فاش نیوز - بر اساس لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی، مطابق بند (و) تبصره هفت لایحه بودجه سال ١۴٠٢، وزارت صـنعت، معدن و تجارت مکلف شد با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان بالای ۷۰ درصد که در سنوات گذشته، از تسهیلات ماده (۴۵) قانون جامع ایثارگران استفاده نکردهاند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر یا رعایت قوانین و مقررات ارائه کند.
باگذشت بیش از ده ماه از سال جاری و علی رغم پیگیری های مکرر جانبازان، بنیادشهید و تشکلهای ایثارگری از مراجع ذیصلاح و تشکیل جلسات مکرر با مدیران ارشد بنیاد شهید، وزارت صمت و بانک مرکزی این قانون هنوز در پیچ و خم بروکراسی دولتی و در کارتابلهای مدیرانی که می بایست مشکل را حل و فصل نمایند بسته مانده و غیر از تشویش اذهان عمومی و تبلیغات سوءی که در جامعه گذارده، متاسفانه در عمل اتفاق خواست و قابل قبولی در اجرای این قانون بودجه سال 1402 اتفاق نیفتاده است.
در همین ارتباط و با توجه به پرسشها و ابهاماتی که در باره واردات خودرو جانبازان در بین خود جانبازان واجد شرایط به وجود آمده و این مطالب از طُرق ارسال متن و ایمیل، تماس تلفنی، نوشتن کامنت و ... به فاش نیوز واصل شده است، بر آن شدیم تا بر اساس رسالت رسانه ای خود با رئیس هیئت مدیره انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان که رئیس هیئت مدیره شبکه ملی ایثارگران نیز میباشد گفت و گویی با حسن ابوطالبی داشته باشیم که متن این پرسش و پاسخ از نظر شما عزیزان میگذرد:
حسن ابوطالبی از جمله کسانی است که در قالب شبکه ملی ایثارگران به نمایندگی از تشکلهای جانبازی از نزدیک پیگیر موضوع واردات خودرو بر اساس قانون بودجه میباشد.
فاش نیوز: در مورد روند پیشرفت موضوع واردات خودرو جانبازان ۵۰ درصد به بالا توضیح دهید؟
- ابوطالبی، همانطور که در گزارشات قبلی بیان شد، آیین نامه واردات خودرو جانبازان دو ایراد داشت، یکی ماده ۱۷ بود که واردات را منحصر در شرکتهای وارد کننده اعلام کرده بود و دیگری ماده ۲۰ که ۵ سال ممنوعیت فروش خودرو را عنوان کرده بود.
از همان ابتدا این دو موضوع به جد در دستور کار شبکه ملی ایثارگران قرار گرفت و پس از برگزاری یک جلسه با آقای علی آبادی وزیر محترم صمت و جلسات مکرر با معاونین و مدیران این وزارتخانه، آخرین خبرها حاکی از آن است که بنابر گفته مسئولین وزارت صمت ماده ۱۷ اصلاح شده است و در نتیجه به موازات شرکتهای وارد کننده جانباز نیز میتواند راسا اقدام به واردات کند و ماده ۲۰ نیز به گفته مسئولین وزارت صمت از آیین نامه حذف گردیده است.
دو ایراد دیگر در آیین نامه وجود داشت که بعد از این دو ماده در دستور کار قرار گرفت. یکی تامین ارز نیمایی بود که همچنان در دستور کار قرار دارد و مورد دیگر صدر و ذیل بند یک ماده ۱۷ آیین نامه است، که دارای تعارض است.
بدین گونه که در صدر این بند آمده برای جانبازان ویژه ملاک ارزش خودرو از مبدا و برای سایرین از مقصد می باشد که در مکاتبه با آقای علی آبادی وزیر محترم صمت اصلاح این بند از ماده ۱۷ نیز درخواست شده است.
فاش نیوز: آیا با شرکتهای وارد کننده خودرو هم جلسه مشترکی داشتهاید؟
- بله در اولین جلسه با جناب آقای دکتر منطقی در محل وزارت صمت، رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو و نمایندگان برخی از شرکتها نیز حضور داشتند.
این انجمن با ارائه پیش نویس قراردادی در جلسه حاضر شد و از آنجا که پیش نویس قرارداد مذکور قبل از جلسه به دست ما رسیده بود، با مطالعه آن متوجه شدیم که این قرارداد خیلی یک طرفه تنظیم شده است لذا درخواست اصلاح و تعدیل آن را نمودیم.
فاش نیوز: انتخاب خودرو و روند ثبت سفارش چه زمان و چگونه انجام میشود؟
- همانطور که در گزارشات قبلی به استحضار رسید، بر اساس صورتجلسه مورخ ۲۳ /۱۰ /۱۴۰۲ با حضور آقای دکتر منطقی و مدیران سازمان توسعه تجارت مقرر گردید از روز یکشنبه یکم بهمن سامانه ثبت سفارش خودرو برای انتخاب خودرو فعال شود و پس از انتخاب خودرو و تایید بنیادشهید، شناسه خودرو تعریف و سپس تا انتهای بهمن ۱۴۰۲ ثبت سفارش پایان یابد.
فاش نیوز: جانبازان چگونه خودروی خود را انتخاب کنند؟
- بر اساس سبد خودرویی که تعدادی از شرکتهای وارد کننده ارائه کردهاند و طبعا در سامانه بارگزاری خواهد شد مطابق لیستی که در اختیار شبکه موجود است، ( پیوست) جانباز میتواند با ارزیابی شخصی، خودرو خود را انتخاب نماید. این روند یک هفته به طول میانجامد و بعد از یک هفته از هفتم تا دهم بهمن امکان ویرایش برای جانباز وجود خواهد داشت با ذکر این موضوع که تا پایان مرحله ثبت سفارش، هیچ مبلغی پرداخت نمی شود.
فاش نیوز: در مورد تفاوت قیمت خودروها توضیح دهید که اگر شرکتها وارد کنند یا جانباز چه تفاوتی دارد؟
- اگر پس از انتخاب خودرو جانباز تمایل به واردات از طریق شرکتها داشته باشد، علاوه بر قیمت خودرو تا سقف مبلغ یورو تعیین شده، جانباز باید بر اساس جدول عوارض و مالیات،(پیوست) مبالغی را به شرکت بپردازد. این پرداخت غیر از حق الزحمه شرکت وارد کننده است که تقریباً ۱۸ درصد مبلغ خودرو تعیین شده است. اما اگر خود جانباز تمایل به واردات داشته باشد غیر از معافیت گمرکی، یاید همین مالیات و عوارض را پرداخت نماید.
تفاوت اساسی که میان واردات خودرو از طریق شرکتها با خود جانباز وجود دارد آن است که فرضا اگر جانبازی بخواهد خودرویی که در سال ۲۰۲۳ وارد کشور شده است همان خودرو را در سال ۲۰۲۴ وارد کند، باید مسیر همولوگیشن را طی نماید، به این معنا که هر خودرویی که در سال ۲۰۲۴ وارد میشود، باید استانداردهای ایران را پاس کند.
این امر برای شرکتها مقرون به صرفه نیست، و برای جانباز این امکان وجود ندارد، لکن جانباز میتواند صبر کند و پس از طی شدن مسیر همالوگیشن توسط یکی از شرکتها، نسبت به واردات آن خودرویی که از نظر استاندارد مورد تایید قرار گرفته است اقدام به واردات آن نماید.
فاش نیوز: آیا میان گروههای سه گانه جانبازان مشمول واردات که از ۳ سطح مختلف امتیاز برخوردارند در اولویت زمانی، تفاوتی وجود دارد؟
- شبکه ملی ایثارگران از همان ابتدا به طور یکنواخت پیگیر امور مربوط به خودروی هر سه سطح امتیاز بوده است و از نظر این شبکه هیچ گروهی نسبت به دیگری اولویت نداشته و ندارد.
فاش نیوز: درباره جانبازان شهید و برخورداری آنها از امتیاز توضیح دهید؟
- در ماده ۵ آیین نامه آمده است یکی از وراث جانبازان متوفی بعد از تصویب قانون می توانند به قائم مقامی و نمایندگی سایر وراث اقدام به استفاده از امتیاز بنمایند.