شناسه خبر : 99732
دوشنبه 18 ارديبهشت 1402 , 12:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خطر جنگل و مرتع‌خواری در تنگ حمام ایلام

فاش نیوز - در سایه ی سکوت و عدم نظارت سازمان‌های نظارتی و سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام مراتع و جنگل تنگ حمام ایلام رو به یغما می رود.

بر این اساس نابودی چندین هکتار از جنگل ها، مراتع و زمین های حاصلخیز چند  میلیون ساله  کشاورزی  تنگ حمام ایلام  طی دو سال اخیر دل هر رهگذر و ببیننده ای را به درد می آورد.

متاسفانه در حال حاضر تخریب محیط زیست به ویژه جنگل ها، مراتع و زمین های بکر و حاصلخیز یکی از معضلات اساسی در ایلام محسوب می شود. با ادامه روند فعلی و ضعف مدیریت طی سال های آینده منطقه دچار مشکل شده و مخاطراتی مانند سیل سلامت مردم را با تهدید جدی مواجه خواهد کرد.
طی سال های گذشته  و به خصوص دو سال اخیر درختان هزار ساله ی بلوط، و تملک اراضی جنگلی در تنگ حمام، توسط نفوذی ها و صاحبان قدرت و تبدیل آن ها به خانه باغ و ویلا، سبب خسارت سنگینی به ریه های ایلام شده است.

 متاسفانه سکوت سازمان‌های نظارتی و مسئولان جهاد کشاورزی استان در قبال این تخریب گسترده محیط زیست، سبب شده است مساحت جنگل ها و مراتع این منطقه -که سال های متمادی محل کشت و زرع و دامپروری بوده است- روز به روز کاهش یابد.
منطقه ویژه کشاورزی و دامپروری تنگ حمام در ایلام یکی از منابع محیط زیستی و تفرجگاه مردمی است که از قدمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون سال برخوردار و طی سال های گذشته مورد تاخت و تاز سوداگران زمین و نفوذی های مدیریتی قرار گرفته است.

متاسفانه این منطقه مهم در حال حاضر به محلی امن برای تهیه و توزیع مواد مخدر و بی بند و باری های اخلاقی و  قاچاق مشروبات الکلی تبدیل شده است. در کنار این موضوع، اراضی منطه  پس از زد و بندها یکی پس از دیگری، تصاحب و  برای آنها سند سازی می شود.

به این ترتیب جنگل ها و اراضی حاصلخیز ایلام به قهقرا رفته و مسیر نابودی را در سایه غفلت مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام طی می کنند و متاسفانه نتیجه این شرایط، تکان دهنده و درد آور از بین رفتن جنگل ها  و زمین های کشاورزی در سراسر استان خواهد بود.

براین اساس این روزها علاوه بر همیاران طبیعت، مردم و رسانه های محلی حامی محیط زیست -که سال هاست نسبت به از بین رفتن جنگل ها و مراتع هشدار می دهند- نهاد های مسئول هم در اقدامی دیر هنگام اما به جا به این موضوع ورود کرده اند و خواستار رفع تصرف، واز بین رفتن بسترهای ضرر و زیان به جنگل ها شده اند که به نظر می رسد اخطار پایانی نابودی جنگل های این استان باشد.
بر اساس آمار موجود در کشور،  ۲۵درصد گیاهان و ۲۵درصد جانوران و ۱۰درصد حشرات در حال نابودی است و این موضوع در ایلام در مقایسه با سایر استان‌های متفاوت تر است همچنین در صورت ادامه این روند تا ۱۰سال آینده شاهد صدمه به زیست بوم  استان خواهیم بود.

سخن اینکه ضرورت توقف روند تخریب محیط زیست و  احیا اکو سیستم منطقه طی ۱۰ سال آینده در ایلام بسیار حیاتی و ضروری است و این کار باید هرچه زودتر انجام شود. در غیر این صورت با وضعیت نابهنجاری در طبیعت استان به ویژه در تنگ حمام  مواجه خواهیم شد.

ضرورت کاهش عوامل تهدید و حفظ یکپارچگی  احیای اکوسیستم آسیب دیده، افزایش مناطق حفاظت شده ، بهره برداری پایدار از طبیعت در ایلام از جمله مسائلی است که باید مسئولان و جهاد کشاورزی به آن ورود کند و به سراغ دانه درشتها برود.
بر همین اساس به عنوان تشکل همیار محیط زیست و فعال رسانه ای درخواست حفاظت جدی از زمین های حاصلخیز استان ایلام و به خصوص تنگ حمام   را داریم.  از سوی دیگر باید جلوی تخریب جنگل‌ها و زمین های کشاورزی در این استان گرفته شود و راه نفوذ باند قدرت و نور چشمی ها نیز برای همیشه بسته شود.

زمین ها و جنگل‌های تنگ حمام، یکی از منحصر به ‌فردترین جنگل‌ها و تفرجگاه‌های مردمی در کشور  است که همچون نگین سبزی در کنار شهرک صنعتی ششدار جلوه می کند و تا شهرستان چوار امتداد یافته است اما متاسفانه مورد تاخت و تاز و بی مهری قرار گرفته است.

قدمت این جنگلها و  زمینهای حاصلخیز به  ۲۵تا ۵۰میلیون سال قبل باز می گردد و دارای انواع  گیاهان دارویی حیوانات و خزندگان  و گونه های بوته ای است.  متاسفانه در حال حاضر توسط صاحبان قدرت و سکوت معنا دار مسئولان کشاورزی رو به نابودی می رود.

سخن آخر اینکه از ریاست محترم قوه ی قضائیه، سازمان بازرسی کشور و وزارت جهاد کشاورزی عاجزانه تقاضامندیم ضمن ورود به این موضوع با عوامل پیدا و پنهان این  فاجعه زیست محیطی برخورد قانونی  و دست دلالان و سودجویان زمین در منطقه تنگ حمام قطع شود.

|| حمیدرضا محمدمرادی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi