تاریخ : 1393,یکشنبه 12 مرداد16:25
کد خبر : 28173 - سرویس خبری : سلامت

عواقب افزودنی ها و نگهدارنده ها



سعیده نام آور ( کارشناس تغذیه و رژیم درمانی) - مواد نگهدارنده و افزودنی ها، یکی از مواد ناگزیر هستند که به مدل غذا خوردن امروزه ما اضافه شده اند. در گذشته میزان مرگ و میر به دلیل عدم پیشرفت علم و نبودن امکانات بیشتر بود اما مثلا" یکی از بیماری هایی که مربوط به عصر حاضر است و در گذشتگان ما کمتر بود، سرطان بود! که یکی از عوامل تأثیرگذار در به وجود آمدن این بیماری، همین مواد نگهدارنده و افزودنی ها هستند.

مواد نگهدارنده و افزدنی ها با اهداف مختلفی مانند: افزایش و بهبود طعم، رنگ ، بو، مزه و افزایش زمان نگهداری و طول ماندگاری و جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها و کاهش سرعت فساد و ... به مواد غذایی اضافه می شوند و بدون تردید همه آنها عوارض منفی را به همراه دارند.

به دلیل اینکه در زندگی روزمره و در سبد غذایی بسیاری از ما، مواد غذایی دارای افزودنی ها وارد شده اند، بد نیست کمی هم در مورد عوارض آنها و تأثیراتشان بدانیم. به خصوص این موضوع در جانبازان گرامی شیمیایی و اعصاب و روان که جسمشان تحت تأثیر عوامل شیمیایی و خارجی قرار گرفته، اگر رعایت شود بسیار مفید و مؤثر است.

افزودنی های رایج در مواد غذایی:

1. رنگ ها: رنگ ها عموما" شیمیایی و صنعتی هستند و دو آسیب را به همراه دارند. یکی سرطانی کردن سلول ها و دیگری آسیب به کبد وکلیه جهت دفع این مواد شیمیایی و رنگدانه ها. بنابراین خوردن خوراکی های دارای رنگ مصنوعی مثل پفک، پاستیل، نوشمک، یخمک ها،اسمارتیس و ... توصیه نمی شود.


2. شرین کننده های مصنوعی مثل ساخارین و اسپارتام موادی هستند که به عنوان جایگزین قند استفاده می شوند. اما عوارض زیادی از آنها مانند تشدید صرع، سردرد و میگرن، فنیل کتونوریا و... دیده شده است. این مواد را در آدامس، نوشابه ها، دسر و ژله ها ... استفاده می کنند.


3. BHA وBHT : این دو ماده به عنوان عوامل سرطان زا در انسان شناخته شده اند و در برای جلوگیری از ترشیدگی در غذاهای حاوی روغن استفاده می شوند. پس ضروری ست تا حد امکان از خوردن غذاهای آماده کارخانه ای پرهیز کنیم و اگر روی برچسب مواد غذایی نام این مواد را دیدیم ، آن بسته غذایی را خریداری نکنیم. در کل کنار گذاشتن غذاهای آماده کارخانه ای بهترین راه است.


4. جوش شیرین: افزودن جوش شیرین به نان و افزودن آن به شیر جهت جلوگیری از فساد، کاری بسیار غیر علمی بوده و تأثیرات مخربی بر سلامت معده می گذارد.

5. کافئین: در کارخانه ها به نوشابه ها کافئین اضافه می کنند و متأسفانه کافئین یک ماده محرک، عامل فشار خون، ضربان قلب، بیخوابی ، رفلاکس و ... می شود. تا حد امکان از نوشیدن نوشابه ها پرهیز کنید.


6. نیترات و نیترات: مواد نگهدارنده ای که به سوسیس و کالباس و تن ماهی اضافه می شود. بنابراین به دلیلی سرطان زا بودن آنها بهتر است که تا حد امکان استفاده نشوند.

7. طعم دهنده ها و اسانس ها: که در تمام مواد خوراکی استفاده می شوند مثل آبمیوه های مصنوعی و خوراکی ها و ...

تمامی تحقیقات نشان داده اند که افرادی که غذاهای کارخانه ای، آماده و خوراکی های بیشتری می خورند بیش از بقیه دچار سرطان، سکته، بیماری های دستگاه گوارش و کبد و کلیه می شوند.