شناسه خبر : 99689
چهارشنبه 06 ارديبهشت 1402 , 09:39
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رونق بازار بورس اعتماد مردم را احیا کرد

فاش نیوز - بازار بورس در فروردین‌ماه، شاهد بیشترین بازدهی در میان بازارهای دیگر بود.
روزنامه دنیای اقتصاد در این‌باره نوشت: عملکرد بورس تهران در اولین ماه از اولین فصل سال فوق‌العاده بود. در ماهی که گذشت شاخص‌کل بورس تهران با رشد 18/6 ‌درصدی همراه شد تا دومین ماه پرفروغ شاخص ‌کل بعد از اسفند1401 که بهترین ماه شاخص‌کل بعد از ریزش سال ‌99 بود، ثبت شود. شدت تقاضا در نمادهای با ارزش پایین بازار سبب شد تا نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نمادهای معاملاتی است و چهره و رخسار بازار را به نحو مطلوب‌تری نمایش می‌دهد، در فروردین جهش 30‌ درصدی را تجربه کند. فشار تقاضا در کلیت بورس تهران در ماه اول سال ‌به‌قدری بالا بود که عملکرد شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن از اسفند 1401 نیز سبقت گرفت و نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن بهترین ماه خود را به لحاظ کسب بازدهی از اردیبهشت سال ‌99 به بعد تجربه کرد. در فرابورس نیز آهنگ رشد قیمت‌ها برقرار بود و شاخص اصلی این بازار با ثبت رشد 19/7 درصد در فروردین همراه شد و برای دومین ماه متوالی بازدهی این شاخص به نزدیکی 20‌ درصد رسید. در ماهی که گذشت شاخص‌کل بورس تهران توانست سقف تاریخی 2‌ میلیون و 100‌ هزار ‌واحدی که در مرداد سال ‌99 تجربه کرده بود را پس از 31 ماه مجددا فتح کند.
باز‌‌‌‌‌‌‌‌‌پس‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری قله تاریخی شاخص‌کل بورس تهران پس از 31 ماه در جریان دادوستدهای نخستین ماه از سال‌ جزو شیرین‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین اتفاقات این ماه برای سهامدارانی بود که بیش از دو سال ‌در اندیشه دستیابی مجدد به این سقف تاریخی به انتظار نشستند. عقب‌نشینی قیمت‌ها در بورس تهران از سال 1399 به بعد تا جایی پیش‌رفت که در روز 3 خرداد 1400 شاخص‌کل تا محدوده یک ‌میلیون و 95‌ هزار واحد نیز عقب نشست تا در بدترین حالت افت نماگر اصلی بورس تهران از قله تاریخی خود به 47/9‌ درصد برسد. بعد از این تاریخ بازار سهام و سهامداران بارها شانس خود را برای فتح دوباره قله تاریخی شاخص‌کل امتحان کردند که هربار عواملی از ادامه صعود شاخص‌کل ممانعت به‌عمل آوردند. بعد از ریزش تاریخی بازار سهام، تا خرداد سال‌گذشته شاخص‌کل هیچ‌وقت نتوانست جایگاه بهتری از کانال یک ‌میلیون و 600‌ هزار ‌واحدی کسب کند.
از اسفند اما رشد قیمت‌ها در بازار سهام شتاب بیشتری به خود گرفت و شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن و شاخص‌کل در اسفند سال‌گذشته سقف تاریخی سال ‌99 خود را فتح کردند. در پانزدهمین روز از فروردین‌ماه سال‌جاری نیز شاخص‌کل بورس تهران پس از 31 ماه که از محدوده 2‌ میلیون و 100‌ هزار ‌واحدی عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی کرده بود، مجددا توانست این محدوده و مرز روانی و مهم را فتح کند و در ادامه معاملات ماه به دو کانال 2/2 و 2/3 ‌میلیون واحدی نیز برسد که در طول تاریخ خود بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سابقه بوده ‌است.
فعالان حقیقی بازار معمولا با مشاهده رونق معاملات در فضای بازار سهام راهی این بازار می‌شوند و با بروز و ظهور کوچک‌ترین نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رکود و افت قیمت‌ها به سمت درهای خروج بازار سهام روانه می‌شوند. بعد از ریزش تاریخی بازار سهام در سال ‌99، شاهد قهر حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با معاملات تالار شیشه‌ای بودیم، به‌گونه‌ای که به‌جز چند ماه، در اکثر ماه‌ها شاهد تغییر مالکیت به نفع سهامداران عمده و حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازار بودیم.
به‌ نظر می‌رسد بعد از دوران تلخی که پس از ریزش تاریخی سال 99 در بازار سهام تجربه شد، با روند صعودی اخیر و سقف‌‌‌‌‌‌‌‌‌شکنی شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، مجددا بازار سهام به سمت و سوی احیای اعتماد سهامداران خرد حرکت کرده که خالص تغییر مالکیت مثبت حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در دو ماه اخیر، تاییدی بر این مدعا است.
بازار سهام که در سال‌گذشته قافیه را به سایر بازارها واگذار کرده بود و سایه بازار سکه و دلار را به‌عنوان پرچمدار بازدهی در بالای سر خود حس می‌کرد، از اسفند سال‌گذشته ‌درصدد جبران جاماندگی خود نسبت به رقبای دیرینه برآمد و در این مدت توانست بخش‌اعظمی از عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماندگی خود نسبت به سایر بازارها را جبران و شکاف میان بازدهی شاخص‌های سهامی و دیگر بازارها را پوشش دهد. در اولین ماه از سال، بازار سهام با رشد دسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمعی قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای توانست عنوان بازار برنده و بلامنازع ماه را نصیب خود کند.
بازدهی فوق‌‌‌‌‌‌‌‌‌العاده نماگرهای بازار سهام در شرایطی حادث شد که وضعیت سایر بازارها در این ماه تعریف چندانی نداشت و وخامت اوضاع و احوال به‌قدری بود که حتی شاهد ثبت عملکرد منفی در برخی از این بازارها بودیم.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi