تاریخ : 1402,چهارشنبه 21 تير15:30
کد خبر : 101808 - سرویس خبری : اخبار

درباره اتصال کمک معیشت ایثارگران به سامانه رفاه دولت


درباره اتصال کمک معیشت ایثارگران به سامانه رفاه دولت

در سامانه رفاه وزارت تعاون، دارایی های شخص ایثارگر به صورت مستقل ارزیابی نشده؛ بلکه درآمد کل افراد خانوار شامل درآمد همسر و فرزند نیز محاسبه...

فاش نیوز - سامانه هدفمندی یارانه‌ها برای برنامه ریزی و تصمیم‌ گیری صحیح در خصوص میزان یارانه‌های معیشتی دولت به مردم ایجاد شده اما ایثارگران و شرایط خاص آنها در این سامانه پیش بینی نشده است.

به گزارش خبرنگار ما، پس از موافقت بنیاد شهید و امور ایثارگران با وزارت رفاه برای اتصال اطلاعات معیشتی ایثارگران به سامانه رفاه دولت، با وجود همه ایرادها، وضعیت فعلی در این سامانه مثل این است که گروهی از مردم آنهم ضعیفترین طبقه را سوار بر قطاری کنند که نه سوخت کافی دارد و نه چرخ هایش آماده حرکت است و هیچ کدام از تست های استاندار سازی بر روی آن انجام نشده است.

بر این اساس به برخی از ایرادات اتصال کمک معیشت ایثارگران به سامانه رفاه دولت به شرح زیر اشاره می شود:

1. سامانه هدفمندی یارانه‌ها برای برنامه ریزی و تصمیم‌ گیری در خصوص میزان یارانه‌های معیشتی دولت به مردم ایجاد شده است و امور ایثارگران و شرایط خاص آنها در این سامانه پیش بینی نشده است. کمک معیشت ایثارگران (مشمولین بند ب ماده 88 قانون برنامه ششم و برنامه های قبلی توسعه کشور که فاقد شغل و درآمد هستند) ارتباطی با یارانه معیشتی ندارد و فقط دارای واژه مشابه هستند و ایثارگران تابع قوانین خاص هستند.

2. در سامانه رفاه وزارت تعاون، دارایی های شخص ایثارگر به صورت مستقل ارزیابی نشده؛ بلکه درآمد کل افراد خانوار شامل درآمد همسر و فرزند نیز محاسبه شده است؛ در حالیکه طبق بند ب ماده 88 قانون برنامه ششم، فقط درآمد شخص ایثارگر می بایست بررسی و پایش شود.

3. در سامانه مذکور برای جانبازانی که هیچ گونه شغلی ندارند به اشتباه نوشته شده کارمند که برخلاف واقعیت است و کمک معیشت واریزی و هزینه های حق پرستاری و درمانی به حساب جانبازان صعب العلاج و یا حتی داشتن کد بورسی ضررده، در گردش حساب، به عنوان درامد در نظر گرفته شده که این موارد منجر به بالابودن دهک درامدی شده است.

4. بسیار از فرزندان ایثارگران برای کمک به پدران خود، بعد از استقلال، یارانه خود را جدا نکرده اند. همین موضوع باعث شده است درآمد فرزندان نیز به حساب درآمد ایثارگر آورده شود به خصوص اگر فرزند در شرکت هواپیمایی شاغل باشد و اصلاح این جدا سازی ها، با توجه به فراهم نبودن زمینه های نرم‌افزاری در سامانه رفاه و عدم همکاری دفاتر پلیس بعلاوه 10بسیار زمان‌بر و مشکل ساز شده است.

5..سامانه حمایتی رفاه هنوز تکمیل نشده است و به بسیاری از دستگاه های کشور، از جمله سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و......متصل نیست و از نظر زمان گزارش‌گیری نیز به روز رسانی نشده است. برای مثال ممکن است جانبازی قبلا و حتی تا یک ماه پیش پیش شرایط مناسبی داشته ولی هم اکنون نیاز به حمایت داشته باشد. تعامل  یک‌طرفه است و مردم نمی توانند دلایل و مستندات اعتراض و درخواست بازنگری خود را به سامانه ارسال کنند و افراد جا مانده از یارانه طی سال های گذشته نیز در این سامانه نادیده گرفته شده اند.

6. شرایط اقتصادی هر فرد ممکن است در هر ماه تغییر کند و این موضوع در خصوص پشت‌نوبتی ها هم صادق است.

7. بعضی از جانبازان مدیریت پس انداز والدین پیر و از کارافتاده خود را بر عهده دارند، که این پس‌انداز اگر چه به نام جانباز است، ولی به شخص دیگری تعلق دارد و لذا درامد محسوب نمی شود.

الف ب