تاریخ : 1402,پنجشنبه 19 مرداد23:13
کد خبر : 102643 - سرویس خبری : اقدامات بنیاد شهید

ادامه قانون‌گریزی در بنیاد شهید و امور ایثارگران


ادامه قانون‌گریزی در بنیاد شهید و امور ایثارگران

در سال ۹۶ سازمان بازرسی کل کشور در شرکت متد مستقر شد و یکی از موارد تخلف در شرکت متد را بکارگیری بازنشستگان اعلام کرد. به همین منظور لیست ۱۲ نفره بازنشستگان را به مدیر عامل اعلام و خواستار توضیح شد....

فاش نیوز - می‌شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم. تو غلط می کنی قانون را قبول نداری! قانون تو را قبول ندارد. «امام خمینی ره». در دوره ریاست آقای قاضی زاده هاشمی شاهد هجوم بازنشستگان به بخش های مختلف بنیاد می باشیم. برابر قانون منع بکارگیری بازنشستگان، پرداخت هرگونه وجهی و از هر محل و تحت هر عنوان به بازنشستگان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است. اکنون ماهیانه میلیاردها ریال از منابع بنیاد که متعلق به ایثارگران است به این افراد پرداخت می شود. معاونت قوانین مجلس نیز در پاسخ استعلام دو تن از نمایندگان صراحتا" اشتغال بازنشستگان را در شرکت وابسته به بنیاد (متد) ممنوع اعلام کرده است.

در سال ۹۶ سازمان بازرسی کل کشور در شرکت متد مستقر شد و یکی از موارد تخلف در شرکت متد را بکارگیری بازنشستگان اعلام کرد. به همین منظور لیست ۱۲ نفره بازنشستگان را به مدیر عامل اعلام و خواستار توضیح شد.

 

شرکت هر آنچه استدلال در خصوص بکارگیری بازنشستگان داشت، ارائه داد، لکن پاسخ ها از نظر بازرسی کل کشور قانع کننده تشخیص داده نشد و ضمن تفهیم اتهام به مدیر عامل خواهان دفاع ایشان شدند. شرکت ناچار به تسویه حساب با بازنشستگان شد و بازرسی با این اقدام شرکت، اعلام کرد تعقیب کیفری مدیر عامل متد منتفی شد.

با درایتی که مرحوم آقای شهیدی داشت، برای جلوگیری از تکرار این مشکل، طی نامه شماره ۱۰۶۹ مورخ ۱۳۹۷/۹/۳بکارگیری بازنشستگان را از معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری استعلام کرد.
پاسخ دفتر: موضوع ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان صرف نظر از شمول یا عدم شمول قانون مذکور نسبت به دستگاه‌های تحت پوشش دفتر مقام معظم رهبری - که در مورد اغلب آنها به ویژه نهادها و شرکت‌ها و موسسات وابسته به آنها به ویژه نهادها و شرکت‌ها و موسسات وابسته به آنها که بودجه عمومی و کل کشور استفاده نمی‌کنند، می‌توان عدم شمول قانون به آنها را اعلام کرد - بنا به صلاحدید رعایت مفاد و اجرای احکام این قانون در کلیه دستگاه‌های تحت پوشش و موسسات و شرکت‌های وابسته به آنها مورد تاکید قرار گرفته و ابلاغ گردیده است.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
در این پاسخ نکته ظریفی وجود دارد، عبارت "به ویژه نهادها و ... که از بودجه عمومی کشور استفاده نمی کنند" یعنی نهادی مثل بنیاد مستضعفان را هم مکلف به رعایت قانون کرده که از بودجه عمومی استفاده نمی کند و بنیاد مستضعفان این ابلاغ را در جهت رعایت قانون به طور کامل اجرا کرد. در صورتی که بنیاد شهید و امور ایثارگران به طور کامل از بودجه عمومی استفاده می کند و سزاوارتر به اجرای قانون است. این نشان از آن دارد وقتی رئیس بنیاد و نمایندگی ولی فقیه در بنیاد یک شخص واحد باشد به جای اختلافات آزار دهنده، سیاست ها و برنامه ها هماهنگ اجرا خواهد شد . نکته قابل تامل بعدی این است که تطبیق این امور در بنیاد از شئونات نماینده ولی فقیه است که باید بر اجرای آن نظارت کند.
 
|| یوسف مجتهد