تاریخ : 1402,شنبه 07 بهمن15:15
کد خبر : 107833 - سرویس خبری : شعر

شعر دفاع مقدس، خون تازه در رگ‌های شعر معاصر



فاش نیوز - حماسه‌سرایی، میهن دوستی، آرمان‌خواهی، شهادت برای دفاع از ناموس و وطن خونی تازه در رگ‌های شعر ریخت و مورد استقبال شاعران دفاع مقدس قرار گرفت و گرما‌بخش محفل‌های ادبی و شب‌های شعر در شهر‌های مختلف کشور شد.

کد خبر: ۶۴۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۵ - 27January 2024
 

شعر دفاع مقدس، خون تازه در رگهای شعر معاصرگروه استان‌های دفاع‌پرس_ «علیرضا حکمتی» دانشجوی مقطع دکتری فقه و حقوق؛ شعر را می‌توان موهبتی الهی دانست. موهبتی که انسان را به شور و شعور می‌رساند تا مراتب زیبایی‌های الهی را بهتر ببیند و با هنرمندی به دیگران منتقل سازد. شعر آیینه‌ای است که در آن می‌توان سپیدی و پاکی را به نظاره نشست و روشنایی را انتشار داد. این پنجره روشن، این دریای بی‌کران، این لطف بی‌دریغ سرمایه ارزشمند و بی‌بدیل آفرینش است که از طرف حضرت باری‌تعالی به انسان امانت داده شده است.

بهره‌گیری و بهره‌مندی از این فضیلت گرانسنگ می‌تواند چراغی روشن برای راهروان طریق حق و حقیقت و جویندگان راستین عشق و محبت باشد. شعر در کشور ما جزیی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره مردمان ماست. امری که در همه امور زندگی مردم جاری است و همه روزه، از این لطف ارزشمند بهره‌های فراوان می‌برند. تا آنجا که حتی، بر مزار درگذشتگان خود، شعر را به یادگار می‌نویسند.

این همه نشانه‌های ادبی که حاکی از دوستی و مهرورزی فراوان مردم این سرزمین با شعر و ادبیات است، هر مخاطب ایرانی و غیر ایرانی را مبهوت خود می‌سازد. از همین روی، نگاه بزرگان این سرزمین، همواره به شعر، جور دیگری است و همواره در احترام به شاعران سنگ تمام می‌گذارند. توجه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به شعر و برگزاری برنامه پرشور دیدار با شاعران در سال‌های اخیر باعث رونق این هنر الهی در بین قشر‌های مختلف سنی شده است.

همه این شواهد، نشان می‌دهد، بهره‌گیری از ظرفیت شعر و ادبیات در بسیاری از امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و ... امری ضروری، بایسته و شایسته است. اما در همین راستا، ژانر شعر دفاع مقدس، منجر به آفرینش نگاهی بدیع، تحول‌گرا، مضمون‌ساز و ... در شعر معاصر شد؛ و همچنین، شعر دفاع مقدس، زمینه‌ساز کشف، معرفی و رشد شاعران در گروه‌های مختلف سنّی شد.

مطالب بیشتر:

**این سرزمین که با شهیدانش چراغانی است

**برگزیدگان کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت معرفی شدند

حماسه‌سرایی، میهن دوستی، آرمان‌خواهی، شهادت برای دفاع از ناموس و وطن و ... خونی تازه در رگان شعر ریخت و حلاوتی چندباره به شاعران بخشید. همچنین، قالب‌های مهجور فارسی نظیر: مثنوی، دوبیتی، و... بار دیگر مورد استقبال شاعران دفاع مقدس قرار گرفت.

جوشش شعر‌هایی با موضوع دفاع مقدس و پیدایش ادبیاتی با همین عنوان، گرما‌بخش محفل‌های ادبی و شب‌های شعر در شهر‌های مختلف کشور شد. کنگره شعر دفاع مقدس، به میعادگاه شاعران سراسر کشور تبدیل و شعر‌های شاعران در این کنگره عظیم، تاریخ مستند دلاورمردی‌ها و جان‌فشانی مردان و زنان غیور ایران شد.

زنده نگاه‌داشتن یاد و نام شهیدان، جانبازان و رزمندگان سلحشور و غیور این مرز و بوم، وظیفه‌ای است مبارک که بر دوش همه شاعران قرار دارد. امید است با برپایی کنگره‌های شعر دفاع مقدس، شرح منظومه رشادت شهیدان و رزمندگان در دفاع از میهن، سینه به سینه حفظ و به نسل‌های بعد رسانیده شود.

مثل شما دلم، شاید سپید شد
شاید شبیهتان روزی شهید شد