تاریخ : 1402,یکشنبه 25 تير14:41
کد خبر : 101925 - سرویس خبری : دولت

گزارش بانک جهانی تأیید کرد

ایران در صدر جدول دسترسی کشورها به آب شرب شهری و روستایی قرار دارد



فاش نیوز - وزیر نیرو با استناد به گزارش بانک جهانی گفت: در شاخص سرعت تامین آب شرب برای مردم، ایران در فهرست برترین کشورهای دنیا قرار گرفته است.
وزیر نیرو، در حاشیه مراسم رونمایی از پیشخوان رصد مدیریت منابع آب کشور گفت: به استناد جدیدترین گزارش بانک جهانی، بر اساس شاخص‌های توسعه جهانی، ایران در حوزه دسترسی به آب شرب در بخش شهری و روستایی در جهان و میان کشورهای منطقه در صدر جدول قرار داد.
علی‌اکبر محرابیان، افزود: درصد دسترسی به آب شرب شهری و روستایی در ایران به ترتیب برابر با 99 و هشت دهم و 82 درصد است. این در حالی است که این شاخص‌ها به همین ترتیب در جهان اعداد 85 و هفت دهم درصد و 59 و شش دهم درصد است. در میان کشورهای غرب آسیا هم دسترسی به آب شرب شهری و روستایی 83 و دو دهم درصد و 69 و پنج دهم درصد است.
محرابیان عنوان کرد: در شاخص سرعت تامین آب شرب برای مردم، ایران در فهرست برترین کشورهای دنیا قرار گرفته است.
وی با ‌اشاره به اهمیت پساب عنوان کرد: بازچرخانی آب از مهم‌ترین برنامه‌های ما است و بنا داریم کلیه منبع آب صنایع کشور به جز صنایع غذایی و دارویی را از آب سطحی و زیرزمینی به سمت پساب تصفیه‌شده حرکت دهیم.
محرابیان با ‌اشاره به برنامه دولت برای توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب گفت: برنامه داریم اقتصاد پساب را حل کنیم و در این راستا بورس پساب در محل بورس انرژی کشور تشکیل خواهد شد. دولت مصمم است تا شهر به شهر و روستا مسئله آب را حل کند. ما در این‌ راستا طرح جهاد آبرسانی را داشتیم که امروز با ۴۰ درصد پیشرفت در دو سال افتتاح شده است.
وزیر نیرو گفت: در سیستان متاثر از عدم رها‌سازی حقابه هیرمند که مطالبه دو ساله ماست ولی برخلاف وصول این حقابه طرح‌هایی در ۳ سطح اضطراری، میان مدت و بلندمدت در دستور کار قرار گرفته است. تامین آب شرب بهداشتی از منابع دیگر با آب شیرین‌کنی در دستور کار است.
محرابیان گفت: برای حل مشکل آب سیستان، طرح انتقال آب از حوضه تالاب و دریا در دستور کار قرار گرفته است و این دو طرح مسئله آب سیستان را حل خواهد کرد. حقابه جمهوری اسلامی یک حق قانونی است. قدمی از این حق عقب‌نشینی نخواهیم کرد و افغانستان متعهد به پرداخت آن است.