تاریخ : 1402,شنبه 03 تير19:04
کد خبر : 101237 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه ایثارگران


لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه ایثارگران

ارتقاء منزلت و معیشت ایثارگران اقدامی راهبردی در راستای ارتقاء امنیت ملی و توان بازدارندگی کشور عزیزمان ایران می‌باشد. بی‌شک از الزامات حرکت و موفقیت در این مسیر، تقویت روحیه مقاومت و توجه بیش از پیش به توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و ...

رضا علامه‌زاده

فاش نیوز - لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه ایثارگران خارج از چارچوب و جهت‌گیری‌ سیاست‌های کلی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران، ابلاغی مقام معظم رهبری است.
   لایحه برنامه هفتم توسعه در حالی به مجلس ارائه گردید که شرایط سنی جامعه هدف ایثارگران یک فرصت استثنایی را پیش روی دولت مردمی سیزدهم و نمایندگان انقلابی مجلس برای جبران خلاءها در قوانین برنامه و سایر قوانین جاری مرتبط با ایثارگران و همچنین ارتقاء سطح خدمات‌رسانی به این قشر فداکار قرار داده است.

مع الوصف با نگاهی به آنچه رسانه ها در بخش ایثارگران برنامه هفتم منتشر نمودند، می توان دریافت، بسیاری از مواد مرتبط با ایثارگران، مغایر نص صریح سیاست‌های کلی، به ویژه بندهای (۱)(۲)(۵)(۷)(۸) سیاست های مذکور، ابلاغی مورخ۱۳۸۹/۱۱/۲۶ مقام معظم رهبری و حتی سند تحول دولت سیزدهم در حوزه ایثارگران می باشد.

بررسی سیاست‌های کلی هفت برنامه توسعه کشور از سال ۱۳۶۸ تاکنون نشان می‌دهد، برنامه هفتم از محدود برنامه‌هایی است که در بندهای ۲۶گانه سیاست‌های کلی آن‌، نامی از ایثارگران برده نشده و شاید همین دستمایه ای  گردید تا دست‌اندرکاران تهیه این برنامه، بدون توجه کافی به سیاست های کلی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ابلاغی مقام معظم رهبری به عنوان یک سند بالادستی و همچنین ماده۲ مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام، تفویض اختیار شده از سوی مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام که اشعار می‌دارد، «قوانین و مقررات، به خصوص قوانین برنامه و بودجه سنواتی باید در چارچوب سیاست های کلی تنظیم شود و قوانین و مقررات در هیچ موردی نباید مغایر سیاست های کلی باشد» آن را تدوین نمایند.

لذا ضرورت توجه به شرایط سنی ایثارگران، نگاه ویژه به چالش های پیش روی ایثارگران، مانند بیمه و درمان، عوارض مرتبط باپیری، اشتغال فرزندان، مسکن، معیشت و بازنشستگی، اجرای صحیح و بدون تبعیض مواد ۳۸و ۳۹ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، توجه ویژه به رزمندگان و جانبازان زیر بیست و پنج درصد، نگاه واقع بینانه به حضور رزمندگان در جبهه بعد از صدور و پذیرش قطعنامه«۵۹۸» و تسری برخی امتیازات به این قشر، ایجاد ساختار و تقویت جایگاه مشاوران ایثارگران دستگاه های اجرایی، اختصاص سرفصل بودجه مستقل در برنامه و بودجه های سنواتی برای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، توجه ویژه به همسران جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی، تکمیل مجتمع های درمانی-رفاهی ایثارگران در استان ها با اولویت مناطق محروم، ایجاد وحدت رویه و رفع تبعیض در صدور گواهی خدمت در جبهه، در بین یگان های اعزام کننده، اعم از سپاه و نیروهای سه‌گانه ارتش و سایر نهادهای اعزام نیرو، تسری امتیازات قانون جامع خدمات‌رسانی و سند راهبردی رزمندگان به ایثارگران مدافع حرم و خانواده آنان، از جمله نکات مهمی است که نمایندگان محترم مجلس، به ویژه فراکسیون ها و تشکل های ایثارگران می بایست هم مطالبه و هم نگاه ویژه ای در کمسیون تلفیق برنامه هفتم و صحن علنی به آن داشته باشند.

گفتنی است، مواضع عدالتخواهانه و آرمانی نظام جمهوری اسلامی ایران و دفاع از مظلومان و مستضعفان عالم در برابر مستکبران در هر نقطه ای از جهان، از موارد مصرح در قانون اساسی کشور و بخش مهمی از آموزه های دینی، انقلابی و مورد سفارش حضرت امام«ره» و مورد تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می باشد. بنابراین ارتقاء منزلت و معیشت ایثارگران اقدامی راهبردی در راستای ارتقاء امنیت ملی و توان بازدارندگی کشور عزیزمان ایران می‌باشد. بی‌شک از الزامات حرکت و موفقیت در این مسیر، تقویت روحیه مقاومت و توجه بیش از پیش به توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و همین موضوع اقتضا می نماید، نمایندگان محترم مجلس با ارائه پیشنهادات اصلاحی و تغییرات بنیادین در برخی مواد و تبصره های برنامه هفتم توسعه که  مرتبط با ایثارگران و خانواده معزز آنان می باشد، توجه جدی تری به این امر داشته باشند، هر چند که تحقق انتظارات بحق ایثارگران مستلزم تامین منابع مالی است.

اما به اعتقاد نگارنده می توان با استفاده از ظرفیت های مادی و سرمایه های انسانی کشور، معرفی شده توسط مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی و اصل۴۴ قانون اساسی، استفاده از ظرفیت ها و امکانات مادی بنیاد، مولدسازی اموال و مبارزه جدی با فساد، استفاده از مدیران انقلابی، جهادی، کارآمد و اثربخش، در کنار تخصیص اعتبارات دولتی، منابع لازم را برای خدمت‌رسانی عزتمندانه، همراه با عدالت برای ایثارگران و خانواده بزرگوار آنان فراهم نمود.

|| رضا علامه‌زاده