تاریخ : 1402,شنبه 11 شهريور16:00
کد خبر : 102967 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

با چه کسانی دوستی نکنیم؟


با چه کسانی دوستی نکنیم؟

احمدرضا بهمنیار

فاش نیوز - از دوستی با این افراد پرهیز کنید از دوستی و همنشینی با بدکاران باید پرهیز کرد پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند: آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مواظب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند. بنابر آموزه‌های دینی و تصریح روایات پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصوم(ع)، دوست نقشی خاص در زندگی انسان دارد و حتی از او به نزدیک‌ترین خویشاوند تعبیر می‌شود. از این رو در انتخاب همنشین و مصاحب و دوست در اسلام تاکیدات و سفارشات بسیاری وجود دارد.

پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند: آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مواظب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند.

امیرمومنان علی(ع) نیز در این باره می‌فرمایند: همنشین، مانند وصله لباس است؛ بنابراین، دوستِ همگون با خودت انتخاب کن که وصله ناجور نباشد همراه نیز چون دوست است پس همراه سازگار برگزینید.

ایشان همچنین فرموده اند: از همنشینى با یار بد بگریز زیرا که او همدم خود را هلاک مى‌کند و همنشین خود را به نابودى مى‌کشاند.

پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند: خوش‌بخت‌ترین مردم کسى است که با مردمان بزرگوار بیامیزد؛ و امیرمومنان امام علی(ع) فرموده‌اند: بیشترین صلاح و درستى، در همنشینى با خردمندان و صاحب‌دلان است.

امام جواد(ع) می‌فرمایند: زنهار از همنشینى با بدکار؛ زیرا او همچون شمشیر آخته است که ظاهرش زیباست و نشانى که مى‌گذارد، زشت.

روایات همچنین به کسانی که شایسته دوستی و همنشینی نیستند نیز تصریح دارند؛ آنچنان که رسول خدا (ص) می فرمایند: در همنشینى آن کس که از دین و دنیاى او بهره‌اى نبرده‌اى خیرى براى تو نیست و هر که براى تو حقّى قائل نبود، تو نیز برایش حقّى قائل نباش که این ارزش شمرده نمى‌شود.

همچنین امیرمومنان علی(ع) فرموده اند: از مصاحبت با اهل گناهان بپرهیز؛ زیرا کسى که از کردار گروهى راضى باشد، همانند کسى است که در جمع آنها باشد. و نیز می‌فرمایند: از معاشرت با عیب‌جویانِ مردم بپرهیز؛ زیرا همنشینِ این‌گونه افراد نیز از عیب‌جویى آنان در امان نیست. ایشان فرموده‌اند: مصاحبت با احمق، شکنجه روح است.

امام صادق(ع) نیز در این باره می‌فرمایند: از سه کس برحذر باش: خیانتکار، ستم‌کار و سخن‌چین؛ زیرا کسى که به خاطر تو [به دیگرى] خیانت کند، به تو نیز خیانت مى‌کند و کسى که به خاطر تو [به دیگرى] ستم کند، به تو نیز ستم مى‌کند و کسى که براى تو سخن‌چینى کند، بر ضدّ تو نیز سخن چینى خواهد کرد.

منابع: بحارالانوار – غررالحکم - میزان‌الحکمه

|| احمد رضا بهمنیار