تاریخ : 1402,یکشنبه 26 شهريور13:52
کد خبر : 103604 - سرویس خبری : دولت

پیش‌بینی استاد اقتصاد

با ادامه روند کنونی، نرخ تورم‌ تا پایان سال جاری به ۳۰ درصد می‌رسد



فاش نیوز - یک کارشناس اقتصادی ثبات بازار ارز در ماه‌های آینده را پیش‌بینی کرد و گفت: بانک مرکزی مسیر مهار تورم را آغاز کرده و نرخ تورم با روند نزولی در پایان امسال به ۳۰ درصد می‌رسد.
وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: بانک مرکزی با اجرای سیاست‌های تثبیت اقتصادی و انضباط بخشی نظام بانکی، برنامه خود را برای مهار تورم در سال ۱۴۰۲ را آغاز کرده است.
وی افزود: نرخ تورم‌های ماهانه نسبتا پایین گزارش می‌شود و احتمال اینکه نرخ تورم سال ۱۴۰۲ به ۳۰ تا ۳۵ درصد برسد زیاد است. اگر در نیمه دوم سال سیاست‌های تثبیت و انضباط بخشی ادامه یابد و تحریم‌ها با روند کنونی ادامه داشته باشد، قطعا نرخ تورم به ۳۰ درصد خواهد رسید. این کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به عملکرد مناسب متغیرهای صادراتی، با افزایش صادرات نفت، رکورد عملکرد نفتی شکسته شده و با توجه به روند مناسب صادرات غیرنفتی می‌توان گفت متغیرهای تجاری در وضعیت مناسبی قرار دارند.
شقاقی شهری ادامه داد: وضعیت مناسب متغیرهای تجاری و بهبود این متغیر در کنار ثبات بازار ارز و انضباط بخشی به شبکه بانکی این نوید را می‌دهد که ثبات بازار ارز در ماه‌های تداوم یابد و در نتیجه آن نرخ تورم‌های ماهانه کنترل شود که با این شرایط می‌توان امیدوار بود که تورم در سال ۱۴۰۲ یک پله کاهش یابد و به ۳۰ درصد برسیم.
وی با ‌اشاره به اینکه کنترل تورم یک باره اتفاق نمی‌افتد، گفت: مهار تورم سیاست تدریجی است که تداوم آن برای سال‌های آینده ادامه می‌یابد و بانک مرکزی برای اجرای این سیاست، بسته‌ای را آماده کرده است.
 شقاقی شهری افزود: بسته بانک مرکزی شامل ثبات بازار ارز، کنترل رشد نقدینگی، مولد‌سازی دارایی‌های منجمد بانک‌ها، کنترل ترازنامه بانک‌ها،‌ کنترل اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، کاهش دارای‌های فنی و موهومی بانک‌ها و انضباط بخشی و شفافیت و ارتقای شاخص‌های سلامت بانکی بوده که این‌ها مجموعه سیاست‌های بانک مرکزی در سیاست اجرای تثبیت است.