تاریخ : 1402,یکشنبه 29 بهمن12:37
کد خبر : 108527 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

شهادت در نظام خلقت جای پای پر رمز و رازی دارد



فاش نیوز - نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه شهادت در نظام خلقت جای پای پر رمز و رازی دارد، گفت: بن مایه ادب و فرهنگ پایداری و ایثار و مقاومت از گذشته‌های دور متاثر اعتقادات ما بوده و شعر بهترین راه تبیین این مهم بوده است.
 
شهادت در نظام خلقت جای پای پر رمز و رازی دارد
به گزارش ایثار، حجت‌الاسلام و المسلمین سید رمضان موسوی مقدم در آیین اختتامیه هشتمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار در شیراز بیان کرد: مفهوم هنر اگرچه صدها تعریف داشته اما هنوز تعاریف تام و تمام برای آن عرضه نشده و لذا تعاریف جداگانه برای آن ارائه می‌شود. در باب شعر، این تعریف که «شعر هر سخن خیال‌انگیزی است که موجب قبض و بسط روم و درگیری روح می‌شود و دارای اعتبار علمی هم هست» به نظر می‌رسد جامع باشد و همچنان دارای جایگاه ارزشمند محتوایی است.
نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور افزود: اگرچه در ارتباط با شعر نظرات گوناگونی داده شده است اما اینکه شعر از رشته‌های هنر محسوب می‌شود یا خیر، تقریبا تمام اندیشمندان معتقدند که تمام شاخصه‌های هنر را دارد و البته عده‌ای هم نگاه انتقادی به این موضوع دارند.
حجت الاسلام و المسلمین موسوی‌مقدم، شعر را موتور محرکه دیگر هنرها ذکر و در توجیه چرایی این گفته، بیان کرد: به دلیل اینکه شعر از ظرافت بالای احساسی برخوردار است شاعر درگیر مسائلی معنوی می‌شود و در واقع جایگاه و مقام معنوی و عرفانی شاعر به عنوان یک هنرمند برجسته‌تر از سایر هنرمندان است. اگر این تعاریف را در کنار هم قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که شعر و شاعری از گذشته‌های دور در جایگاه بلندی قرار داشته که باید بیش از گذشته از آن بهره ببریم.
نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: اگر این هنر در یک جایگاهی قرار گیرد که متعالی باشد، آثار ارزشمندی خلق خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین موسوی‌مقدم با بیان اینکه شهادت در نظام خلقت جای پای پر رمز و رازی دارد و در مفهوم قرآنی و اعتقادی ما هم امری انتزاعی نیست بلکه گزینشی آگاهانه است و در پی دستیابی به اخلاص بدست می‌آید، گفت: بن مایه ادب و فرهنگ پایداری و ایثار و مقاومت از گذشته‌های دور متاثر اعتقادات ما بوده و شعر بهترین راه تبیین این مهم بوده است.