تاریخ : 1402,یکشنبه 09 مهر17:00
کد خبر : 103955 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

درخواست نماینده ایثارگر از مجلس برای جانبازان درصدپایین و رزمندگان


درخواست نماینده ایثارگر از مجلس برای جانبازان درصدپایین و رزمندگان

کسی که در دوران هشت سال جنگ تحمیلی به ندای بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی لبیک گفته و به جبهه رفته است دنبال امتیاز و درصد نبوده و نمی‌دانسته که ممکن است یک انگشتش قطع شود و یا خمپاره ای به سرش اصابت کند. بنابراین ما باید مانند بسیاری از کشورهای جهان که جنگ‌هایی داشته‌اند و برای مدافعان و...

فاش نیوز - نماینده ایثارگر مجلس شورای اسلامی خواستار تسری قوانین جانبازان درصدبالا به جانبازان با درصدهای پایین و رزمندگان را یکی از خواسته های اصلی جامعه ایثارگری عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ما، علی رضائی، نماینده ایثارگر مردم کنگاور در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی خاطرنشان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران باید طرح تسری امتیازات جانبازان درصد بالا به درصدهای پایین را در قالب لایحه به دولت ارائه و پس از تکمیل، دولت آن را به صحن مجلس ارسال کند؛ چرا که در واقع تسری امتیازات جانبازان با درصد بیشتر به کسانی که درصد کمتری دارند یکی از خواسته های اصلی ایثارگران است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جهاد، از خودگذشتگی و ایثار ملت ایران در جنگ تحمیلی اظهار داشت: به اعتقاد بنده کسی که در دوران هشت سال جنگ تحمیلی به ندای بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی لبیک گفته و به جبهه رفته است دنبال امتیاز و درصد نبوده و نمی‌دانسته که ممکن است یک انگشتش قطع شود و یا خمپاره ای به سرش اصابت کند. بنابراین ما باید مانند بسیاری از کشورهای جهان که جنگ‌هایی داشته‌اند و برای مدافعان و بازماندگان امتیازاتی قائل شدند عمل کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جایی خواندم یا دیدم که رهبر معظم انقلاب فرمودند حتی اگر کسی یک روز به جبهه رفته باشد مسئولان باید برای آن یک‌ روز هم ارزش قائل شوند. چرا که آن رزمنده در آن یک روز اراده کرده تا در دفاع از نظام و تمامیت ارزی کشورش و در دفاع از آرمان‌های انقلاب و جمهوری اسلامی به جبهه برود و جانش را در طبق اخلاص بگذرد. بنابر این مسئولین باید برای آن ارزش قائل شوند.

نماینده ایثارگر مجلس در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص ارائه خدمات به ایثارگران در چارچوب کارت ایثار تصریح کرد: بحث دیگر من در مورد کارت ایثار است که وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد شهید در اختیار ایثارگران گذاشته‌اند؛ اما متاسفانه در اجرا فاقد ارزش است. در حالی که کارت ایثار باید ارزشش در بحث مسکن، درمان، خدمات، دندانپزشکی و تخفیف بلیط هواپیما حداقل ۵۰ درصد  و به احترام ایثارگران در زمان جنگ تخفیف نیم‌بها داشته باشد. هر چند این روال در همه کشورها هست و ما این را نمی گوییم. در این مورد از یک ایثارگر سوال کردم که تا کنون از کارت ایثار استفاده کرده ای؛ که با کنایه گفت: بله از عوارضی تهران ساوه از یک‌ طرف در مسیر عبور کردم؛ گفتند چون کارت ایثار داری نیم‌بهاست؛ اما در مسیر برگشت گفتند اعتبار ندارد.

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس یازدهم اظهار داشت: متاسفانه یک جور بدبینی در مورد امتیازات به ایثارگران درصد بالا در جامعه ایجاد شده است. من خودم ایثارگرم و اگر ایثارگر نبودم راحت‌تر در این مورد حرف می زدم. هر چند که در بحث شهریه متاسفانه بسیاری از دانشگاه ها به دانشجویان ایثارگر خدمات نمی دهند و می گویند دولت و بنیاد شهید طلب خود را نداده است. چون این سلسله‌مراتب طی نشده است، دانشجوی ایثارگر وقتی بخواهد مدرکش را بگیرد، به علت بدهی نمی تواند.

رضائی با اشاره به بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه و در کمیسیون تلفیق به این موضوع توجهی نشده و دولت هم آن را نیاورده است. اگر چه جای تاسف دارد و ما مدیون ایثارگران و شهدا هستیم؛ هر چند که باید در عمل و نه به صورت شعاری، به آنها خدمت کنیم. امیدوارم نمایندگان ملت در مجلس هنگام بررسی و تصویب برنامه هفتم این موارد را ببینند و با پاسخ به مطالبات و رفع مشکلات جامعه ایثارگری، موجبات رضایتمندی حداکثری خانواده عزیز شهدا، ایثارگران، جانبازان و رزمندگان را فراهم کنند.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: طرح تسری قوانین درصدهای بالا به جانبازان زیر 25 درصد طرح بسیار خوبی است و من اولین نفری بودم که این طرح را پیشنهاد دادم تا جانبازان زیر ۲۵ درصد از امتیازات ایثارگری بهره بیشتزی ببرند. اگر چه بحث تأمین مالی منابع طرح بسیار مهم است. اگر مسئله مالی آن حل شود، مسلما شورای نگهبان هم ایراد نخواهد گرفت؛ هر چند که از محل کاهش هزینه‌ها و یا از محل صرفه‌جویی در برخی هزینه ها می توان منابع و اعتبارات لازم طرح را تأمین کرد. 

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در پایان تاکید کرد:  اگر دولت، کمیسیون تلفیق برنامه هفتم و 290 نماینده حاضر در صحن به این مسئله توجه کنند، مصوبه بسیار خوبی برای ایثارگران درصدپایین در مجلس یازدهم به تصویب خواهد رسید. در  کل خانواده بزرگ ایثارگران منتظر یک اقدام انقلابی و جهادی نمایندگان مجلس یازدهم هستند. ما به عنوان نماینده مردم باید رضایتمندی ایثارگران را که جان خود را برای کشور داده‌اند بدست بیاوریم و غیر از این راه دیگری نداریم.

* معرفی