تاریخ : 1402,شنبه 28 مرداد16:00
کد خبر : 102938 - سرویس خبری : استان ها

قابل توجه مسئولان ذیربط


قابل توجه مسئولان ذیربط

اگر این نوع کاربرد واژه ها و عبارت ها در اثر تکرار، فراگیر شود و عمومیت پیدا کند، خطر رسوب در اذهان، و جا افتادن در فرهنگ جامعه را نیز در پی خواهد داشت. ..

فاش نیوز - مدیر یکی از دستگاه ها در اقدامی عجیب، ناپسند و اهانت‌آمیز با به‌کار بردن عبارت «ایثارگران زمین‌گیر» برای جانبازان و ایثارگران دارای محدودیت جسمی - حرکتی، بیگانگی خود را با فرهنگ ایثار و شهادت و جامعه ایثارگری به نمایش می گذارد.

این اقدام غیرقابل پذیرش فرد مسئول و مرتبط با ایثارگران، با به‌کار بردن مثلا عبارت «ایثارگران زمین‌گیر و از این قبیل حرف ها» برای جانبازان و ایثارگران دارای محدودیت جسمی - حرکتی، بیگانگی فرد را با فرهنگ ایثار و شهادت و جامعه ایثارگری به نمایش می گذارد و این قشر معزز را مورد اهانت قرار داده است.

این درحالی‌ست که افراد عادی جامعه ما نیز کمتر ممکن است چنین خطایی را درباره ایثارگران مرتکب شوند.

قضیه زمانی جالب تر می شود که این عبارت دون شأن ایثارگران، در مکاتبه با یک دستگاه مربوط به ایثارگران بوده باشد.

شاید با خود بگوییم حالا استفاده از یک عبارت و کلمه مگر چه اهمیتی می تواند داشته باشد.

لازم است متذکر شویم که حرف، بیان و ادبیات، برونداد مصوت و مکتوب تفکر است که نقشه راه رفتارها را تشکیل می دهد و نوع ادبیات مورد استفاده افراد، معمولا بیانگر طرز تفکر و نگرش آنان به مسائل می باشد. اگر این نوع کاربرد واژه ها و عبارت ها در اثر تکرار، فراگیر شود و عمومیت پیدا کند، خطر رسوب در اذهان، و جا افتادن در فرهنگ جامعه را نیز در پی خواهد داشت.

نگرانی اساسی از این است که تغییر نگرش، تغییر رفتارها را در پی دارد و این رفتارها اگر در جامعه نهادینه و فرهنگ شود، مبنای نگرش و عمل افراد و البته مسئولان  قرار می گیرد؛ که در نتیجه، همین اهانت های کلامی، در عمل و تصمیم‌سازی های مسئولان و برنامه‌ریزان نیز بروز و ظهور پیدا خواهد کرد!