شناسه خبر : 99416
شنبه 26 فروردين 1402 , 12:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رزمندگان بهداری دفاع‌ مقدس در امدادگران عاشورا گردهم آمدند

رزمندگان بهداری دفاع‌ مقدس در امدادگران عاشورا گردهم آمدند/ ماجرای شهادت دکتر رهنمون

فاش نیوز - هیئت امدادگران عاشورا در آخرین روز جمعه ماه رمضان میزبان رزمندگان بهداری دفاع‌مقدس بودند؛ در این مجمع سالیانه همه از سلحشوری و دلاوری پرستاران و رزمندگان حوزه بهداشت و درمان در جبهه‌های حق علیه باطل گفتند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان و در غروب روز قدس، رزمندگان بهداری دفاع مقدس در هیئت مؤسسه خیریه امدادگران عاشورا گردهم آمدند تا یاد و خاطره هشت سال یاری و امداد به رزمندگان اسلام را زنده کنند. بعد از اقامه نماز و ضیافت افطار، نصرالله فتحیان به عنوان مدیرعامل امدادگران عاشورا و از رزمندگان و فرماندهان قدیمی بهداری دفاع‌مقدس این گردهمایی‌ها را مبارک دانست.

او با یادی از نام و یادِ شهدای حوزه بهداشت و درمان در دوران جنگ، در جریانِ کرونا و اتفاقات دیگر، به این نکته اشاره کرد که خدا را شکر می‌کنم دل‌هایمان به برکتِ دوستان شهیدمان و انقلاب شکوهمند اسلامی به همدیگر گره خورد؛ هیچ‌کدام همدیگر را نمی‌شناختیم هرکسی از جایی آمده بود و برکت انقلاب و امام(ره) عقد و اخوت و برادری‌مان را میانِ هم بسته شد. 

فتحیان در بخشی دیگر از صحبت‌های خود ترجیح داد خاطره‌ای برای حاضرین تعریف کند. یادم می‌آید در جریانِ عملیات خیبر سال 1362 که عملیات مهم و تأثیرگذاری بود، بسیاری از کادر پزشکی و درمانی و تلاشگرانِ این حوزه به میدان آمدند؛ از بیمارستان بقایی گرفته تا بیمارستان حضرت خاتم‌الانبیاء(ص)؛ هیچ پستِ امدادی امنیت نداشت و آتشی که در جزایر جنوبی ریخته می‌شد و کادر امداد در زیر این فشارها به فعالیت شبانه‌روزی‌شان می‌پرداختند.

مدیرعامل مؤسسه خیریه امدادگران عاشورا همچنین اشاره کرد: من پزشکان متخصصی را می‌دیدم که سراسر خون بودند و حتی وقتی جویای احوال‌شان می‌شدم 48 ساعت نخوابیده بودند و به مجروحان و بیماران رسیدگی می‌کردند. بالأخره جزایر جنوبی نیروی کمکی می‌خواستند و داستان را برای مسئول بیمارستان صحرایی خاتم‌الانبیاء تعریف کردم. دکتر محمدعلی رهنمون اولین کسی بود که داوطلب شد به جزایر جنوبی برود. اما من تصورم این بود که ایشان را به عنوان نیروی کمکی ببرم تحت این آتش و فشارها شهید بشوند؛ از این جهت نگرانی داشتم اما نمی‌دانستم سرنوشت شهادت دکتر رهنمون در همین منطقه است.  

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پاسی از شب بود که با پزشکان بیمارستان خداحافظی کردم و رفتم پیگیرِ بیمارستان بقایی بشوم که در چه وضعیتی است. اذان صبح شد پیام دادند بیمارستان خاتم‌الانبیاء(ع) را زدند. نمی‌دانم خودم را از بیمارستان بقایی تا بیمارستان صحرایی خاتم‌الانبیاء(ص) چطوری رساندم. رسیدم دیدم بیمارستان را زده‌اند و بسیاری از کادر پزشکی و برخی کادر اصلی و مسئول بیمارستان که دکتر رهنمون بود به شهادت رسیده‌اند. خیلی پزشکان تلاش کردند اما دکتر رهنمون به فیض شهادت نائل‌ آمدند. 

در ادامه مراسم بسیاری از رزمندگان بهداری دفاع‌مقدس در پشت تریبون حاضر شدند و به خاطره‌گویی درباره آن دوران و تلاش‌های دلاورانه کادر پزشکی و پرستاری بیمارستان‌های جنگ پرداختند.

این مجمع هر ساله در غروب روز قدس و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود که شبِ گذشته رزمندگان بهداری دفاع‌مقدس شاهدِ‌ برپایی بیست و ششمین دوره آن بودند. 

در دوران دفاع مقدس بیش از 10 هزار پست امداد کار امدادرسانی انجام می‌دادند که پرستاران، امدادگران و انترن‌ها در خط مقدم بودند. همچنین هزاران اورژانس عملیاتی با حضور پزشکان و پرستاران برپا شد و بیش از 56 بیمارستان صحرایی در نزدیکترین نقطه به خط مقدم فعالیت می‌کردند.

حجم عظیمی از پزشکان و امدادگران در مناطق عملیاتی حضور داشتند و بالای 100 هزار نفر رزمنده بهداری رزمی بودند که منجر به اجرای بیش از 100 هزار عملیات حیات‌بخش در جبهه شد. به گفته رزمندگانِ بهداری دفاع‌مقدس، کاری که جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس انجام داد کار مهمی بود تا جایی که امام خمینی(ره) فرمودند از جامعه پزشکی راضی هستم.

در سال 1374 هیئتی تحت عنوان امدادگران عاشورا بنا تشکیل شد تا با توسل به حضرت زهرا(س) در جهت کمک به تقویت بسیج جامعه پزشکی و حفظ فرهنگ ایثار و کمک که آرزوی دیرینه حضرت امام راحل بود همچنان در جامعه حضوری فعال داشته باشند.

در سال 1380 و در پایان مراسم روز قدس در مجمع بانیان این هیئت پیشنهاد تأسیس خیریه‌‌ای با همین نام مطرح و مورد استقبال واقع شد و مقدمات تأسیس موسسه خیریه امدادگران عاشورا فراهم شد. در این خیریه به بیماران سرطانی و صعب‌العلاج و مشکلات متنوع‌شان رسیدگی می‌شود. بیمارانی که همیشه برای درمان با هزینه‌های بالایی مواجهند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi