تاریخ : 1402,دوشنبه 20 شهريور18:52
کد خبر : 103481 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

مصوبات جدید کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص

قوانین مربوط به مدافعان حرم، همسران و فرزندان شهدا، معافیت‌های مالیاتی، تبدیل وضعیت و... در برنامه هفتم


قوانین مربوط به مدافعان حرم، همسران و فرزندان شهدا، معافیت‌های مالیاتی، تبدیل وضعیت و... در برنامه هفتم

در برنامه هفتم توسعه نسبت‌ به همسران و فرزندان شهدا و جانبازان توجه خاصی از سوی دولت و مجلس شده‌ است که بر مبنای مصوبه کمیسیون تلفیق، این عزیزان حکم جانباز پنجاه درصد را خواهند داشت...

فاش نیوز - رئیس فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت مجلس از مصوبات ایثارگری جدید در برنامه هفتم توسعه کشور در کمیسیون تلفیق خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ما، حجت‌الاسلام حسن نوروزی، نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی در حاشیه جلسه علنی، برخورداری از معافیت های مالیاتی رزمندگان، لحاظ شدن مزایای جانبازان 50٪ برای همسران و فرزندان شهدا، به‌روزرسانی و تنقیح قوانین ایثارگری و برخورداری شهدا و جانبازان مدافع حرم از قوانین ایثارگری بنیاد شهید را از مهم‌ترین ویژگی برنامه هفتم توسعه اعلام کردو اظهار داشت: در مورد بخش ایثارگران در برنامه هفتم توسعه کشور، کمیسیون تلفیق مصوب کرد که بر اساس آن‌چه که در بند "ج" ماده 31  آمده‌است  "کلیه مواد برنامه ششم توسعه از ماده‌ 86تا 91 کلا تنفیذ می‌گردد.
 رئیس فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت مجلس یازدهم ادامه داد: در این خصوص من پیشنهادی دادم که "این مواد" کلا به قانون دائمی ملحق شود و این‌گونه نباشد که 5سال دیگر  دوباره نیازمند تنفیذ باشد.
 عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حرف ما در کمیسیون تلفیق مجلس این بود که این مواد با یک اصلاحیه به قوانین دائمی ملحق شود همچنان که در بند "ز" ماده 88قانون برنامه ششم آمده‌است: کسانی که از یک ماه به بالا در جبهه حضور داشتند از 10 تا صد درصد از پرداخت مالیات حقوق معاف شوند. البته این اصلاحیه قبلا در برنامه ششم توسعه  نیز وجود داشت.

نماینده ایثارگر مجلس یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مصوبه جدید در برنامه هفتم خاطرنشان کرد: آن‌چه که در برنامه هفتم اضافه شده‌ این است که "کسانی که مدافع حرم بوده و جانباز و یا شهید شده‌اند و مدافعان حرم نامیده می شوند همانند جانبازان و شهدای دوران دفاع مقدس تحت پوشش قوانین بنیاد شهید قرار بگیرند.
حجت‌الاسلام والمسلمین نوروزی ادامه داد: یک پیشنهاد دیگری که دراین‌میان مطرح‌ شده این است که بنیاد شهید و امور ایثارگران با کمک نمایندگان ایثارگر مجلس قوانین ایثارگری را تنقیح و به‌روزرسانی کند.
 نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از پیشنهادات ایثارگری در برنامه هفتم توسعه را مربوط به ساکنین مناطق جنگی دوران دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: براساس این پیشنهاد، کسانی که در حال‌ حاضر در مناطق جنگی زندگی می کنند و مشغول به‌ کار هستند از 30درصد فوق‌العاده حق منطقه جنگی برخوردار خواهند بود. البته ما با این موضوع مخالف هستیم؛ چرا که به‌ نظر ما اگر یک غیربومی پس‌ از 34سال در منطقه جنگی سکونت و مشغول به‌کار شود، از این مزیت برخوردار خواهد بود که به‌ نظر می‌رسد نوعی تبعیض و اجحاف است.
عضو فراکسیون ایثارگران مجلس یازدهم یادآور شد: در بحث اجرایی کردن ماده 38 و 39 نسبت‌ به آزادگان ارتشی - که شامل 15000نفر هستند - باید در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار بگیرد.
 نوروزی توجه به همسران شهدا در برنامه هفتم توسعه را یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت آن دانست و  متذکر شد:
خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه نسبت‌ به همسران و فرزندان شهدا توجه خاصی از سوی دولت و مجلس شده‌ است که بر مبنای مصوبه کمیسیون تلفیق، این عزیزان حکم جانباز پنجاه درصد را خواهند داشت.

 رئیس فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت در ادامه تصریح کرد: در خصوص تسری قوانین جانبازان درصد بالا به درصدهای پایین در تلاش هستیم که پیشنهاداتی در صحن علنی ارائه کنیم.

این نماینده ایثارگر مجلس شورای اسلامی در پایان جمع‌بندی خود از مصوبات ایثارگری کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: مصوبه کمیسیون در مورد شهدای مدافع حرم بدین‌گونه است که شهیدان مدافع حرم حکم، شهدای دوران دفاع مقدس را دارند و  قوانین ایثارگری بنیاد شهید و امور ایثارگران شامل آنها نیز خواهد بود.
 وی همچنین لحاظ شدن معافیت‌های مالیاتی برای مدت حضور ایثارگران در دوران دفاع مقدس را از دیگر مصوبه های مهم ایثارگری در برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و گفت: بر اساس حضور این عزیزان در جبهه ها، امتیازات لحاظ خواهد شد. همچنین نسبت‌ به همسران و فرزندان شهدای دوران دفاع مقدس امتیازاتی در نظر گرفته شده است که در برنامه ششم هم وجود نداشت.
نوروزی در ادامه از ارائه پیشنهادات نمایندگان ایثارگر مجلس برای فعال‌تر شدن کمیسیون ماده 16 خبر داد و گفت: کمیسیون ماده 16 نسبت‌ به گذشته باید فعال‌تر شود و در سال آینده اختیارات وسیعی به آن داده خواهد شد.

نماینده مردم رباط‌ کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگر و نظارت مجلس تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی در اجرای بعد نظارتی خود، از سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های شامل قانون، با اعطای لوح تقدیر به‌ خاطر حسن انجام وظیفه تشکر و قدردانی خواهد کرد.