تاریخ : 1392,سه شنبه 26 شهريور13:00
کد خبر : 22812 - سرویس خبری : سلامت

علت اختلالات اعصاب ایثارگران



محسن ناطق- دوران دفاع مقدس با شرایط خاص خودش گذشت. اما این روزها موضوعات به صورت دیگری وجود دارد. برای مقدمه باید بدانیم حدود 90 درصد انسان ها دچار اختلالات روان هستند که اغلب این اختلالات نیاز به درمان دارند لیکن در کشور مامراجعه به پزشک اعصاب و روان به لحاظ قانونی و اجتماعی عواقبی دارد که موجب عدم مراجعه و درمان می گردد.

اختلالات اعصاب و روان جانبازان ناشی از اصابت موج انفجار به طور فیزیکی حادث شده و با اختلالات روان ناشی از حوادث ، سوانح ، فوت عزیزان ، ارتکاب گناه ، ویروس ها یا بی توجهی به وجدان تفاوت اساسی دارد که با اجازه فاش نیوز عزیز نشانه های آنها به طور مختصر و لفظ عامیانه به حضورتان عرض می شود.

 

مجروحیت جانبازان شامل اختلالات اعصاب و روان یا نوروتیک (صدمات عصب ها ، نخاع و مغز) ناشی از اصابت موج انفجار ، ترکش و گلوله با نشانه های وجود نظم و انضباط ، وجدان بیدار ، کمال گرایی ، وظیفه شناسی و تقوی از اختلالات ناشی از حوادث روزمره و خروج انسان از فطرت الهی تفکیک می گردد.

نشانه های وجود مشکلات یا اختلالات روان در اغلب انسان های عادی و غیر مجروح جنگ از نظر روانشناسان به سه دسته تقسیم می شوند:

1- مرحله اول "اسگیزوئید" دارای علائمی مانند انزوا ، دیر آشنایی ، سردی در روابط اجتماعی و رفتار بدون انعطاف قابل تشخیص هستند.

2- مرحله دوم "پارانوئید" دارای علائمی مانند تفسیر مظلومانه از اعمال دیگران ، ظن به اطرافیان بدون دلیل و مدرک ، احساسی که دیگران قصد آسیب رساندن یا بهره کشی و فریب دارند و بروز استعدادهای غیر عادی هستند.

3- مرحله سوم "اسکیزو تایپ" اینگونه اختلالات روان ، موجب ایجاد تفکر سحر آمیز ، تفکر و گفتار عجیب و غریب ، رفتار غیر عادی و اعتقاد به تله پاتی و غیب گویی هستند.

همانطور که ملاحظه می گردد مشکلات جانبازانی که دچار موج گرفتگی هستند به دلیل عارضه صددرصد فیزیکی که ناشی از اصابت موج انفجار بوده که جانباز پس از اصابت موج انفجار دچار بیهوشی و آسیب جدی ساقه مغز گردیده لیکن به دلایل نامعلومی برخی به شهادت رسیدند و برخی پس از بهوش آمدن گرفتار عوارض متعدد شدند. مراجعه جانبازان معزز به پزشکان اعصاب و روان فاقد تجربه درمان موج گرفتگی و اشتباه اینگونه پزشکان با بیماران اعصاب و روان عادی معضل درمانی بسیاری از جانبازان می باشد. شورای پزشکی نیز هنگام بررسی نسخه های جانبازان به این موارد توجهی ندارند که معمولا" درصدهای تعیین شده بر اساس داروهای تجویزی و فقدان سابقه بستری اعداد بسیار پایینی هستند.

مشکل اصلی تمام ایثارگران، خروج اکثر مسئولان به خصوص مسئولان بنیاد از عرف انقلاب به بهانه وجود روح شرعی قوانین و درگیری با انواع مصوبات پشت پرده طبقه بندی شده و بعضی نیز جزو موارد سه گانه اختلالات روان یاد شده فوق می باشد. بدین ترتیب راهکار تدبیر و امید به تنهایی نمی تواند رافع مشکلات لاینحل و خودساخته مسئولان در ارتباط با ایثارگران گردد فلذا طبق معمول پناه می بریم به خداوند متعال و از او استعانت می جوییم.