تاریخ : 1393,سه شنبه 21 مرداد13:31
کد خبر : 28308 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

اصلاح قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران(۴)



یوسف مجتهد - تغییرات ماده۷۰ قانون جامع خدمات‌رسانی موضوع سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به قرار زیر است:1- در این اصلاحیه به سهمیه مقاطع تحصیلی خارج کشور شفاف‌تر و صریح‌تر اشاره شده است.
2- میزان سهمیه از 20درصد به 25درصد افزایش یافته است.
3- رزمندگان با حداقل 6ماه حضور در جبهه به سهمیه اضافه شده‌اند و عنوان داوطلبانه که در قانون سهمیه رزمندگان وجود داشت حذف شده است. لذا کلیه رزمندگانی که 6ماه حضور در جبهه داشته باشند می‌توانند از این سهمیه برخوردار باشند.
4- قید 25درصد که برای استفاده سهمیه همسر و فرزندان جانباز در قانون وجود داشت در اصلاحیه برداشته شده و همسر و فرزندان جانبازان زیر 25درصد هم می‌توانند از سهمیه ورود به دانشگاه‌ها بهره‌مند شوند.
5- خواهر و برادر شهید به سهمیه اضافه شده است.

با توجه به اصلاحات مناسب فوق نکاتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد:
الف- با الحاق رزمندگان به ماده 70 قانون جامع، قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی موضوع 40درصد سهمیه پذیرش رزمندگان و اصلاحیه‌های بعدی آن، موضوعیت خود را از دست خواهد داد.
ب- حال که به بهانه تصویب قانون جامع و ماده70 آن و اصلاحیه مد نظر کمیسیون اجتماعی مجلس عملا سهمیه 40درصدی رزمندگان و سهمیه 5درصدی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی حذف شده است، شایسته است محدودیت‌های پیش‌بینی‌شده در اصلاحیه‌های قانون سهمیه رزمندگان مبنی بر محدودیت حداکثر دوبار استفاده از سهمیه برای رزمندگان به ازای هر 6ماه کامل خدمت اضافی یا محدودیت یک بار استفاده از سهمیه برای همسران جانبازان به صراحت حذف شود تا بهانه‌ای برای بدفهمی مجریان در تضییع حقوق ایثارگران نباشد.
ج- با توجه به توسعه کمی دانشگاه‌ها و کاهش ایثارگران و فرزندان آنان در استفاده از سهمیه‌ها، مناسب است همسر و فرزندان رزمندگان نیز به سهمیه اضافه شوند.
برابر ماده 13 اصلاحیه، ماده71 قانون جامع که بازنگری آن یک ضرورت بود، اصلاح شده است.

ماده 71 به جذب و استخدام اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی اشاره دارد. نکات اصلاحی به شرح زیر است:
1- حداقل سهمیه جذب و استخدام از 10درصد به 20درصد افزایش یافته است.
2- درصد برای جانبازان و سابقه اسارت برای آزادگان حذف شده و کلیه جانبازان و آزادگان می‌توانند بدون در نظر گرفتن درصد و سابقه اسارت از سهمیه برخوردار شوند.
3- شمول سهمیه از فرزندان جانبازان 50درصد و بالاتر به فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر و همچنین از فرزندان آزادگان بالای 3سال اسارت به فرزندان آزادگان بالای یک سال اسارت تغییر یافته است.
4- برادران و خواهران شهدا به سهمیه اضافه شده‌اند.

در ماده 14 اصلاحیه به اصلاح ترکیب کمیسیون ماده 16 رسیدگی به جانبازان اشاره دارد. عنوان کمیسیون به کمیسیون رسیدگی به شکایات ایثارگران تغییر یافته است. از ترکیب دو نماینده بنیاد در کمیسیون یکی کم شده است و نماینده ستاد کل نیروهای مسلح جایگزین نماینده وزارت دفاع شده است. از نکات مهم در اصلاح ترکیب کمیسیون، افزودن یک نفر قاضی ترجیحا ایثارگر به ترکیب کمیسیون است که می‌تواند ضمانت اجرایی احکام صادره کمیسیون را تقویت کند. عضویت یک ایثارگر با معرفی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز از نکات مثبت اصلاحیه کمیسیون است که موجب تقویت ارتباط ایثارگران با کمیسیون خواهد شد. عبارت انتهایی ماده 16 قانون تسهیلات که بیان می‌دارد: «تصمیمات کمیسیون مزبور قطعی و لازم‌الاجرا بوده و عدم اجرای به‌موقع آن خلاف قانون محسوب و قابل تعقیب در مراجع ذیصلاح می‌باشد». نباید حذف شده و در انتهای اصلاحیه افزوده شود. برای تأکید بر ضمانت اجرایی احکام صادره بهتر است دایره اجرای احکام دیوان عدالت اداری و دادگاه عمومی و انقلاب حسب مورد موظف باشند با توجه به حضور یک قاضی در کمیسیون به طور مستقیم پیگیر عدم اجرای آرای صادره در دستگاه‌های اجرایی باشند.