تاریخ : 1393,شنبه 23 فروردين12:07
کد خبر : 26377 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

50% هزینه بلیط سفر



جانباز سیدمرتضی نودهی- ماده(41) لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران: جانبازان 25% و بالاتر،آزادگان و خانواده های شاهد و خانواده جانبازان70% درصورت مسافرت داخلی از طریق هریک از شرکت‌ های دولتی یا خصوصی هواپیمایی، راه آهن و کشتیرانی با ارائه کارت ایثارگری و یا معرفی نامه بنیاد از پرداخت 50% هزینه بلیط مسافرت معاف می باشد.

تبصره1-کلیه مشمولین این ماده از پرداخت هزینه بلیط اتوبوس و مترو (داخل شهری) معاف می باشند.

تبصره2-مشمولین این این ماده در پروازهای خارجی با معرفی نامه بنیاد برای یک بار در سال از50% تخفیف مستقیم بهای روز فروش بهره مند می باشند.

تبصره3-تخفیف موضوع این ماده در بخش های دولتی و خصوصی توسط بنیاد تامین و پرداخت می شود.

با توجه به فرمایشات اخیر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و نیز ریاست محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران مبنی بر اجرایی شدن لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران از ابتدای سال1393 و موضوع تخفیف 50 درصدی بلیط شرکت‌های هواپیمایی دولتی و خصوصی و معافیت بلیط مترو و اتوبوس برای ایثارگران حال این سوال مطرح است آیا پیگیری اجرای مواد قانونی این لایحه بعهده بنیاد شهید و ایثارگران می‌باشد یا خود مجموعه دولت محترم این قانون را اجرایی خواهند نمود؟

خوشبختانه در کلیه وزارت‌خانه‌ها اداره کل امور ایثارگران وجود دارد و عزیزانی در این واحدها بطور تمام‌وقت اشتغال دارند بعنوان مثال امور ایثارگران وزارت راه و شهرسازی می‌تواند اجرایی نمودن ماده 41 را بعهده گرفته و با رایزنی و هماهنگی با سایر بخش‌های وزارتخانه بخشنامه‌های مربوط به ماده 41 را آماده و اجرایی کنند.

در صورتیکه همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها منتظر باشند که بنیاد شهید و امور ایثارگران این درخواست‌ها را مطرح و پیگیری نماید قطعا زمان بسیار زیادی صرف خواهد شد و بدون شک نه تنها سال 1393 بلکه سال دیگر نیز اجرایی شدن لایحه جامع خدمات رسانی ایثارگران محقق نخواهد شد. بعنوان ذکر یک مثال در این خصوص اینکه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) مدت‌هاست اقدام به تأسیس و ثبت شرکت ایران‌ایرتور نموده و بسیاری از پروازهای خود را هم به این شرکت اختصاص داده است و شرکت مزبور نیز به بهانه خصوصی بودن(؟؟!) از اعمال تخفیف قانونی 50 درصدی جانبازان استنکاف می‌ورزد.

لذا شایسته است مسئولین محترم امور ایثارگران وزارت راه و شهرسازی و نیز مسئولین محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران در اولین گام درخصوص الزام شرکت ایران ایرتور به اجرای ماده 41  لایحه حمایت از ایثارگران اقدام لازم بعمل آورند. از سوی دیگر در لایحه مزبور صراحتاً اشاره شده که شرکت‌های خصوصی هواپیمایی نیز می‌بایست این قانون را اجرا نمایند که پیگیری مسئولین محترم بنیاد برای اعمال تخفیف در کلیه شرکت‌ها لازم و ضروری به نظر می‌رسد زیرا شرکت‌های به اصطلاح خصوصی هواپیمایی از منابع دولتی و سوبسیدهای کلان در زمینه سوخت و ..... استفاده می‌کنند.

در پایان این سوال نیز مطرح است چرا در تهیه بلیط اینترنتی از سایت‌های شرکت هواپیمایی ایران ایر http://ebooking.iranair.com و شرکت هواپیمایی آسمان http://asemanbooking.com گزینه تخفیف 50 درصدی ایثارگران اصلاً وجود ندارد و یک جانباز قادر نیست از طریق اینترنتی بلیط خود را تهیه نماید و حتماً باید به آژانس‌های مسافرتی مراجعه نماید!! درحالیکه به عنوان مثال سایت فروش بلیط قطار (رجا) امکان خرید و استفاده ایثارگران از تخفیف قانونی بلیط را در سایت خود پیش‌بینی کرده، لذا ضروری است شرکت‌های هواپیمایی در گام بعدی ملزم شوند تمهیدات لازم را برای امکان تهیه بلیط ایثارگران از طریق سایت‌های اینترنتی ذیربط فراهم نمایند تا جانبازان با وضعیت جسمی شان مجبور نباشند که  حتماً به آژانس‌های مسافرتی مراجعه کنند و از ترددهای غیرضرور جانبازان در ترافیک شهر جلوگیری شود.