تاریخ : 1393,شنبه 03 آبان11:51
کد خبر : 29527 - سرویس خبری : بدون ویرایش از شما

ماده 51 را چرا پیگیری نمی کنید؟



احمدی - در حالی که در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، برخورداری از فوق العاده ایثارگری برای شهدا، جانبازان بالای 25 درصد، آزادگان و فرزندان شهدا پیش بینی شده است، تعدادی از دستگاه ها آن را اجراء و تعداد زیادی آن را اجراء نمی کنند
بر اساس ماده 51 قانون مذکور در رابطه با برقراری و پرداخت فوق العاده ایثارگری، مقرر شده از تاریخ اجرای قانون یعنی 2/10/1391 به میزان 25 درصد حداقل حقوق کارکنان دولت و به صورت ماهانه به حقوق گروه هایی معین از ایثارگران شاغل در دستگاه های دولتی اضافه شود که این فوق العاده شهداء، جانبازان غیر حالت اشتغال بالای 25 درصد، آزادگان و فرزندان شهدا را شامل می شود.

به طور مثال در سال 93 با توجه به تعیین 600 هزار تومان به عنوان حداقل حقوق کارکنان دولت، می بایست هر ماه 150 هزار تومان به حقوق ایثارگران مشمول اضافه شود.

از زمان ابلاغ این قانون بسیاری از دستگاه های دولتی با بهانه های گوناگون از اجرای ماده 51 خودداری کرده اند. نکته قابل تامل اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران که به عنوان نهاد اصلی متولی امور ایثارگران و مدافع حقوق آنان نیز تاکنون به طور کامل به این ماده از قانون عمل نکرده است.

در این میان پرسش مهم این است وقتی که بنیاد شهید، به عنوان نهاد متولی جامعه ایثارگری، قوانین این حوزه را به طور کامل رعایت و اجرا نمی کند و بخشی از جامعه ایثارگری را از مزیت های پیش بینی شده در قانون محروم می کند، چگونه می توان از سایر دستگاه های دولتی انتظار اجرای کامل قانون را در برخورداری ایثارگران از حقوق قانونی شان داشت؟  این در حالی است که بنیاد شهید و امور ایثارگران خود مسئول نظارت برحسن اجرای قوانین ایثارگران است.

حال پرسش دیگر ایثارگران مشمول از رئیس دیوان محاسبات کشورو بنیاد شهید این است ؟  دستگاه های دولتی و غیر دولتی مانند ، دیوان عدالت اداری . استانداری مرکزی . اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی ، شهرداری تهران ، هلال احمر و بسیاری دیگر از دستگاه ها اکنون اقدام به پرداخت 1500000 ریال بابت فوق العاده ایثارگری به افراد مشمول می کنند از کدام ردیف اعتباری مورد تائید ذیحساب دیوان محاسبات استفاده می کنند ؟ وبنیاد شهید پاسخ دهد  اگراعتباری برای پرداخت این مبلغ پیش بینی شده است چرا دستگاه ها آن را پرداخت نمی کنند وچرا آن بنیاد هیچ گونه  پیگیری صورت نداده است؟