تاریخ : 1402,سه شنبه 24 بهمن18:10
کد خبر : 108420 - سرویس خبری : شهدا

گوهر پاک!


گوهر پاک!

خسرو قبادی

فاش نیوز - امروز سوم شعبان زادروز تولد امام حسین ع و روز پاسدار است. به یمن امروز از یک پاسدار خوب و گوهر پاک "شهید کاظم علیزاده "خاطره دیگری را نقل می کنم.
روزی که با کاظم و بهمن علیپور برای مرخصی از اهواز حرکت می کردیم از سه راه سوسنگرد و یا جلوتر به مقصد راه آهن سوار تاکسی شدیم. تاکسی در دوراهی نادری - راه آهن حدود ۲۰۰ متر مانده به میدان راه آهن نگهداشت که ما پیاده شویم تا خودش به سمت چهارراه نادری برود. چنین چیزی معمول بود. اما تاکسی مسافر دیگری نداشت من به راننده گفتم ما برای راه آهن سوار شدیم باید تا خود میدان ما را برسانی و برگردی اینجا که میدان راه آهن نیست.
کاظم و بهمن (رضوان الله علیهما) هر دو سکوت کردند. تاکسی ما را در میدان راه آهن پیاده کرد و دور زد تا به نادری برود. وقتی پیاده شدیم بهمن خوشحال و شادمان گفت:"احسنت خوب حالش رو گرفتی! همیشه اینان زرنگ بازی در می آورند"
اما کاظم سکوت کرد خواستم نظرش را بدانم گفت: نه من از این کار خوشم نیامد. کلی حرص خوردم که بگویم حق با من بود و وظیفه تاکسیران بود که ما را تا میدان راه آهن بیاورد. کاظم در پاسخ گفت: "مگر نمی گویی حق با ما بود؟! می توانستیم از حقمان بگذریم!"من دیگر خلع سلاح شدم و پاسخی نداشتم!
بعدها در درس فلسفه اخلاق دوره کارشناسی(استاد مصطفی ملکیان) خواندم که اخلاق عدالت پایه اخلاق اثرگذار و جذاب نیست. اخلاق باید شفقت محور و با نوعی از خودگذشتگی همراه باشد. تا دل ها را نرم کند.
برخی از متفکران فیلم جدایی نادر از سیمین را هم از این منظر نقد کرده اند و اصرار نادر بر اخلاق عدالت پایه را موجب جدایی سیمین و واکنش تند حجت، شوهر خدمتکار خانه (شهاب حسینی) تحلیل کردند. یعنی اخلاق عدالت پایه برای طبقات محروم  تر که بی عدالتی زیادی را تحمل کرده اند نه تنها خشنودی ببار نمی آورد بلکه  موجب خشم و خشونت می شود.
شهید کاظم در ماجرای تاکسی راه آهن مروج اخلاق شفقت محور بود. سکوت او هنگامی که من با راننده بحث می کردم  در حالی که از لحاظ سن بزرگتر هم بود، با توجه به موضع محکم استدلالی اش (اخلاق شفت پایه) هم درس بزرگتری برای من بود.
روح او و شهید بهمن علیپور با امام حسین  علیه السلام مظهر و اسوه اخلاق و از خودگذشتگی محشور باد!

|| دکترخسرو قبادی

(۲۴ بهمن ۱۴۰۲ خورشیدیمطابق با سوم شعبان ۱۴۴۵ قمری)