تاریخ : 1402,یکشنبه 15 بهمن13:26
کد خبر : 108144 - سرویس خبری : اخبار

چه کسانی مجاز به واردات خودرو نیستند؟


چه کسانی مجاز به واردات خودرو نیستند؟

در این دوره زمانی ۱۴ ساله جانبازانی که از تسهیلات فوق "ماده ۴۵" استفاده کرده‌اند مشمول واردات خودرو ...

فاش نیوز - طبق بند "و" تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به جانبازانی که در سنوات گذشته از تسهیلات ماده ۴۵ قانون جامع خدمات رسانی استفاده کرده‌اند مجوز واردات خودرو داده نمی‌شود. 

در خصوص شبهه به وجود آمده در واردات خودرو جانبازان و عدم بهره‌مندی برخی ایثارگران از امتیاز واردات خودرو برای جانبازانی که از تسهیلات موضوع ماده ۴۵ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب ۱۳۸۶ استفاده نموده‌اند باید گفت، با بررسی مواد قانونی مطابق بند "و" تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به جانبازانی که در سنوات گذشته از تسهیلات ماده ۴۵ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، "مصوب ۱۳۸۶" استفاده کرده‌اند مجوز واردات خودرو داده نمی‌شود.

بند و تبصره ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور به شرح زیر است:

تبصره ۷- صنعت، معدن و ارتباطات

ووزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (۴۵) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب ۳/ ۴/ ۱۳۸۶ استفاده ننموده اند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر با رعایت قوانین و مقررات ارائه نماید. در خصوص سایر مشمولان ماده (۴۵) قانون مذکور از محل تسهیلات قرض الحسنه تبصره (۱۶) این قانون برای خرید خودرو داخلی اقدام می گردد.
گزارش عملکرد این بند توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت هر سه ماه یکبار به کمیسیون های برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه می شود

 قید "در سنوات گذشته" از لحاظ شمول و محدوده زمانی از تاریخ تصویب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ شروع شده است و به زمان ماقبل خود یعنی سال تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران "۱۳۸۶" تسری پیدا می‌کند.

لذا به نظر می‌رسد که در این دوره زمانی ۱۴ ساله جانبازانی که از تسهیلات فوق "ماده ۴۵" استفاده کرده‌اند مشمول واردات خودرو نمی‌باشند و اطلاعیه شماره ۲ اداره کل مسکن و تسهیلات (در صورت فرض استفاده جانبازان) صحیح و مطابق با قانون صادر شده است.

اما موضوع جانبازانی که در زمان ریاست جمهوری دولت اسبق از مصوبه معافیت سود بازرگانی خودرو استفاده کرده‌اند شامل واردات خودرو می باشند؛ زیرا مصوبه فوق منصرف از ماده ۴۵ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران است.

 بر این اساس با توجه به اینکه آیین نامه‌ها و مصوبات دولت از جمله قوانین به شمار می‌آید، بهره‌مندی قبلی جانبازان از معافیت سود بازرگانی ۳۰ و ۴۰ میلیون تومانی سابق به موجب قانون جداگانه صورت گرفته است و منافاتی با استفاده مجدد آنها از تسهیلات واردات خودرو موضوع قانون بودجه سال ۱۴۰۲ ندارد.

در خصوص ایراد وارده مبنی بر اینکه آیین نامه ماده ۴۵ از طرف دولت تصویب نشده است باید گفت که این امر مانع از اجرای ماده ۴۵ نبوده است. زیرا آیین نامه‌ها شیوه اجرای قانون را بیان می‌کنند و در صورت اجرای قانون تصویب آیین نامه موضوعیت نداشته و سالبه به انتفاع موضوع خواهد بود.

همچنین با توجه به اینکه طبق مفاد تبصره ۲ ماده ۴۵ بنیاد شهید و امور ایثارگران ملزم به تنظیم آیین نامه اجرایی نبوده است و تبصره ۲ مذکور بیان کرده" آیین‌نامه مزبور توسط بنیاد و... تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید که هیچ الزامی جهت تنظیم آیین‌نامه برای بنیاد پیش بینی نشده است.

|| حمیدرضا زارعیان