تاریخ : 1402,سه شنبه 17 بهمن15:03
کد خبر : 108235 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

۳۰ راهبرد مشارکت بالا در انتخابات


 ۳۰ راهبرد مشارکت بالا در انتخابات

ابراهیم کارخانه‌ای

 فاش نیوز - نظر به تأکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر مشارکت بالا در انتخابات و لزوم توجه به تنویر افکار عمومی؛ در ذیل به تبیین ۳۰ راهبرد منجر به مشارکت بالا در انتخابات پرداخته می‌شود. بدون شک؛ رسانه‌های متعهد، نخبگان، قلم به‌دستان، تریبون‌داران، نهادها و ترغیب کنندگان مردم به مشارکت بالا در انتخابات، نقش اساسی خود را در این مهم ایفاء نموده و فراخوان رهبر حکیم و فرزانه انقلاب را به گفتمان جاری جامعه تبدیل خواهند نمود که نتیجه آن به حول و قوه الهی ناامیدی و شکست دشمن و سرافرازی و پیروزی جبهه انقلاب خواهد بود: 

۱- تهیه و تدوین راه‌های رقابتی‌سازی انتخابات بین جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی با دیدگاه‌های متفاوت.  

۲- محدود نکردن رقابت‌ها و بیان دیدگاه‌ها به دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی و گسترش دامنه آن به سلایق مختلف.

۳- مدیریت فضای رقابتی مناظره‌ها در چارچوب سؤالات هدفمند و برنامه‌ریزی شده و پرهیز از انحراف در روند پاسخ به سؤالات. 

۴- تأکید بر اینکه طرح دعواهای جناحی و سیاسی مزمن از تریبون‌های عمومی نه تنها موجب مشارکت بیشتر نمی‌شود بلکه موجبات دلسردی مردم را نیز فراهم می‌سازد.

۵- هدایت رقابت‌ها در جهت تبیین مؤلفه‌های مجلس قوی، کارآمد و پاسخگو در برابر جامعه.

۶- دمیدن روح امید و نشاط در نشست‌های انتخاباتی و تحول و نوآوری در شیوه کارآمدی مجلس.

۷- هدایت تبلیغات انتخابات در جهت رقابتی‌سازی‌، توانمندی داوطلبان و شکل‌گیری مجلس قوی و مردمی با کارآمدی بالا و تأکید بر اینکه مجلس قوی، کشور را قوی و مجلس ضعیف، کشور را به ضعف می‌کشاند.

۸- تبیین برنامه‌هایی در جهت پاسخ به فریبکاری و شبهه افکنی‌های هدفمند و برنامه‌ریزی شده دشمن در جهت عدم حضور مردم در پای صندوق‌های رای.

۹- تبیین اینکه شرکت نکردن در انتخابات‌، عملا شرکت در انتخابات و «رای دادن به دشمن» است.

۱۰- تجزیه و تحلیل عملکرد و نقاط ضعف و قوت مجلس فعلی و مقایسه آن با دیگر مجالس قبلی و ارائه پیشنهادهای نو و کاربردی در جهت توانمند سازی هر چه بیشتر مجلس شورای اسلامی.

۱۱- تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی محل سهم‌خواهی جریان‌های سیاسی نیست‌، بلکه قوه مفکره نظام اسلامی است که کارآمدی آن در گرو انتخاب نیروهای دانا، توانا، شجاع و وفادار به نظام اسلامی در عرصه قانون‌گذاری کشور است.

۱۲- تبیین مؤلفه‌های مجلس قوی و کارآمد در حل مشکلات و معضلات جامعه در صدا و سیما و تشویق افکار عمومی مردم به تحقق این مهم با شرکت بالا در انتخابات.

۱۳- حضور فعال و رقابتی تشکل‌های سیاسی و شخصیت‌های شناخته شده در جهت سوق دادن رقابت‌ها به ارائه طرح‌های نوآورانه در شیوه کارآمدی مجلس و مشارکت بیشتر مردم در پای صندوق‌های رای.

۱۴- حضور فعال و برنامه محور مساجد، حسینیه‌ها، هیئت‌های مذهبی... در عرصه انتخابات در چارچوب برنامه‌های مدون و هدفمند.

۱۵- دعوت از چهره‌های شاخص، توانمند و مورد اعتماد مردم در برپایی گردهمایی‌های عظیم مردمی در مراکز استانها و شهرها در جهت شرکت پرشور مردم در انتخابات.

۱۶- تشکیل سلسله میزگردهایی در ساعات پربیننده صدا و سیما با حضور چهره‌های شاخص، انقلابی، پرطرفدار و مردمی در جهت ایجاد فضای پر شور حضور حداکثری در انتخابات. ۱۷- تبیین مرزبندی نقش مشارکت و عدم مشارکت در پشتوانه مردمی انتخابات و تأثیر آن بر ارتقاء قدرت ملی، امنیت ملی و وحدت ملی کشور.

  ۱۸- اعلام اینکه عدم شرکت در انتخابات تحت هر بهانه‌ای عملا بازی در زمین دشمن و پاسخ مثبت به رژیم سفاک و کودک‌کش جعلی اسرائیل است که ملت قهرمان غزه را به خاک و خون کشیده و مردم رشید ایران را به عدم شرکت در انتخابات فرا می‌خواند. بدون شک پاسخ ملت غیور و هوشیار ایران، ابراز تنفر از جنایتکاران جنگی صهیونیستی و حضور بی‌سابقه و دشمن‌شکن در پای صندوق‌های رای خواهد بود.

  ۱۹- تبیین اینکه مشارکت بالا در انتخابات، «نه» بزرگ به دشمنان انقلاب و مزدورانی است که در شبکه‌های معاند در قبال دریافت پول، دشمنان ملت را جهت برهم زدن آرامش و امنیت کشور، ترغیب به تحریم و ایجاد آشوب و فتنه در داخل کشور می‌کنند.

۲۰- تشکیل «شورای راهبری مشارکت حداکثری در انتخابات» در کلیه سطوح کشوری، استانی و شهری با هدف مدیریت فعال و برنامه محور حضور حداکثری مردم در انتخابات.

۲۱- سازماندهی و برنامه‌ریزی کلیه واحدهای فرهنگی مساجد، فرهنگسراها، انجمن‌ها، تشکل‌ها و اتحادیه‌ای صنفی، سازمانهای مردم نهاد(سمن) و... در جهت تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات.

۲۲- حضور فعال،هماهنگ و برنامه محور کلیه تشکل‌های دانشجویی در قالب «جبهه واحد دانشجویی» با هدف به میدان کشاندن دانشگاه‌ها در عرصه حضور حداکثری مردم در انتخابات.

۲۳- تولید و پخش سلسله برنامه‌های نوآورانه، شاخص، پرمحتوا و پرجاذبه از صدا و سیما در پر بیننده‌ترین ساعات؛ در جهت تنویر افکار عمومی و شرکت پر شور مردم در انتخابات.

۲۴- اعلام گزارش‌های مستمر از روند مبارزه قاطعانه با مفسدان اقتصادی و اطلاع‌رسانی احکام صادره از سوی دادگاهها در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

  ۲۵- پرهیز از هرنوع افزایش قیمت در کلیه بخشهای دولتی و غیر‌دولتی و بسیج مستمر کلیه امکانات کشوری در جهت مبارزه بی‌امان و دائمی با گرانی و برهم زنندگان نظم اقتصادی؛ با هدف ایجاد آرامش و ثبات قیمت‌ها در سطح کشور.

۲۶- روشنگری در نحوه احراز صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات در دیگر مجالس کشورهای جهان.

۲۷- تبیین برخوردهای دوگانه خودی و غیر خودی شبکه‌های خارجی در رابطه با شرکت در انتخابات.

۲۸- ایجاد فضای رقابتی در استانها، شهرها و روستاها در جهت کسب رتبه بالاتر مشارکت در انتخابات.  

۲۹- تبیین اینکه مشارکت حداکثری، موجبات استحکام بخشی به پشتوانه مردمی مجلس و ارتقاء جایگاه مجلس در خدمت رسانی بیشتر در پیشگاه ملت فراهم می‌سازد.

۳۰- در حالی که در بسیاری از کشورها، اعلام درصد مشارکت در انتخابات برای آنها اهمیتی ندارد؛ جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد که به فرموده رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضور مردم در عرصه انتخابات را مورد توجه جدی قرار داده است.

 

|| دکتر ابراهیم کارخانه‌ای(استاد دانشگاه و نماینده دوره‌های هفتم و نهم مجلس شورای اسلامی)