌ها و وصیت‌نامه شهدا، فیلم‌ها و صوت‌های به یادگار مانده از آن دوران و به طور کلی هر اثری که از دوران دفاع مقدس در اختیار رزمندگان خانواده‌های شهدا و یا سازمان‌ها و نهادها است را شامل می‌شوند.

جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس اولین مرحله از ماندگار کردن آن‌هاست که البته سازمان‌ها و نهادهای مختلفی مانند «سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس» وابسته به «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ لذا در این راستا، افرادی هم که اسنادی در اختیار دارند، نباید آن‌ها را به تاریخچه صندوق‌ها و گرد و غبار روزگار بسپارند.

مرحله دیگر ماندگار کردن اسناد دفاع مقدس، این است که این اسناد باید در اختیار جامعه خصوصاً پژوهشگران قرار گیرد، تا از آن‌ها بهره‌برداری‌های لازم صورت گیرد؛ البته در این زمینه نیز اقدامات تأثیرگذاری مانند راه‌اندازی سامانه جامع اسناد دفاع مقدس صورت گرفته است.

گویا کردن و تحلیل اسناد دفاع مقدس نیز یکی دیگر از مراحل ماندگار کردن این اسناد است؛ گویا کردن یا گویا سازی اسناد دفاع مقدس به معنای روایت ماجرای یک سند است؛ مثلاً اگر سند، عکسی از رزمندگان و شهدا باشد؛ ضرورت دارد تا رزمندگان و شهدای حاضر در عکس معرفی شوند؛ همچنین چگونگی گرفتن این عکس، زمان و نکته خاصی که در آن وجود دارد نیز باید روایت شود.

سندسازی را نیز می‌توان از دیگر مراحل ماندگار کردن اسناد دفاع مقدس دانست؛ به معنای اینکه خاطرات رزمندگان و خانواده معظم شهدا به صورت فیلم یا مکتوب جمع‌آوری شده و به عنوان یک سند ماندگار شود.

یادمان باشد که اسناد دفاع مقدس هویت مردم این سرزمین و مروج فرهنگ ایستادگی و مقاومت است که حماسه‌های جبهه مقاومت نیز با الگوگیری از آن رقم خورد؛ لذا حفظ و نشر آن در عرصه بین‌المللی نیز اهمیت بسزایی دارد و می‌تواند در راستای صدور تفکر انقلاب اسلامی ایران به دیگر ملت‌ها و نجات آن‌ها از یوغ استعمار مستکبران مؤثر واقع شود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi