تاریخ : 1402,شنبه 11 شهريور13:50
کد خبر : 103275 - سرویس خبری : اخبار

ضرورت راستی‌آزمایی آمار مسئولان بنیاد


ضرورت راستی‌آزمایی آمار مسئولان بنیاد

باید آماری که در همه زمینه ها و به خصوص در این دو سال ارائه شده را راستی‌آزمایی کرد تا مسئولان برای توجیه عملکرد خود به آمار نادرست متوسل نشوند...

فاش نیوز - چرا نمی توان به آمار و عملکردی که توسط مدیران اعلام می شود اعتماد کرد و افسارگسیختگی در ارائه آمار خلاف واقع را چه کسی باید رسیدگی کند؟

مرحوم حجت الاسلام شهیدی نماینده ولی فقیه و رئیس بنیاد اول آذرماه سال ۱۳۹۷ گفته بود 82 درصد از قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اجرایی شده است.

اما ایثارگران بدانند که به آمار و عملکردی که توسط مدیران اعلام می شود، نمی توان اعتماد کرد؛ چرا که مشخص نیست مبنای ارائه این آمار چیست و معلوم نیست محاسبات چگونه اندازه گیری می شود. بنابر این آیا بقیه آمارهای بنیاد نیز به همین گونه است؟

بر این اساس باید آماری که در همه زمینه ها و به خصوص در این دو سال ارائه شده را راستی‌آزمایی کرد تا مسئولان برای توجیه عملکرد خود به آمار نادرست متوسل نشوند.

برای مثال به چند مورد از آمار ارائه شده در مصاحبه ها می توان اشاره کرد:

 

 

 

موارد بالا برای نمونه و در خصوص آمارهای متعدد و متفاوت دراین یک موضوع بود اما تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل که می توان در بسیاری از زمینه ها آمارهای ارائه شده توسط مسئولان بنیاد را مورد بررسی قرار داد که تقریبا در اکثر موارد همین وضعیت را می توان دید؛ مثلا در باب مسکن ساخته شده، زمین داده شده، ایثارگران تبدیل وضعیت شده و.... خصوصا باتوجه به شفافیت متأسفانه بسیار پائین عملکرد در این سازمان، نیاز به بررسی دارد.

سخن اینکه این‌گونه آمار، آمار ملانصرالدینی نامیده می شود؛ چرا که گویند روزی ملا نصرالدین که ده تا خر داشت، روزی بر یکی از آنها سوار شد و بقیه خرها را شمرد.

اما چون خری را که خود سوار بر آن بود نمی شمرد دید تعداد آنها 9 تاست. سپس پیاده شد و شمارش کرد دید ده‌تا درست است.

ملا نصرالدین چندین بار سواره و پیاده خرها را شمرد اما همان نتیجه اول بدست می آمد و او کاملا" گیج و مبهوت شده بود و علت را نمی فهمید. ولی عاقبت پیاده شده و گفت: این خرسواری به گم شدن یک خر نمی ارزد!

این حکایت حال و روز آماری است که مسئولان در بنیاد می دهند و  معلوم نیست زمانی که سوارند آمار را حساب می کنند یا وقتی پیاده اند؟!

به گفته سعدی شیرین‌سخن، آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است؟!

|| یوسف مجتهد