تاریخ : 1402,سه شنبه 31 مرداد20:30
کد خبر : 103028 - سرویس خبری : ایثارگران

تخلفات عملیات اجرایی در بیمه تکمیلی اجباری ایثارگران


تخلفات عملیات اجرایی در بیمه تکمیلی اجباری ایثارگران

چرا جامعه ایثارگری را مجبور به خدمات‌گیری تکمیلی درمان از بیمه ای کرده اند که اولا سرجهازی بنیاد شهید است؛ ثانیا سابقه تخلف دارد؛ ثالثا تابع بیمه مرکزی نیست...

پ - عکاسی نریمانی

فاش نیوز - یکی از شاخصه های مهم رفاه در تمامی کشورها خدمات مربوط به سلامت و درمان است. از آنجا که بیمه دفترچه درمانی فقط خدمات حداقلی درمان را ارائه می دهد، اینجاست که بیمه تکمیلی ضرورت پیدا می کند و ادارات و سازمان ها از طریق عقد قرارداد با بیمه های مختلف پوشش های درمانی لازم را  به کارکنان خود ارائه می دهند.

بدین علت بنیاد شهید نیز با توجه به جامعه آماری نسبتا بزرگ خود که سلامت و درمان مهمترین فاکتور اولویت‌دار آن به شمار می رود، با بیمه دی قرارداد دارد؛ بیمه ای که فاصله طولانی از ماهیت خود داشته و تنها برنده این قرارداد، دست های پشت پرده می باشد و علیرغم اعتراضات شدید ایثارگران و خانواده شهدا، هر ساله این بیمه کماکان تمدید می گردد.

 طبق قانون، بایستی تمام هزینه های درمان خانواده شهدا و آزادگان و جانبازان رایگان باشد. ولی بنیاد با یک اقدام زیرکانه و بصورت قانونی با قرارداد بیمه دی تنها بخش اندکی از هزینه های جامعه هدف خود را پرداخت می کند.

چرا که بیمه دی با مراکز درمانی سراسر کشور به علت عدم تعهد، طرف قرارداد نیست و این موضوع منجر به پرداخت بسیاری از هزینه ها از جیب بیمار بصورت نقدی به مراکز درمانی می شود تا بعدا با ارائه فاکتور، هزینه های پرداختی را از بیمه دی دریافت نمایند. بیمه دی نیز از پرداخت هزینه ها به عناوین مختلف مقاومت نموده و این هزینه هارا یا پرداخت نمی کند یا پس از مدت طولانی و دوندگی های فراوان توسط بیمار تنها بخش بسیار ناچیزی را واریز می نماید.

 ضعف این بیمه فقط درکمبود مراکز درمانی  طرف قرارداد و یا عدم ارائه خدمات دندانپزشکی خلاصه نمی شود بلکه فاجعه بار ترین بخش آن مربوط به دریافت دارو است  اول اینکه طبق اعلام متصدی داروخانه م ، الف آن هم جنب بزرگترین مرکز درمانی جانبازان در تهران روزهای جمعه خدمات بیمه دی دارو را پوشش نمی دهد! و در روزهای عادی نیز به علت این که دارو گیاهی، خارجی یا تقویتی است مشمول این بیمه نمی گردد که این دسته از داروها خود بخش عظیمی از سبد دارویی بیماران را تشکیل می دهد حتی با میکروسکوپ تعداد داروهای دریافتی قبل را نیز شمارش نموده و در صورت ماندن بقایای دارو در منزل بدون در نظر گرفتن تجویز پزشک از تحویل آن خودداری می نماید.

ناگفته نماند حتی بعضی از داروخانه های طرف قرارداد نیز پا را فراترگذاشته و داروهای بیمه دی بنیاد شهید را بدون تایید پزشک داروخانه تحویل نمی دهند که این عمل هم تحقیر آمیز است و هم موجب اتلاف وقت بیمار و تاخیر در فرایند درمان می گردد.

با تمام این تفاسیر بنیاد شهید هر ساله با پرداخت هزینه هنگفت بی حساب وکتاب به این بیمه بی خیر و برکت برای ایثارگرانی که با توجه به افزایش سن نیاز روز افزون به خدمات درمانی و مراقبتی دارند قرارداد منعقد نموده و در خدمت رسانی درمانی به این قشر مظلوم ستم روا می دارد.

سوال این است که علی‌رغم اعلام ممنوعیت درخواست مدارک برای پرداخت هزینه توسط بیمه های تکمیلی، با توجه به نظام جامع ارجاع، چرا هنوز بیمه دی مردم را موظف به اوراقی مهر شده می نماید که حق اخذ آنها را ندارد.

|| پ - عکاسی نریمانی