تاریخ : 1402,شنبه 04 شهريور13:27
کد خبر : 103132 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

جاری ‌ترین تفکر ماندگار


جاری ‌ترین تفکر ماندگار

امام صادق(ع) در برابر انواع بدعت ‏ها ایستاد تا آینه دین الهی زنگار نگیرد و شفاف بماند و از هجوم تفسیرهای ناروا دور بماند...

احمدرضا بهمنیار

فاش نیوز - چگونه ما شیعیان به رئیس مذهب خود مباهات نکنیم حال آنکه وسعت این مکتب الهی، شرق و غرب عالم را زیر پرچم حقانیت خود گرد آورده است.

سرمایه امروز بقیع، اشک است و اشک امام صادق (ع) جاری ‏ترین تفکر ماندگار است و اگر نور وجود پر برکت شان به گردباد حوادث خاموشی گرفت اما فروغ اندیشه اش در جان جهان ماندگار شد.

آن بزرگوار، فرزانه ‏ترین قامت افراشته دین خدا و سرچشمه ناب‌‏ترین نگاه شیعه و از سلاله سینه سوختگان شریعت شیرین دین خداست. پاسدار ویژگی ‏های رفیع اسلامی ولایت و امامت و اطاعت از امامت که آن را به شاگردانش آموخت تا جهانیان طعم امامت اش را بچشند.

ای امام عزیز، ای ششمین اختر آسمان ولایت و امامت و ای آقای ما، امام جعفر صادق (علیه السلام) شما همان امام عزیزی هستید که مظهر عشق و آزادى است. اینک در بقیع خاموش آرمیده اید، قبرستان بقیع مدفن اهل بیت رسول خدا، سال هاست آرامگاه بزرگ مردان مکتب شیعه و دیگر امامان مذهب تشیع است. خاکی که عمریست شاهد به خون غلتیدن اهل بیت رسول خدا و دوستداران، عاشقان و رهروانشان بوده است.

ای امام بزرگوار در روزگار فقر تفکر بر کرسی ‏های معرفت نشستید تا پیام اصیل شیعه را به گوش جویندگان و مسلمانان جهان برسانید. در برابر انواع و اقسام بدعت ‏ها ایستادید تا آینه دین الهی زنگار نگیرد و شفاف بماند و از هجوم تفسیرهای ناروا دور بماند.

فقه و دانش را به خانه دین بردید و به دینداران یاد دادید که بیندیشند، جوانان شیعه را به کلاس اندیشه بردید و چراغ هدایت را در ذهن و ضمیرشان روشن کردید، باعث شدید که شاگردان پر از نبوغ مکتب تان، شعاع پر از فروغ آموزه ‏های شما را تکثیر کنند و قرن هاست که شاهد این شعاع پرفروغ تکثیر هستیم،

شما امام عزیزی هستید که مدرس توحید مفضل بود و بعد از امیر المؤمنین حضرت علی (علیه‏السلام) بهترین ادله عقلى را به یادگار گذاشت. شما بزرگوار مکتبی را پایه‏ ریزی کردید که از خشت خشت آن نوای هدایت انسانها به گوش می ‏رسد. حال چگونه ما شیعیان به رئیس مذهب خود مباهات نکنیم حال آنکه وسعت این مکتب الهی، شرق و غرب عالم را زیر پرچم حقانیت خود گرد آورده است.

امویان با توجه به سابقه ناشایست‏ خود در میان امت اسلامى و‏ ‏برای پنهان کردن بى ‏مقدار بودن خودشان نزد مردم که نه قدری داشتند و نه قیمتی، به هر حربه‏ اى متوسل ‏می شدند. احادیث و روایاتى دروغین ساختند تا حسن سابقه بنى‏هاشم و علویان را که در سایه فداکارى‏ هاى حضرت على (ع) و سرور آزادگان جهان امام حسین (ع) به اعتبارى ‏فوق تصور دست‏ یافته بودند را از بین ببرند.

  در آن زمان، شما دانشمند بزرگوار که از نسل پاک و طاهر عترت رسول خدا (ص) امام و مولای ما مسلمانان بودید به فریاد دوستداران اهل بیت رسول خدا برخواسته و در مسیر تکاملى حرکت‏ شیعه گام دوم را برداشتید.

یا امام صادق (علیه السلام) بر اثر مجاهدت ‏هاى شما بود که مردم به ‏ناصحیح بودن مذهب های ساختگی و دیگر اندیشه‏ هاى منبعث از آن در سال هاى بعد پى بردند و آماده ‏بودند تا طرح جایگزین مکتب اهل ‏بیت را دریافت کنند.

ای امام شما همان بزرگوارى بودید که با توجه به یک موقعیت استثنایى ‏تاریخى، طرح جایگزین شیعه را به هنگام ارائه کردید و امامان دیگر به شرح و بسط ابعاد آن پرداختند.

|| احمدرضا بهمنیار