تاریخ : 1402,دوشنبه 20 آذر14:41
کد خبر : 106541 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت؛ مهم‌ترین ابزار مقابله با تهاجم فرهنگی



فاش نیوز - ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه به خصوص در میان جوانان این قابلیت و توانایی را دارد تا جامعه اسلامی و نسل جوان را در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام و انقلاب بیمه کند.
کد خبر: ۶۳۶۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۵ - 11December 2023
 

پیام شهدا؛ مهم‌ترین ابزار مقابله با تهاجم فرهنگیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: ایثار و شهادت از زمان‌های قدیم و از گذشته همواره به عنوان یکی از بالاترین ارزش‌های انسانی در جوامع مختلف مورد توجه قرار گرفته است و در این میان دین اسلام بر اساس دستورات و سفارش‌های خود توجه و عنایت ویژه‌ای را بر روی مقوله ایثار و شهادت به خصوص ترویج فرهنگ ایثار شهادت داشته است. بر همین اساس است که در قرآن و احادیث و روایات بار‌ها و بار‌ها مشاهده کردیم که همواره بر روی موضوع ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت در میان مردم به خصوص درمیان جوانان و نوجوانان تاکید و سفارش شده است.

در حقیقت باید بگوییم که ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین پدیده‌های فرهنگی است که با توجه به اهمیت و جایگاهی که دارد اگر به درستی مورد توجه قرار گرفته و فرهنگ‌سازی درست و اصولی بر روی آن شود می‌تواند در زمینه‌های مختلف موجبات رشد و ارتقاء فرهنگ جوامع به خصوص جامعه انسانی را فراهم کند. اما در این میان بعد از دوران طلایی و باشکوه دفاع مقدس که خیرات و برکات بسیار فراوانی را برای ایران اسلامی و حتی منطقه به همراه داشته است لازم است تا درس‌هایی که از این دوران ارزشمند و تکرارنشدنی برای نسل‌های فعلی و آینده منتقل شود.

اما در این میان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین نتایج دوران دفاع مقدس، به یادگار گذاشتن فرهنگ ایثار و شهادت برای دوران پیس از خودش است و یکی از مهمترین و اصلی‌ترین اقدامات و فعالیت‌هایی که می‌تواند فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه بسط و گسترش بدهد فرهنگ‌سازی و ترویج این فرهنگ برآمده از سال‌های خون و حماسه است که اگر بتوانیم آن‌ها را به درستی و با صحیح‌ترین روش ممکن به نسل فعلی و نسل‌های آینده منتقل کنیم جامعه و انقلاب اسلامی را در برابر تهاجم فرهنگی و نفوذ فرهنگی دشمنان اسلام و انقلاب و بیگانگان بیمه کردیم.

در حقیقت باید بگوییم که با گذشت چند دهه از پایان دوران طلایی و شکوهمند دفاع مقدس یکی از فعالیت‌ها و اقدامات مهم در کشور تبیین و ترویج فرهنگ دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت است تا جامعه و مردم آن با تاسی از جنبه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دوران دفاع مقدس بهترین راه و مسیر را برای رشد و تعالی در مسیر حق و حقیقت و مقاومت و ایستادگی در برابر دنیای ظلم و استکبار انتخاب کرده و پیدا کند و به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کند.

این در حالی است که با توجه به تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام و انقلاب و عزم جزم آن‌ها برای ضربه زدن و نابودی دین مبین اسلام ضروری است که از فرهنگ ایثار و شهادت حفظ و حراست کرده و از آن به‌عنوان بهترین وسیله‌ای به منظور انتقال ارزش‌های اخلاقی و باور‌های دینی به نسل پس از جنگ و نسل‌های امروز و فردا استفاده کنیم. ضمن اینکه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت این توانایی را دارد تا جامعه اسلامی را در برابر شبیخون‌های فرهنگی دشمنان مصون بدارد.

از طرف دیگر یکی از آسیب‌هایی که همواره و همیشه جوامع بشری و انسانی را تحت‌الشعاع خود قرار داده رفاه‌طلبی و راحت طلبی است و در این مسیر یکی از بهترین کمک‌ها برای جلوگیری و مصون ماندن از این آفت‌ها کمک و استفاده از فرهنگ ایثار و شهادت است. موضوعی که در بطن خود در نقطه مقابل و مخالف رفاه‌طلبی و راحت‌طلبی این یادگار دنیای غرب و استعمار است.

در پایان باید به این مهم اشاره کنیم که با گذشت سال‌ها از پایان دوران دفاع مقدس و پیروزی‌ها و دستاورد‌هایی که ملت بزرگ ایران از این مقطع بزرگ و سرنوشت‌ساز تاریخ ایران کسب کرده است دیگر همه به لزوم و ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برای نگهداری و مصون ماندن جامعه در برابر تهاجم فرهنگی واقف و آگاه هستند و به خوبی می‌دانند که جامعه ایران با توکل و توسل بر دو بال ایثار و شهادت بیمه شده و قادر خواهد بود تا هویت ایرانی و اسلامی خود را در برابر شبیخون و تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام و انقلاب حفظ و از آن حراست کند.