تاریخ : 1393,یکشنبه 19 بهمن13:13
کد خبر : 31524 - سرویس خبری : اخبار

سخنی درباره صندوق قرض الحسنه شاهد


سخنی درباره صندوق قرض الحسنه شاهد

صندوق قرض الحسنه شاهد در تاریخ 21 تیرماه 1372 و با اعتبار اولیه 750 میلیون تومان شروع به کار کرد و اکنون تعداد 32 شعبه در کل کشور دارد.

یا حسین -  به نوشته شهیدنیوز که یک پایگاه خبری وابسته به بنیاد شهیداست، صندوق قرض الحسنه شاهد در تاریخ 21 تیرماه 1372 و با اعتبار اولیه 750 میلیون تومان شروع به کار کرد و اکنون تعداد 32 شعبه در کل کشور دارد. بخش عمده اعتبار اولیه این صندوق از حقوق فرزندان شهدا (زمانی که حقوق بگیر بنیاد شهید بودند) و همسران شهدا تامین شد و پس از مدتی با ادغام این صندوق با صندوق ایثار جانبازان کار صندوق شکل جدیدی گرفت و به ارائه تسهیلات با نرخ 4 درصد به خانواده های شاهد و جانبازان اقدام کرد. این صندوق به شکل هیات مدیره و هیات امنا اداره می شود.

هیات امنای صندوق قرض الحسنه شاهد متشکل از پنج نفر از معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران و یک نفر به عنوان بازرس است که مستقیما توسط معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید انتخاب می شوند. ریاست هیات امناء هم برعهده قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران است. اما مشکل اینجاست که این صندوق علی رغم اینکه نام شاهد را یدک می کشد، هیچ تسهیلاتی برای فرزندان شهدا پرداخت نمی کند، به این بهانه که فرزندان شهدا حقوق بگیر بنیاد نیستند.

این در حالی است که اشخاصی نظیر فرزندان جانبازان متوفی و جانبازان زیر 25 درصد هریک تا سقف مشخص می توانند از این صندوق وام دریافت کنند. باتوجه به اینکه قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان رئیس هیات امنای این صندوق، همزمان بر موسسه اندوخته شاهد نیز نظارت دارد، این امکان وجود دارد با هم افزایی بین این دو صندوق و موسسه با بنیاد شهید، ارتباط لازم بین این سه حوزه برقرار و امکان دریافت تسهیلات توسط فرزندان شاهد را محقق سازد، چرا که مدیرعامل موسسه اندوخته شاهد، خود عضو صندوق ذخیره شاهد است.

با برقراری این ارتباط می توان به راحتی پاسخ استدلال غیر منطقی صندوق قرض الحسنه شاهد مبنی بر اینکه "عدم دریافت حقوق فرزندان شاهد مانعی برای کسر اقساط می شود" را داد. زیرا سهامی که فرزندان شهدا در موسسه ذخیزه شاهد دارند، می تواند پشتوانه مناسبی برای پرداخت وام باشد. همچنین از محل فوق العاده ایثارگری فرزندان شهدا که در قانون جامع دیده شده و بنیاد شهید موظف به پرداخت آن است نیز می توان زمینه پرداخت تسهیلات به فرزندان شهدا را محقق کرد. با توجه به اینکه صندوق، بخشی از سرمایه خود را از محل حقوق فرزندان شهدا تامین کرده است، در صورت نارضایتی آنان پرداخت وام به غیر نیز چندان درست به نظر نمی رسد.