تاریخ : 1393,یکشنبه 25 خرداد18:11
کد خبر : 27461 - سرویس خبری : سلامت

برای آنهایی که می توانند روزه بگیرند



سعیده نام آور( کارشناس تغذیه و رژیم درمانی)- با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و ایامی که برخی در آن روزه مستحبی می گیرند، بر آن شدیم تا نکاتی را درباره روزه داری بیان کنیم .

خداوند روزه را واجب کرد تا بدن ما در این سی روز استراحت کند و تصفیه خونی و استراحت کبد و معده در بدن به بهترین نحو اتفاق بیفتد. تمامی دانشمندان غیر مسلمان در تحقیقاتشان به این موضوع رسیده اند که سی روزی که روزه برای مسلمانان در نظر گرفته شده، بسیار در سلامتی تأثیر دارد.

آنچه مهم است روزه داری بدون عوارض و در سلامت کامل است یعنی تلاش کنیم که در این ماه میهمانی خدا، ضیافتی سالم را پشت سر بگذاریم. برای همین ابتدا باید بدانیم که می توانیم روزه بگیریم یا نه! اگر می توانید به نکاتی که در پیش است توجه نمائید.

* جانبازانی که دچارعوارض قلبی هستند به دلیل زمان منظم داروها و عوارض ناشی از کم آبی روی قلب اجازه گرفتن روزه را ندارند.

* جانبازان قطع نخاعی که عموما" به دلیل نشستن روی چرخ دچار فشار خون بالا و نارسایی کلیه در مراحل مختلف و یا یبوست و سنگ کلیه هستند نیز به دلیل عدم توانایی نوشیدن آب کافی در طول روز، بهتر است روزه نگیرند.

* جانبازانی که به دیابت دچار هستند هم اگر زمان داروهای کاهنده قندشان در بین روز است و از طرف دیگر احتمال افت قند خون را دارند، بهتر است که بدون اجازه پزشک روزه نگیرند.

* جانبازان یا آزادگانی که دچار یبوست شدید و بواسیر هستند و در اثر بی حرکتی روده در طول روز به دلیل بی غذایی و به خصوص تشنگی بیماریشان تشدید شده و منجر به خونریزی یا درد مقعد می شوند حتما" با نظر پزشک خود روزه بگیرند.

* جانبازان یا افرادی که دچار کمبود وزن شدید و کم خونی شدید و ضعف بیش از اندازه هستند نیز در صورت امکان روزه بگیرند.

* حکم روزه به این صورت است که روزه برای سلامتی ست. اگر فردی با روزه دچار بیماری ای شود یا بیماری او تشدید شود، روزه برای او حرام است و نه تنها ثواب ندارد بلکه گناه است.


* اگر ایثارگران گرامی و خانواده هایشان قدرت گرفتن روزه را داشتند به نکات زیر توجه کنند:

1. روزهای طولانی و فرصت کم برای نوشیدن مایعات، کم آبی را در پی دارد. نوشیدن آب، انواع شربت ها مثل آبلیمو و خاک شیر که خنک کننده هستند، دمکرده های گیاهی غیر از چای که آب بدن را دفع می کند، نوشیدن آب جوش به جای چای، نوشیدن دوغ کم نمک، شیر 1تا 2 لیوان در روز، در فاصله افطار تا سحر می تواند مایعات بدن را تأمین کند.

2. چون روده در طول روز به اصطلاح خشک می شود و حرکتی ندارد، نوشیدن شیر گرم و آب کافی و استفاده از روغن زیتون و خاک شیر به عنوان ملین، از دچار شدن افراد به یبوست در حین روزه داری جلوگیری می کند.

3. مصرف وعده غذایی کامل( غلات و پروتئین ها) در سحر به داشتن توان بدنی در طول روز کمک می کند و باعث می شود که نه معده آسیب ببیند و نه فرد انرژی کم بیاورد. به خصوص که ما در این ماه میهمانی هایی هم برای افطار ترتیب می دهیم و چه خوب است که برای فعالیت هایمان انرژی کافی در بدن داشته باشیم.

4. باز کردن افطار با یک لیوان مایع گرم و خرما توصیه شده است تا هم مسیر دستگاه گوارش به مایع گرم نرم شود و باز شده و خرما هم قند خون را به شکل مناسبی افزایش دهد.


5. دیر بودن زمان افطار یعنی نزدیک ساعت 9 شب باعث می شود که نتوانیم افطار و شام را از هم جدا کنیم اما به یاد داشته باشید هرچه کالری غذای شام و افطار را از هم جداگانه تر استفاده کنید به نفع سلامتی شماست. یعنی در اصل در وعده افطار که شام هم حسوب می شود به هیچ وجه پرخوری نکنید.

6. وعده افطار مثل صبحانه با یک غدای حاوی نان و یک سوپ یا آش سبک در نظر گرفته شود، بهتر است. افرادی که در افطار پس از خوردن این مواد غذایی یک شام جداگانه هم می خورند هیچ کمکی به استراحت دستگاه گوارش خود نکرده و پس از ماه رمضان دچار اضافه وزن بیشتری می شوند.

7. افرادی که فکر می کنند با خوردن بیش از اندازه مواد غذایی در سحر به قدرت و توان خود کمک می کنند سخت در اشتباهند چون شما هرچقدر هم غذا بخورید کم یا زیاد، حداکثر تا 4 ساعت بعد از معده شما خارج می شود. سحری را به اندازه بخورید نه کم نه زیاد. چون افراد بی اشتها هم دچار کمبود انرژی خواهند شد و روزه های سختی را در پیش خواهند داشت.

8. مصرف 2 تا 4 واحد میوه پس از افطار ضروری ست چرا که میوه هم با فیبر خود، اجازه یبوست را به بدن نمی دهد هم با ویتامین های خود اجازه ضعیف شدن را و هم با آب کافی خود می تواند از کم آبی جلوگیری کند.

9. کم آبی عوارض زیادی دارد که از جمله آنها میتوان به یبوست، اختلال اعصاب و پرخاشگری، مشکلات کلیه و سنگ کلیه، فشار خون و ...اشاره کرد. اگر در ساعات نزدیک افطار احساس کم حصلگی می کنید، طبیعی ست. خود را با کاری سرگرم کنید و اجازه ندهید کم آبی شما را بداخلاق کند!

10. از مصرف منابع کافئین دار مثل چای و قهوه و نسکافه و کاکائو، فست فودها مثل سوسی و کالباس با نمک زیاد، غذاهای شور که احساس تشنگی ایجاد می کند، غذاهای چرب که رفلاکس ایجاد می کند و خوراکی های کاذب در فواصل روزه داری خودداری کنید.