تاریخ : 1393,چهارشنبه 16 مهر16:21
کد خبر : 29335 - سرویس خبری : سلامت

آویشن برای سرما نخوردن!



سعیده نام آور ( کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی) - دوباره با رنگارنگ شدن برگ درختان و اعجاز زیبای برگ ریزان پائیز و سرد شدن هوا، احتمال سرماخوردگی و شیوع آنفلوآنزا و عفونت های گلو و ریه و سینوزیت و... افزایش می یابد. به خصوص در اقشار با سیستم ایمنی پائین که بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند و یکی از این اقشار آسیب پذیر جانبازان گرامی می باشند که با داشتن انواع مجروحیت ها و دردها و مصرف انواع داروها، از سیستم ایمنی عموما" پائینی برخوردار هستند.

از آنجا که پیش از این در مورد مواد غذایی افزاینده سیستم ایمنی و پیشگیری کننده از بیماری های فصل سرد مانند عسل، لیموترش و سیر صحبت کردیم ، این بار به سراغ گیاهی می رویم که اثر درمانی آن در بیماری های مختلف و در بهبود سرماخوردگی و عفونت نیز ثابت شده است.

آویشن

گیاهی که اگر در بهار وارد جاده فیروکوه شوید و در مکانی بنام گدوک توقف کنید به وفور یافت می شود و خودتان می توانید از لذت چیدن آویشن تازه بهره مند شوید. این گیاه که به صورت درختچه و پربرگ است دارای گل های صورتی چتری پری ست و در قسمت های مختلف دشت ها می روید.گیاهی معطر که کوهستانی بوده و در قسمت های مختلف کشور می روید.


خواص و فواید مصرف آویشن:

1. آویشن ضد سرفه و خلط آور قوی ایست. زمانی که فرد عفونت گلو دارد و دچار سرماخوردگی شده است اگرمنظم از دمکرده آویشن استفاده کند، به شدت میزان سرفه کاهش یافته و باعث بهبود گلو درد می شود. آویشن تب بر نیز هست.

2. آویشن با داشتن مواد ضد التهاب در کاهش عوارض برونشیت و التهاب دستگاه تنفس نیز مؤثر است. این گیاه حتی در بهبود تنگی نفس و آسم نیز می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

3. آویشن دارای طبع گرم بوده و در متعادل کردن غذاهایی با طبع سرد در افراد سرد مزاج می تواند مؤثر باشد. به عنوان مثال آش یا سوپی که با حبوبات و سبزیجات و آب با طبع سرد تهیه می شود، در فرد با طبع سرد باعث ایجاد دل درد یا دل پیچه شود می تواند با داشتن آوشین، عوارض کمتری ایجاد کند.


4. آویشن یک ضدنفخ بسیار قوی نیز هست و می تواند در بهبود عوارض مصرف غذاهای نفاخ کمک زیادی بکند. بنابراین در افراد دچار گاستریت یا التهاب معده که با خوردن غذا دچار نفخ شدید می شوند یا افراد دارای معده نفاخ می تواند بسیار مفید باشد.

5. آویشن با داشتن خواص ضد باکتری و ضد قارچ خود در از بین بردن بیماری های قارچی و انگلی روده نیز مؤثر است.

6. کاهش دردهای مفصلی و دردهای ناشی از روماتیسم و همچنین درهای نقرس( رسوب اسیداوریک در مفاصل) نیز یکی دیگر از خواص مصرف آویشن است.

7. غرغره کردن دمکرده آویشن در درمان آفت که عموما" ناشی از ضعیف شده سیستم ایمنی ست نیز می تواند مفید باشد.

8. به دلیل داشتن کاروتنوئید یعنی پیش ساز ویتامین آ ، در تقویت بینایی نیز بسیار مؤثر است و همین طور در بهبود شرایط پوست و مو.

9.آویشن یک تفیه کننده خوب خون نیز هست .

10. این گیاه حتی می تواند نیروی جنسی را افزایش دهد.

11. در درمان بیماری های کبد و کلیه بسیار مؤثر است.


این گیاه در صنعت داروسازی برای شربت های سرفه و در صنایع غذایی مانند پاستا و پیتزا و سس ها و ادویه ها و ... استفاده می شود.

می توانید از آویشن به شکل دمکرده، ادویه پودری و عرق استفاده کنید.

نکته: مادران باردار و افرادی که در ادرار آلبومین دفع می کنند مجاز به استفاده از این گیاه نیستند!