تاریخ : 1402,سه شنبه 21 آذر13:47
کد خبر : 106588 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

نگرانی دنیای استکبار از جهانی شدن فرهنگ جهاد و مقاومت



فاش نیوز - اگر جهانی شدن فرهنگ مقاومت را فرصتی مناسب برای ترویج و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در جهان بدانیم، ضمن اینکه در برابر تهدیدات جهانی علیه کشورمان مصون و بیمه می‌شویم، می‌توانیم این فرهنگ برآمده از دوران دفاع مقدس را در منطقه و جهان ترویج کنیم.

کد خبر: ۶۳۷۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۰ - 12December 2023
 

جهانی شدن فرهنگ ایثار و شهادتگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: امروز و در عصر حاضر شاهد هستیم که جهانی شدن به یکی از جدی‌ترین و مهم‌ترین موضوعات مهم مورد بحث میان مردم و نخبگان ایران و جهان تبدیل شده است. این گفتمان در مدت زمان کوتاهی آنچنان از محبوبیتی بین مردم به خصوص کارشناسان و صاحب‌نظران برخوردار شده که چه در ایران و چه در سطح جهان، مردم و اقشار مختلف جهان و حتی حکومت‌ها به دنبال تعریف و تفسیر معنا و مفهوم‌های موردنظر به منظور دستیابی به اهداف و برنامه‌های بلندمدت خود بر اساس همین جهانی شدن هستند.

اما همین جهانی شدن به صورت همزمان فرصت‌ها و تهدید‌های فراوانی را درون خود دارد که اگر بخواهیم درمورد کشورمان آن را مورد بحث و بررسی قرار بدهیم باید به منظور ایمن شدن و درامان ماندن از تهدیدات ذاتی آن، به دنبال فرصت‌ها و امتیازات آن برویم تا ضمن ایستادگی در برابر مخاطرات آن از امتیازات این جهانی شدن در مسیر ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی نهایت استفاده را ببریم.

حال یکی از فرصت‌هایی که می‌توانیم از آن در جهت بسط و گسترش فرهنگ ایرانی و اسلامی سرزمین خودمان استفاده کنیم، فرهنگ مقاومت و پایداری است. موضوعی که با توجه به اینکه هنوز کمتر از چهار دهه از پایان دوران طلایی و شکوهمند دفاع مقدس می‌گذرد، ولی بنا بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران آیت‌الله خامنه‌ای همچون گنجی است که نسل‌های فعلی و آینده می‌توانند از آن برای رشد و اعتلای ایران اسلامی استفاده کنند.

البته جهانی شدن با توجه به امتیازاتی که از آن برخودار است موجب شده تا امروز کشور‌های جهان بر اساس فرهنگ‌ها خود و در مسیر شکوفایی و بالندگی آرمان‌های اساسی و بنیادین خود از مفهوم جهانی شدن نهایت بهره و استفاده را ببرند. بر همین اساس هم ایران اسلامی به عنوان کشور ما ایرانی‌ها با توجه به سرگذشت و تاریخچه پرفراز و نشیبی که دارد می‌تواند از این جهانی شدن به عنوان برگ برنده‌ای تاریخی و کم‌نظیر در جهت و مسیر تبیین و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که یکی از مهمترین بخش‌ها و جنبه‌های ایرانی و اسلامی است استفاده کند.

از طرف دیگر با توجه به اینکه جهانی شدن از جمله مفاهیم بسیار مهم و کلیدی در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی است برای همین هم همواره مورد توجه و علاقه کارشناسان و صاحب‌نظران ایران و جهان بوده است. ضمن اینکه پدیده جهانی شدن ارتباط مستقیمی با سرنوشت و آینده انسان دارد و اگر این پدیده در مسیر بسط و گسترش فرهنگ مقاومت و پایداری قرار بگیرد به بهترین صورت و شکل ممکن می‌تواند زمینه‌ساز ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و در میان تمامی اقشار مردم به خصوص جوانان و نوجوانان ایران اسلامی باشد.

بر همین اساس هم بر تمامی مقامات و مسئولان کشور واجب و ضروری است تا در مسیر جهانی شدن و با استفاده از ابزار‌ها و لوازم این مهم در مسیر رشد و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت که همانا فرهنگ مقاومت و ایستادگی در برابر ظالمان عالم و کمک به مظلومان جهان است به بهترین شکل و صورت ممکن استفاده کنند.

نکته دیگر در پدیده جهانی شدن وجود پتانسیل بسیار بالا در ترویج و تبیین اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران و است و اگر مسئولان نظام اسلامی ایران همانگونه که تا امروز عمل کردند، بیش از پیش به این مهم توجه و دقت کنند می‌توانند با انجام اقدامات بسیار خوب و مناسبی یک سد عظیم دفاعی و امنیتی در برابر تهاجم و تجاوزات فرهنگی دشمنان اسلام و انقلاب ایجاد کنند تا مانع از تحقق نقشه‌ها و خواسته‌های شوم آن‌ها برای حال و آینده ایران اسلامی شوند.

در پایان باید به این مهم اشاره کنیم که فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان ثروت و اندوخته‌ای ابدی و همیشگی در بطن خود بهترین فرصت ممکن برای مقابله و ایستادگی در برابر تهاجم و نفوذ فرهنگی و همچنین حفظ و حراست از هویت ملی را دارد که اگر به درستی از این پدیده جهانی شدن در مسیر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کنیم در کنار آشنایی تمامی مردم کشورمان با فرهنگ مقاومت و پایداری شاهد جهانی شدن ارزش‌های اسلامی و ایرانی کشورمان خواهیم بود.