تاریخ : 1402,شنبه 30 ارديبهشت20:33
کد خبر : 100200 - سرویس خبری : دفاع مقدس

ابتکار نشر جمکران در ورود به طنزنویسی دفاع مقدس



فاش نیوز - فراهانی گفت: جلسات خاطره‌گویی طنز رزمنده‌ها را برگزار و از دل آن ۲ کتاب «جنگ پر ملات» و «کارخانه نمک» منتشر کردیم.

 

ابتکار نشر جمکران در ورود به طنز نویسی دفاع مقدس/ باید مخاطب خاکستری را به کتاب‌های پایداری علاقه‌مند کردگروه حماسه جهاد دفاع‌پرس، علاوه بر ناشرانی که منحصرا به موضوع ادبیات پایداری و مقاومت پرداخته‌اند در این سال‌ها ناشران عمومی دیگری نیز بخشی از تولیدات خود را به این حوزه جذاب و البته مهم اختصاص داده‌اند.

انتشارات کتاب جمکران، که از سال ۱۳۷۳ با هدف نشر و گسترش معارف دینی و مهدوی تاسیس شد در سال‌های اخیر نسبت به چاپ کتاب‌های ادبیات پایداری و مقاومت توجه جدی و ویژه‌ای داشته و کتب ارزنده‌ای را به ویژه در مخصات استان قم به چاپ رسانده.

«معصومه دستجانی فراهانی» مسوول بخش ادبیات پایداری این انتشارات در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس مستقر در محل برگزاری سی‌ و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتتاب تهران با اشاره تاسیس واحد ادبیات پایداری اظهار داشت: انتشارات جمکران با موضوع مهدویت و معارف اسلامی شروع به کار کرد، بعد از این واحد ادبیات داستانی و کودک و نوجوان نیز در کنار آن تاسیس شد با چاپ تعدادی کتاب در حوزه ادبیات پایداری و مقاومت که بیشتر گردآوری و تدوین بود از سال ۱۳۹۹ نیز واحد ادبیات پایداری راه اندازی شد. با راه اندازی واحد ادبیات پایداری به سراغ کتاب‌هایی رفتیم که نیازمند تحقیق و پژوهش بودند.

وی با اشاره به مخاطبین این نوع از ادبیات ادامه داد: کتاب‌های حوزه ادبیات پایداری مخاطب خاص خودش را دارد، کتابی نداریم که نیمی از سال بگذرد و به چاپ دوم نرسد. البته در کنار راه اندازی این واحد کار نویی کردیم و جلسات خاطره گویی طنز رزمنده‌ها را برگزار و از رزمندگان قمی که طنازی خاصی دارند خواستیم بدون سانسور و در جمعی مردانه به بیان روایت‌های طنز خود بپردازند. از این جلسات دو کتاب طنز «جنگ پر ملات» و «کارخانه نمک» منتشر شد.

مسوول واحد ادبیات پایداری انتشارات جمکران از ارائه ۳۵ عنوان کتاب دفاع مقدسی و مقاومتی در غرفه این انتشارات واقع در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و تصریح کرد: با درخواستی که کنگره شهدای قم برای همکاری با ما داش فرصت خوبی دست داد تا پژوهشگران و محققان این حوزه را از نزدیک با مسائل نظامی آشنا کنیم، از این رو در کنار جلسات خاطره گویی آنان را پادگان خیبر قم بردیم و برخی از ادوات نظامی، کار با آنان را از نزدیک نشان دادیم که دوره‌های آموزشی جذاب و ملموسی بود.

فراهانی مهمترین نکته در خصوص جذب مخاطب گونه ادبیات پایداری را جذب همه مخاطبین کتاب نه صرفا مخاطبان ادبیات پایداری عنوان کرد و افزود: اینکه صرفا مخاطبین ادبیات پایداری را جذب کنیم هنری نکردیم. باید روی قالب‌های ادبی، گرافیک محصول، طراحی جلد دقت بیشتری داشته باشیم. صرفا به بازگویی زندگینامه اکتفا نکنیم و سوژه‌ها را محور قرار دهیم. از کتاب کمیک برای نوجوانان نباید غافل شد. همین کار را ما در انتشارات خودمان کردیم و کتاب «انک واس ماس» به صورت کمیک وارد بازار نشر شده است.