شناسه خبر : 99569
پنجشنبه 31 فروردين 1402 , 10:54
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رکوردشکنی صادرات ایران به عراق با عبور از مرز ۱۰ میلیارد دلار

فاش نیوز - مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به رکوردزنی صادرات ایران به عراق گفت: صادرات به عراق در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۰ میلیارد دلار رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن درباره وضعیت تجارت ایران و عراق خبر داد: بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک ایران صادرات جمهوری اسلامی ایران به عراق در سال 1401 به بیش از 10 میلیارد دلار رسید که به عنوان یک حد نصاب جدید و بی‌سابقه محسوب می‌شود.
او افزود: صادرات جمهوری اسلامی ایران نسبت به سال 1400 حدود 15 درصد رشد را نشان می‌دهد و به 10 میلیارد دلار رسیده است که حدود هشت میلیارد و 200 میلیون دلار از این میزان مربوط به 100 قلم کالاهای عمده صادراتی از ایران به این کشور است.
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: همچنین در سال 1401 محصولاتی مانند گاز طبیعی، شمش‌های فولادی، محصولات لبنی و پلاستیکی، کود اوره، پرتقال، تخم مرغ، آهن اسفنجی، لوله و پروفیل، انواع ترانسفورماتور و صنایع معدنی فلزی نسبت به 1400 با افزایش صادرات روبه‌رو بوده است.
پیلتن با بیان اینکه کشور عراق به عنوان یکی از شرکای راهبردی ایران در حوزه تجارت خارجی و به ویژه صادرات محسوب می‌شود، افزود: واردات ایران از عراق نیز طی سال 1401 حدود 200 میلیون دلار بوده است.
گفتنی است، یکی از مهم‌ترین اتفاقات رخ داده در آمار صادراتی کشور، افزایش قابل توجه صادرات به عراق به عنوان اصلی‌ترین مقصد صادراتی ایران در میان کشورهای همسایه و دومین مقصد صادراتی کشور پس از چین است. این آمار در حالی به ثبت رسیده که در دولت قبل و حتی قبل از کرونا و ماه‌هایی از سال قبل، صادرات به عراق با افت مواجه شده بود اما فعالان بخش خصوصی برآورد می‌کردند که با عملکرد ماه‌های پایانی سال، این روند جبران شود.
به این ترتیب پس از هدف‌گذاری‌هایی که در سال‌های گذشته صورت گرفته بود، سرانجام صادرات ایران به عراق از مرز ۱۰ میلیارد دلار گذشت. نکته قابل توجه اینکه تراز تجاری ایران در تعامل با عراق نیز در حدود مثبت۱۰ میلیارد دلار شده که بالاترین عدد در میان تمام شرکای تجاری کشور به حساب می‌آید.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi