تاریخ : 1402,چهارشنبه 25 بهمن15:12
کد خبر : 108435 - سرویس خبری : اخبار

در نشست رونمایی از یک کتاب در سالن شهید رسول‌زاده انجام شد

انتقاد تند رئیس کمیسیون حقوقی و روابط بین‌الملل تشکل‌های شاهد و ایثارگر از عملکرد بنیاد


انتقاد تند رئیس کمیسیون حقوقی و روابط بین‌الملل تشکل‌های شاهد و ایثارگر از عملکرد بنیاد

از روز اول؛ مدیران عالی سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان فرموند که نگاه و رفتار مردم پایه و اساس اداره بنیاد شهید خواهد بود و ما می بایست امور را به جامعه هدف بسپاریم. اما اکنون که بیش از ۲ سال از آن وعده گذشته، هیچ اقدامی...

فاش نیوز - نشست علمی - تخصصی و رونمایی از کتاب "باز‌آفرینی سرمایه اجتماعی" به همت دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در مجتمع شهید رسول‌زاده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن کاویانی‌راد در این نشست با بیان اینکه در سال‌های اخیر با تلاش‌ها و توجه مقام معظم رهبری، مباحث اجتماعی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است اظهار داشت: خوشبختانه نشست علمی تخصصی و رونمایی از کتاب بازآفرینی سرمایه اجتماعی فرصتی را برای ارائه نقدهای اجتماعی فراهم کرده است.
معاون نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با‌ اشاره به اهمیت سرمایه‌های اجتماعی در جامعه خاطرنشان کرد: در این راستا شاهد والاترین سرمایه اجتماعی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و سال‌های دفاع مقدس با توجه به گسترش مشارکت مردم و حاکمیت بودیم و بر این اساس سرمایه اجتماعی به دلیل اهمیت باید محفوظ بماند.
در ادامه نشست، حجت‌الاسلام حامد قوام، سرپرست اداره کل دفتر مطالعات و پژوهش های بنیاد شهید در توضیحاتی درباره کتاب "باز‌آفرینی سرمایه اجتماعی" متذکر شد: نقطه نظرات مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران و تجربه ارزشمند آنها راهگشای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران است. هر چند که
حضور اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگر در این نشست نیز در جهت ارائه نظرات و پیشنهادات امر ضروری است.
سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به فرمایش امام علی(ع) به مالک اشتر در مورد نقش و اهمیت حضور مردم در جامعه، یادآور شد: امام علی(ع) رضایت مردم را ضروری می‌دانست و رضایت عموم مردم را در مقابل رضایت خواص ترجیح می داد.


دکتر محمدعلی فقیه، مدیرکل دبیرخانه شورای‌عالی طرح و برنامه شاهد و ایثارگر و مولف کتاب، ضمن ارائه گزارش مفصل از کتاب بازآفرینی سرمایه اجتماعی تصریح کرد: این کتاب در طلیعه چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از رساله دکتری استخراج و توسط نشر شاهد به چاپ رسیده است.


دکتر علیرضا رجائی، رئیس کمیسیون حقوقی و روابط بین الملل تشکل‌های شاهد و ایثارگر نیز از دیگر سخنرانان این نشست علمی تخصصی بود که با اشاره به این مطلب که در حال حاضر در جامعه ایثارگری دارای بیش از ۱۲۴ تشکل و ۱۰ هزار نخبه هستیم یادآور شد: برآیند ما این است که آن چنان که باید بهره برداری مطلوبی از این ظرفیت عظیم نشده است.

دکتر رجایی با انتقاد از مدیران عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکید کرد: در دوره جدید از روز اول؛ مدیران عالی سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان فرموند که نگاه و رفتار مردم پایه و اساس اداره بنیاد شهید خواهد بود و ما می بایست امور را به جامعه هدف بسپاریم. اما اکنون که بیش از ۲ سال از آن وعده گذشته، هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و صرفا یک لفظ ادا شده که همچنان در جلسات گوناگون تکرار می شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و روابط بین الملل تشکل‌های شاهد و ایثارگر در ادامه سخنان خود اضافه کرد : نباید تشکل ها و نهادهای مردم‌نهاد در این نشست ها به عنوان زینت‌المجالس دعوت شوند. همچنان که دیپلماسی ایثار توسط تشکل ها رقم خورده و توسط مدیران بنیاد مصادره به مخروب شده است! ای کاش به جای عنوان بازآفرینی، کلمه بازببنی و جذب سرمایه های نظام را بکار می بردند؛ چرا که تظاهر به استفاده از سرمایه اجتماعی جایز نیست.
رجایی افزود: برداشت بنده از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر آتش به اختیار بودن این است که شروع و حرکت در جامعه مدنی باید برای حفظ و حراست از کیان کشور باشد. اما رفتار مجریان حکمرانی این مهم را برنمی‌تابد و به گسست اجتماعی و افتراق اجتماعی دامن می زند. کارگزاران حاکمیت باید سرمایه مدنی را مورد توجه قرار داده و از این ظرفیت مطلوب به بهترین نحو استفاده و از تک‌نهادی پرهیز نمایند؛ چرا که دوام و قوام کشور زمانی حاصل می شود که از نگاه مردم‌سالاری به این عرصه ورود و امور به نخبگان جامعه سپرده شود.

گفتنی است در این برنامه که با اجرای دکتر عبدالرضا گنجی‌پور برگزار شد، سردار ترکاشوند، دکتر قلیچ‌خانی، امیرسرتیپ عابدی و جمعی از اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگر و خبرنگاران و اصحاب رسانه حضور داشتند.