شناسه خبر : 99733
دوشنبه 11 ارديبهشت 1402 , 12:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفتگوی با جانباز نخاعی گردنی "حیدرعلی آزادی"

کاش تا آخر بمانم پای کار انقلاب!

ما در لشگر عاشورا فردی داشتیم که بسیار شجاع بود و برای کسب اطلاعات به میان بعثی ها می رفت و با دست پر برمی گشت و خلاصه خیلی در جنگ زحمت کشید اما...

فاش نیوز - خیلی صمیمی و گرم و با اولین تماس تلفنی قرار گفتگو را می پذیرد. تنها دغدغه اش این است که از رسانه انقلابی باشیم. این نوع از دغدغه نشان از عمق بصیرت او دارد.

به هرحال، در یک عصر بهاری و در نخستین روزهای اردیبهشت ماه به خانه اش که در یکی از خیابان های شلوغ جنوب تهران و در یک آپارتمان 15واحدی واقع است می روم. بر روی تخت با آرامش خاصی خوابیده و فقط توان حرکت سر و دست هایش را دارد. هرچند دقیقه یکبار بالش زیر سر و دست راستش را جابجا می کند. نگاهش عمدتا به سقف است و به سختی می تواند به اطراف خود نگاهی بیندازد. اولین بار است که از نزدیک با جانباز قطع نخاع گردنی همکلام می شوم. با لهجه شیرین آذری سخن می گوید؛ اما به قدر نیاز و نه بیشتر.

با هم گفتگو با این جانباز نخاعی را از نظر می گذرانیم.

فاش نیوز: حاج آقا ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

- بنده حیدرعلی آزادی اقدم مهربانی، متولد سال 1335 تبریز هستم.

 

فاش نیوز: یعنی الان چند سالتونه؟

- الان 67سالمه.

 

فاش نیوز: پس هنوز جوانید؟

- بله(با خنده).

 

فاش نیوز: چندتا فرزند دارید؟

- خداوند دو تا بچه به ما هدیه کرد که هر دوی آنها برای قبل از مجروحیت بنده هستند؛ اولی پسر است که همین آقا مصطفی، دیگری هم یک دختر است که در بیمارستان کار می کند.

 

فاش نیوز: از چند سالگی به جبهه رفتید؟

- من سال 1361 حدودا 25 سالم بود و کارمند راه آهن تبریز بودم که موفق شدم با هزار و یک مصیبت مرخصی بگیرم و به جبهه بروم. در ششمین بار اعزام به جبهه هم جانباز شدم.

 

فاش نیوز: همه این شش بار را به چه عنوانی می رفتید؟

- همه را بسیجی می رفتم.

فاش نیوز: گویا برادرتان هم شهید شده است؟

 -ایشان در سال 61 در مهاباد به دست تروریست‌های کوردل ترور شد و به شهادت رسید.

 

فاش نیوز: سپاهی بودند؟

 -بله.

 

فاش نیوز: از شما کوچکتر بودند؟

- از نظر سنی از من کوچکتر بود اما از جهت معرفت از همه ما بزرگتر بود!

 

فاش نیوز: شما در چه عملیاتی جانباز شدید؟

- در فروردین سال 62 عملیات والفجر یک؛ در منطقه عملیاتی فکه جانباز شدم.

 

فاش نیوز: چطوری جانباز شدید؟

- ما تخریبچی بودیم و راه را برای عبور نیروها باز می کردیم. همین طور که مشغول کار بودیم، ناگهان به نقطه ای رسیدیم که درگیری خیلی شدید شد و یک دفعه ترکشی به گردنم خورد و من را نقش زمین کرد. البته من یک بار دیگر هم قبل از جانبازی، مجروح شده بودم.

 

فاش نیوز: در کدام عملیات؟

- در عملیات آزادسازی خرمشهر.

 

فاش نیوز: از چه ناحیه ای مجروح شدید؟

- آن دفعه هم از ناحیه گردن زخمی شده بودم.

 

فاش نیوز: عجب، چرا همه اش از ناحیه گردن؟

- اتفاقا دکتری هم که برای بار دوم مرا دید، به شوخی گفت تیراندازش چقدر ناشی بوده؛ مدام به گردن می زده! من هم بلافاصله جواب دادم، اتفاقا نگهدارنده ترکش ماهر بوده!

 

فاش نیوز: بار اول ترکش به کجای گردن شما اصابت کرده بود؟

- پشت حلقوم را سوراخ کرده و از سمت دیگر گردن بیرون رفته بود.

فاش نیوز: آن موقع چقدر بستری شدید؟

- آن موقع سرپایی پانسمان کردند و رفتم؛ اما مرتبه دوم دیگر از سینه به پایین کاملا فلج شدم.

 

فاش نیوز: از فروردین سال 62 تاکنون به همین وضعیت هستید؟

- بله.

 

فاش نیوز: یعنی الان چند سال است جانباز نخاعی گردنی هستید؟

- چهل سالگی ام تازه تمام شده و وارد چهل و یکمین سال جانبازی شده ام.

 

فاش نیوز: به شما با این وضعیت می گویند جانباز 100درصد؟!

- نه. جانباز 100درصد نه گوش دارد نه چشم دارد و نه...! اما بنده و امثال بنده از نظر بنیاد جانباز 70درصد محسوب می شویم؛ البته پرونده اصلی در پیشگاه خداست و آنجا باید ببینیم چکاره ایم. اینجا خیلی مهم نیست.

 

فاش نیوز: یقینا زندگی جانبازی شما دارای خاطرات تلخ و شیرین بسیاری است؛ قدری از این خاطرات برایمان می گویید؟

- سختی های زندگی یک جانباز، آن هم جانبازی که از گردن به پایین دچار مشکل نخاعی است، قابل احصا نیست و اگر قرار بر گفتن باشد، مثنوی هفتاد من کاغذ می شود. مشکلات زیاد است؛ اما خداوند هم لطف کرده و توان تحملش را داده است. البته ما علاوه بر مشکلات جسمی از مشکلات روحی هم رنج می بریم؛ مثلا اگر در طول روز یک مشکلی برایم پیش می آید من که به تنهایی نمی توانم کاری بکنم؛ حاج خانم و بچه ها باید این مشکلات را حل کنند. آن لحظه شرایطی پیش می آید که من از خدا می خواهم خدایا کاری کن که من بیشتر از این دیگر اطرافیانم را اذیت نکنم. ولی خب، خداوند لطف کرده و یک همسر فداکار و مهربان و فرزندان خوب نصیبم کرده است که این سختی ها را تحمل می کنند. همسرم خیلی فداکار است؛ زیرا علاوه بر اینکه مسئولیت تربیت و بزرگ کردن بچه هایی که فقط به فاصله یک سال از هم به دنیا آمده اند را برعهده گرفت، باید در همان شرایط، وضعیت مرا هم که جانباز نخاعی از ناحیه گردن شدم را تحمل می کرد؛ جانبازی که مدام روی زمین افتاده و هیچ کاری از دستش بر نمی آید. خوشبختانه با عنایت و لطف خداوند ایشان و بچه ها تا کنون به خوبی از پس این سختی برآمده اند.

 

فاش نیوز: کمی واضح‌تر درباره این سختی ها بگویید؟

- مثلا همین امروز من و حاج خانم برای تهیه دارو بیرون رفتیم. بعد که برگشتیم، خب بچه ها رفته بودند سرکار و نبودند به ایشان کمک کنند تا مرا از روی ویلچر بلند کرده و روی تخت بگذارد. لذا حاج خانم به تنهایی مرا از روی ویلچر بلند کرد و روی تخت گذاشت. اما ناگهان من از روی تخت سر خوردم و نزدیک بود زمین بخورم؛ که ایشان با هزار زحمت مانع شد و دوباره مرا بلند کرد و روی تخت گذاشت و شاید مرد و زنده شد تا من کاملا روی تخت قرار گرفتم.

 

فاش نیوز: چه سالی ازدواج کردید؟

- سال 59 عقد کردیم و از سال 60 هم رسما زندگی مشترک را آغاز نمودیم. سال های 61 و 62 هم صاحب دو فرزند شدیم.

 

فاش نیوز: با توجه به اینکه شما جانباز نخاعی گردنی هستید چطوری بیرون می‌ روید؟

- به دلیل اینکه از ناحیه گردن دچار ضایعه نخاعی هستم نمی توانم ماشین سوارم شوم. لذا با موتور سه‌چرخ بیرون می روم.

فاش نیوز: چند سال است این موتور را دارید؟

- این موتور را حدود 17-18 سال است که دارم اما قبل از این یک موتور یاماها سه چرخ داشتم که دود می کرد و مردم اذیت می شدند. لذا آن را رد کردم و الان با این موتور به کارهایم می رسم.

 

فاش نیوز: با این موتور کجاها رفته اید؟

- همه جا رفته ام. از تهران به قم. از تبریز به سراب با بچه ها هم می رفتم.

 

فاش نیوز: پس خانوادگی می روید؟

- بله همگی با هم می رفتیم. البته الان چون بچه ها بزرگ شده اند، کمتر می شود با هم برویم. اما کوچکتر که بودند، همگی با هم می رفتیم. من خیلی دوست دارم بیرون شهر بروم و در هوای آزاد و پاک باشم. حتی تا حوالی اراک و باغ های اطراف آن هم با موتور رفته ام.

 

فاش نیوز: تا حالا که این موتور شما را اذیت نکرده است؟

- چرا؛ تا حالا سه چهار بار یا موتور خراب شده یا من از روی آن افتاده ام.

 

فاش نیوز: آن وقت شما چه کار کردید؟

- من که کاری نمی توانستم بکنم. اما مردم لطف کرده و خودشان موتور را درست کرده اند و دوباره مرا روی آن گذاشته اند.

 

فاش نیوز : تا حالا از این وضعیت خسته نشده اید؟

- نه. تا حالا که خداوند صبر و حوصله اش را داده و تحمل کرده ایم.

 

فاش نیوز: از این که جانباز شدید ،پشیمان نیستید؟

- خیلی پشیمانم!

 

فاش نیوز : از چی پشیمانید؟

- از اینکه چرا با دوستان شهید نرفتم. لذا اگر دوباره جنگی بشود و من سالم شوم و به همان زمان برگردم، بیشتر از آن زمان به جبهه می روم و آن‌قدر تلاش می کنم تا شهید شوم و با شهدا بروم و نمانم بعضی چیزها را ببینم.

 

فاش نیوز: مثلا چه چیزهایی را؟

- عملکرد بعضی مسئولان؛ یا فساد اقتصادی یا وضعیت جامعه و بی‌حجابی؛ یا برخی کم‌لطفی ها در ادارات.

 

فاش نیوز: چه کم لطفی ای؟

- ببینید مثلا من امروز رفته بودم دارو بگیرم؛ گفت باید بروی بیمه دی تایید کند. حالا بیمه کجاست، نزدیک مصلی. خب با این وضعیتم رفتم اداره بیمه. اما چون به جهت وضعیت جسمانی نمی توانستم داخل بروم مدت زیادی بیرون معطل شدم؛ تا یک نفر آمد گفت چه کار داری حاج آقا؟ ماجرا را توضیح دادم و آن بنده خدا هم بعد از گذشت مدتی، بالاخره موفق شد یک تاییدیه بگیرد. خلاصه این مسائل و نظیر آنها انسان را ناراحت می کند.

فاش نیوز: آیا بنیاد به شما توجه دارد؟

- البته بنیاد به ما جانبازان نخاعی حقوق خوبی می دهد؛ هرچند شاید به جانبازان با درصد کمتر اینگونه نباشد.

 

فاش نیوز: آیا سخنی با عموم مسئولین اعم از دولتی و غیره دارید؟

- این انقلاب برپایه اسلام و سیره اهل بیت و امام علی علیه السلام شکل گرفت. البته نمی توان از مسئولان انتظار داشت که دقیقا مثل ایشان رفتار کنند. خود آن حضرت هم گفتند شما نمی توانید مثل من باشید. اما بالاخره باید در زندگی خصوصی و عمومی به سمت ایشان حرکت کنند.

 

فاش نیوز: درباره مردم و خصوصا جوانان چه صحبتی دارید؟

- من فکر می کنم هنوز اکثر مردم پایبند به اسلام و انقلاب هستند؛ هرچند شاید قیافه برخی جوانان و یا زنان بی‌حجاب آدمی را ناراحت کند اما وقتی شما به نماز جمعه یا راهپیمایی هایی مثل روز قدس و 22بهمن می روید یا همین نماز عید فطر که امسال بعد از سه سال دوباره به امامت حضرت آقا در مصلی برگزار شد، واقعا باشکوه بود. انبوه مردم در این نماز شرکت کرده بودند.

 

فاش نیوز: پس شما با این وضعیت جسمانی به نماز جمعه و عید فطر و... هم می روید؟

- من تا جایی که توان داشته باشم و تا جایی که بگذارند، با همین موتور سه چرخ در همه نمازهای جمعه و عید فطر و راهپیمایی های روز قدس و 22بهمن شرکت می کنم. البته تا جایی که بگذارند موتورم برود. جایی که نشود موتور را ببرم دیگر نمی توان جلو بروم و خدا هم می داند که ما فقط به قصد قربت می رویم.

 

فاش نیوز - پس جانبازی شما باعث نمی شود بگویید از من دیگر گذشته و نیازی نیست در این مراسم شرکت کنم؟

- این که عذر بدتر از گناه است. خداوند فرموده در هر شرایطی هستی باید نماز را بخوانی ولو به حالت خوابیده.

 

فاش نیوز: حالا نماز منظورم نیست. اما شرکت شما در راهپیمایی ها و...؟

- فرقی نمی کند. آن هم یک وظیفه شرعی است؛ زیرا با هدف حمایت از اسلام و انقلاب اسلامی این راهپیمایی برگزار می شود. حالا بیگانگان حرف های خودشان را می زنند. اما از نظر عموم مردم راهپیمایی روز قدس و 22بهمن برای جلب رضایت خداست.

ضمن این که صرف شرکت در راهپیمایی ها هم کفایت نمی کند؛ بلکه مهم عاقبت به خیری است. طلحه و زبیر در لشگر امام علی خیلی جنگیدند اما یک لحظه غافل شدند و در نهایت، در مقابل امام قرار گرفتند. لذا عاقبت‌بخیری مهم است و باید در بزنگاه ها انسان خودش را مراقبت کند. چه بسا فردی 40 سال 50سال عبادت کرده یا حتی مجتهد بوده، مرجع تقلید بوده و هزاران نفر از او تقلید کرده اند و شاگردان بسیاری تربیت کرده، اما یک لحظه دنیا فربیش داد و همه سوابقش را به باد داد و مدعی سهم خواهی از انقلاب شد. نمونه اش در شهر ما در تبریز بود. لذا عاقبت‌بخیری خیلی مهم است. کشاورز یک سال زحمت می کشد ولی یک لحظه بی احتیاطی سبب می شود آتش به جان خرمنش بیفتد و همه محصولش از بین برود. خدا عاقبتمان را به خیر کند. ما در لشگر عاشورا فردی داشتیم که بسیار شجاع بود و برای کسب اطلاعات به میان بعثی ها می رفت و با دست پر برمی گشت و خلاصه خیلی در جنگ زحمت کشید اما بعد از جنگ، به مرور با برخی از مدعیان اصلاح‌طلبی رفت و آمد کرد و با آنها همنشین شد؛ تا جایی که حتی عقایدش هم تغییر کرد و در فتنه 88 هم شیطان فریبش داد و جزو فتنه‌گران شد.

 

فاش نیوز - جانباز واقعی چه ویژگی هایی دارد؟

- اولا به دنبال مطرح کردن خودش نباشد و اعمالش فقط برای خدا صورت گیرد. ثانیا به آنچه خدا به او عنایت کرده قانع باشد؛ نه اینکه با کسب پست و مقام، به دنبال ثروت بیشتر و.. . برود. البته من هم بیشتر از نیازم دارم؛ هرچند خودم هم برای کسب این ثروت جلو نرفته ام.

 

فاش نیوز: اگر به من بگویند یک انگشتت را قطع می کنیم و در عوض فلان قدر پول به تو می دهیم، من قبول نمی کنم.

- بله جانبازان خودشان که از ابتدا برای این مسائل نرفته اند اما بحث سر این است که به آنچه دارند قانع باشند و مدام به دنبال حقوق بیشتر و.. . نباشند به آنچه خدا داده شاکر باشند.

 

فاش نیوز: تا حالا کربلا هم مشرف شده اید؟

- دوبار رفته ام. البته خدا باید ابتدا معرفتش را بدهد. اگر معرفت داشته باشیم، همین جا  هم به زیارت یک امامزاده برویم خدا قبول می کند. ولی معرفت نداشته باشیم، اگر کعبه هم برویم فایده ای ندارد. خیلی ها به زیارت خانه خدا می روند اما چه بسا دست خالی برگردند. لذا باید با معرفت و فقط برای خدا، نه برای شهرت و امثالهم برویم.

|| گفت و گو از کمال احمدی

اینستاگرام
ما هم پیرو انقلابیم. آیا کسی هست گوشه چشمی نظر به ما کند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi