تاریخ : 1393,سه شنبه 05 اسفند14:30
کد خبر : 31828 - سرویس خبری : اخبار

گفت وگوی اختصاصی فاش نیوز با مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر


گفت وگوی اختصاصی فاش نیوز با مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر

نگاه خوبی به بخش اقتصادی بنیاد نداشتم. خصوصا که دیده وشنیده بودم چه سوء استفاده هایی دراین بخش می شود و می دانستم که خیلی ها به خود بنیاد و امکاناتش هم به چشم طعمه نگاه می کنند

فاش نیوز -  نگاه خوبی به بخش اقتصادی بنیاد نداشتم. خصوصا که دیده وشنیده بودم چه سوء استفاده هایی دراین بخش می شود و می دانستم که خیلی ها به خود بنیاد و امکاناتش هم به چشم طعمه نگاه می کنند و درهر دوره چه بهره برداری های انتخاباتی وغیره که از آن نمی کنند ، چه رسد به جایی مثل سازمان اقتصادی کوثر. 
راستش فکرنمی کردم زمانی اینطور رودر روی رئیس این سازمان اقتصادی بنشینم و چنین کسی را اینطور پذیرا و پاسخگو بیابم. 
پیش از حضور در ساختمان مرکزی سازمان اقتصادی کوثر ذهنیت متفاوتی از چنین مکانی داشتم. مکانی شیک وپر زرق وبرق. ولی وقتی طبق قرار قبلی ، برای گفت وگو با مدیرعامل وارد این سازمان ، بویژه دفتر ایشان شدیم اوضاع متفاوت بود. اتاقی بزرگ اما ساده که به نظر می رسید قبلا" وسایل زیادی در آن بوده و این خالی بودن وسادگی اصلا" به آن نمی آمد. ازمبلمان و گرمی ونرمی خبری نبود و من حسابی سردم شده بود و تا آخر مصاحبه  می لرزیدم. یاد کابینه دور اول ریاست جمهوری احمدی نژاد در دولت نهم و سادگی و پرکاری تیمش افتادم. مدیرعامل فعلی سازمان اقتصادی کوثر هم وزیر جهاد کشاورزی همان دولت بود که به همراه بسیاری دیگر از افراد پرتلاش و مخلص بعد ها دردولت دهم مورد بی مهری وی قرار گرفته و قلع وقمع شدند!
لهجه لری خوزستانی اش و راحت وبی تکلف حرف زدنش احساس خوبی به شنونده می داد خصوصا" حرف هایی که از اصلاحاتش در این بخش نه چندان خوش نام  می زد امیدوارکننده بود.
متن پیش رو خلاصه شسته رفته ای از این گفت وگوی صمیمانه است. ببینید:


فاش نیوز -    تاریخچة تأسیس سازمان اقتصادی را بیان کنید؟سازمان در چه حوزه‏ هایی فعالیت می‏ کند و با چه نهادهایی در ارتباط است؟


تأسیس سازمان اقتصادی کوثر به زمان تأسیس نهاد مقدس بنیاد شهید و امور ایثارگران بر می‏ گردد. به طوری که مقرر گردید واحدهای پراکنده ‏ای که در زیرمجموعه‏ ی بنیاد فعالیت داشتند، تحت پوشش یک بخش اقتصادی سازمان یابند. بدین‏گونه بود که سازمان اقتصادی کوثر، همانطور که در اساسنامه آن ذکر شده، به عنوان نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران برای مدیریت و توسعه واحد اقتصادی مطرح گردید.
جایگاه اصلی سازمان اقتصادی کوثر در اصل مدیریت واحدهای اقتصادی وابسته به بنیاد شهید و امورایثارگران است. واحدهای این سازمان خودشان یک شخصیت مستقل حقوقی دارند و طبق اساسنامه، ارکانی همچون هیأت امنا، هیأت مدیره، مدیرعامل، بازرس و حسابرس دارند. هیأت امنای سازمان اقتصادی کوثر متشکل از سه عضو می ‏باشد:
1-    نماینده ولی فقیه و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان رئیس هیأت امنا.
2-    معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به عنوان عضو هیأت امنا.
3-    معاون ذیربط در بنیاد به عنوان عضو هیأت امنا که در قانون مصوب است.
مدیرعامل، دبیر هیأت امناست. هیأت مدیره نیز می‏ تواند 3 الی7 نفر باشد که رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بعد از تصویب هیأت امنا، حکم این افراد را صادر می‏ کند. مدیرعامل نیز از بین هیأت مدیره انتخاب می‏ شود و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران حکم او را ابلاغ می‏ کند.حسابرس سازمان اقتصادی کوثر، مؤسسه حسابرسی مفید راهبر وابسته به معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری می‏ باشد.


فاش نیوز -    نحوة انتخاب شما چگونه بوده و علت عدم جابجایی جنابعالی، علیرغم جابجایی دولت چه می‏ باشد؟


دربارة نحوه انتخاب بنده باید از مسئولین محترم بنیاد شهید بپرسید! اما درخصوص ورود به این سازمان زمانی که از دولت بیرون آمدیم، قصدمان این نبود که کار دولتی کنیم، اما پیشنهاد مدیریت سازمان به ما داده شد. سازمان زیرنظر بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده و هست، اما به دلیل این که کاری با بودجه دولت ندارد، پذیرفتیم. زمانی که این مسئولیت را پذیرفتیم، سازمان اقتصادی کوثر وضیعت مناسبی نداشت. سال 88 به دلیل ایجاد هم‏ افزایی و افزایش بهره‏ وری واحدهای اقتصادی نهادی، تصمیم براین بود که این سازمان به ستاد اجرایی فرمان امام واگذار شود و در تاریخ 26/2/88 صورتجلسه ه‏ای بین مسئولین وقت برای قیمت‏ گذاری و واگذاری آن امضا شده بود. بعد روی قیمتی که اعلام شد، میان ستاد اجرایی و بنیاد شهید و امور ایثارگران اختلاف نظر پیش آمد و این باعث شدکه ستاد اجرایی، سازمان را تحویل نگیرد. از مهرماه 1388 که به سازمان اقتصادی کوثر آمدیم، بحثمان این بود که این مجموعه باید احیا بشود. به هر حال سازمان می‏ خواهد کار کند و قرار نیست که تعطیل شود. با این دید کار شد. و الحمدلله موفق هم بودیم.
درخصوص علت عدم جابجایی اینجانب در تغییر دولت نیز به نظر می‏ رسد باتوجه به تأکید مقام معظم رهبری بر پرهیز از عدم جابجایی‏ های گسترده مدیریتی در مجموعه بنیاد شهید و نیز اعتقاد و تأکید شخص حاج‏ آقای شهیدی محلاتی بر کارآمدی و کیفیت خدمات‏ رسانی به جامعه هدف، تاکنون تغییرات زیادی در سازمان صورت نگرفته است و البته ایشان هم به لطف خداوند، از عملکرد سازمان رضایت داشتند.


فاش نیوز -    آقای مهندس! در حال حاضر کاری که شما دارید، نسبت به وزارتخانه‏ ای که می ‏چرخاندید، ابعاد خیلی کوچکتری دارد و این جا باید بیشتر در میدان باشید. آیا این طور است؟


ما در سازمان، واحدهای نقطه ‏ای داریم. در وزارتخانه به دلیل اینکه کار بیشتر در مناطقی بود که همه کشاورز بودند، با همه کار داشتید. اینجا شما می‏ روید به یک نقطه. دراین نقطه من همه واحدها را رفته ام. شاید اولین مدیرعامل در طول تاریخ این سازمان باشم که تمام واحدها را رفته باشم.
به هرحال دراینجا لذت کار بیشتر از وزارتخانه است. من الان ادعایم این است که آنچه که از من بر می ‏آمده درباره کشاورزی کشور انجام داده ام. حال اگر بخشی از آن اجرا نشد ایراد به سیستم قانونگذاری کشور برمی‏ گردد که دراصل، متأسفانه ما شخص محور هستیم تا برنامه محور! افراد باانگیزه ‏ای می ‏آیند، برنامه ریزی می‏ کنند وکارها را پیش می ‏برند و سپس نفرات بعدی که می‏ آیند،کار را ادامه نمی‏ دهند. اگر کار قبلی اشتباه بوده، چرا اجازه داده اید اجرایی شود؟! و اگر اشتباه نبوده، چرا اجازه تغییر و توقف داده می‏ شود؟! و شرح این نیازمند بحث مفصل است.


فاشس نیوز -    در ارتباط با میزان بازده دوره مدیریت خویش در سازمان آیا آماری دارید؟

در حال حاضر گزارش حسابرسی، نشانگر این است که در سه سال گذشته سود سازمان از سود 15 سال قبل بیشتر بوده و سه سال است که سازمان اقتصادی کوثراز لحاظ حسابرسی و بازرسی رتبه مقبول می ‏گیرد. گزارش تلفیق سازمان نیز امسال برای اولین بار مقبول شده است. معمولاً این موضوع به سادگی اتفاق نمی‏ افتد! اینکه شما در حسابرسی که تلفیق سازمان با 50شرکت از مؤسسه حسابرسی مفید راهبر مقبول شود، نشان‏ دهنده سلامت و دقت در کار و فعالیت اقتصادی است. در این ساختمان ما همواره به دنبال افزایش بهره ‏وری و سودآوری شرکت ‏های زیرمجموعه بودیم و اولویت بعدی ما مبارزه با هرگونه فساد در سیستم بود که در برخی شرکت‏ ها اقدام قضایی لازم صورت گرفته و احکامی هم در دست صدور است. بر این باوریم که یکی از راه‏ های رشد و پیشرفت سازمان‏ ها برخورد قاطع با هرگونه تخلف و فساد است اما درخصوص سود عملیاتی سازمان نیز عده ‏ای مطرح می‏ کنند که از محل فروش املاک می‏ باشد که این مطلب درستی نیست. زیرا سود عملیاتی تولید جداست و سود حاصل از فروش دارایی و املاک نیز مجزا بوده و مستقیم به حساب بنیاد شهید واریز می‏ شد و به همین دلیل املاک را از سازمان کوثر جدا کردند و به عنوان موسسه ‏ای مستقل ذیل بنیاد شهید قرار گرفت و این در حالی است که به زعم برخی بعد از جداسازی املاک از سازمان، ما سودی نخواهیم داشت. ولی از زمانی که املاک را جدا کردند، سود ما دوبرابر شده است.


فاش نیوز-    درست است که سازمان اقتصادی کوثر به عنوان الگو در موضوع اقتصاد مقاومتی معرفی شده است؟


موضوع اقتصاد مقاومتی را مقام معظم رهبری در سال 89 در بعضی از سخنرانی‏ هایشان داشته‏ اند. حضرت آقا در سفری که به خراسان شمالی داشتند، فرمودند: اگر می‏ خواهید مشکل گرانی و مشکل اشتغال حل شود، به تولید داخلی بپردازیم.
از ابتدای سال1391 دفتر مقام معظم رهبری همایشی را برگزار کرد، ما هم گزارشی را ارایه کردیم و تأکیدمان هم براین است که در این چارچوب عمل کنیم. از روز اول هم با همین دید به واحدهای تولیدی نگاه کردیم. و سعی کردیم در این چارچوب حرکت کرده و سیاست کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری را جامه عمل بپوشانیم.


فاش نیوز -    شما در دولت هم بودید؛ فکر می‏ کنید بحث تحریم‏ ها چقدر در تولید اثرگذار است؟


می توانم بگویم که حدود 30 درصد از تحریم است، 70 درصد مابقی از ضعف در مدیریت است. نمونه اش را ما داریم. در دولت نهم برنامه‏ های تدوین شد وبعضی از این‏ها را هم شروع کردیم. ولی در دولت دهم به مدت چهار سال این‏ها را تعطیل کردند. چرا ما باید دوباره گندم وارد کنیم؟! مگر ما درگندم خودکفا نبودیم! حتی در سال1386 به میزان 700 هزارتن گندم صادر کردیم که در دولت دهم رها شد. بنده حاضرم در مناظره‏ ای با حضور سایر وزرای کشاورزی این مسئله را بررسی کنیم. لکن بررسی و آسیب‏ شناسی این مقوله خود یک بحث مفصل می‏‏ طلبد. اما به طور مختصر می‏ توان گفت که در اثر بی مدیریتی! مزارع در دولت دهم رها شد و الان هم ادامه دارد. باید به گونه ‏ای در کشاورزی حرکت و عمل کنیم که کشاورز احساس کند نیروی خط مقدم تولید و اقتصاد است. در نتیجه کشاورز با غرور حرف می ‏زند. یا بچه یک کشاورز وقتی به مدرسه می ‏رود با غرور بگوید که من بچه کشاورز هستم، نه اینکه خجالت بکشد. در مقوله کشاورزی، نیازمند یک تحول فرهنگی در این صنعت هستیم. تا این مهم تحقق نیابد، رشد اقتصاد کشاورزی با مشکل روبروست. باید کشاورزی و کشاورز بودن در کشور یک افتخار تلقی گردد.


فاش نیوز -    آقای مهندس! شما درباره بکارگیری  ایثارگران توضیح دادید. آیا شما صرف بهکارگیری را مدنظر دارید یا فلسفه ‏ای داشته و فکر اقتصادی پشت این کار بوده؟ آیا شما جامعه هدف را بدون در نظر گرفتن تخصص آن‏ها به کار می‏ گیرید یا براساس تخصصی که دارند این جذب صورت می ‏گیرد؟


شرکت‏ های تابعه سازمان درگروه‏ های کشاورزی، معدن، خدمات مالی وسرمایه‏ گذاری، خدمات فنی ومهندسی، تجارت وخدمات بازرگانی، سلامت وبهداشت، برق والکترونیک و همچنین شرکت سامان نورکوثر بعنوان مجری طرح کارآفرینی جامعه هدف مشغول به فعالیت هستند و کسانی که در این حوزه‏ ها مشغول به فعالیت می ‏باشند، در این رشته‏ ها تخصص داشته و فارغ ‏التحصیل این رشته ‏ها بوده و اکثراً از جامعه هدف می‏ باشند. برای مثال شرکت آبزی اکسیر کوثر که در موضوع آبزی پروری فعالیت دارد، مدیرعامل این شرکت، فرزند شهید است و دکترای شیلات دارد و 4 نفر عضو هیأت مدیره این شرکت که هر کدام فارغ التحصیلان رشته شیلات یا رشته دامپزشکی هستند نیز همگی فرزند شهید می‏ باشند. در بسیاری از شرکت‏ ها نحوه فعالیت به همین روش است. و ما به دنبال تربیت نیروی انسانی کارآمد و متخصص برای مجموعه هستیم.
در واقع شرط اول تخصص و شرط دوم کارآیی افراد در این رشته است. درست است که جوان هستند و باید به آن‏ها فرصت داد، ولی بهره وری اقتصادی شرط است و باید آن سطح انتظار تعیین شده را برآورده سازند که تاکنون نیز در بسیاری از شرکت‏ ها کارنامه مطلوبی به همراه داشتند.


فاش نیوز -   شما به کادرسازی هم توجه دارید؟


ما در ترکیب هیأت مدیره‏ ها و مدیران میانی این نکته را لحاظ می‏ کنیم و همواره تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص را یک وظیفه می‏ دانیم و با یک نگاه اجمالی به ترکیب مدیران شرکت‏ ها، از جمله شرکت ‏های «سرمایه‏ گذاری عمران و ساختمان معین کوثر»، «شرکت تولیدی پنبه و دانه‏ های روغنی خراسان»، «گروه کشاورزی» و ... به این نکته می‏ رسید.
اکنون حدود 10 طرح معدنی داریم. آنجا هم افراد دارای مدرک دکترای اکتشاف ومعدن مشغول به فعالیت می‏ باشند. از افرادی که در سایر رشته‏ ها تحصیل کرده اند، استفاده نکرده ایم. مدرک تحصیلی تعدادی از فرزندان شهدا دیپلم بود و در این مجموعه کار می‏ کردند، وقتی به آن‏ها مسئولیتی در مجموعه داده شد، مدیران شرط گذاشتند که فرزندان شهدا به جزکارایی، باید مدرک تحصیلی مرتبط هم داشته باشند و همین باعث شدکه خیلی از این عزیزان برای ادامه تحصیل، ترغیب شوند و ادامه تحصیل هم دادند.

 


فاش نیوز -  آقای مهندس! آیا شما عملاً به این نتیجه رسیده اید اگر تعدادی ایثارگر را در قسمتی بکاربگیرید این ها بهتراز عهده کار برمی آیند؟ و دلیل عدم واگذاری مدیریت این مجموعه ‏ها به فرزندان شهدا از جمله در شرکت شاهد چیست؟


من از روز اول پیروزی انقلاب اسلامی به شکل های مختلف و با افراد مختلف در جهاد کار کرده ام. به این نتیجه رسیده ام که اگر به بچه های ایثارگر بها داده شود و در محیط کار به آنها اختیار داده شود بهتر از دیگران می توانند کار کنند. زیرا دلسوزتر و دغدغه‏ مندترند. هرجا دلسوزی، جدیت و انگیزه باشد انسان موفق می ‏شود.
اما درخصوص شرکت شاهد، روزی که این شرکت تأسیس شد با یک سرمایه اولیه حدود 10میلیون تومان که حضرت امام پرداخت کردند شروع به کار کرد و قرار شد این شرکت برخی منابع اقتصادی موردنیاز فرزندان شهدا را تأمین کند. درآن زمان هم بچه های شاهد به سن قانونی نرسیده بودند و بنیاد به وکالت از آنها این شرکت را راه اندازی و اداره کرد. این شرکت مجموعه ای ازشرکت های اقتصادی، ساختمانی، انرژی، کشاورزی و بازرگانی را تشکیل داده و تاکنون نیز فعال می‏ باشد. اما بعد از تأسیس این شرکت به دلیل کم سن بودن فرزندان شهدا و ایثارگران، مدیریت این مجموعه توسط افراد دیگری انجام می ‏شد و به مرور نیز از سپردن مسئولیت به جامعه هدف غفلت شد. این در حالی است که اصل بر این است که باید امورات مربوط به مدیریت این مجموعه‏ ها به افرادی از جامعه هدف واگذار گردد که الان یک حرکتی شروع شده و امیدواریم استمرار داشته باشد و هر جایی که فرزند شهید واجد صلاحیت وجود دارد، استفاده شود. در غیر این صورت از هدف اصلی دور خواهیم شد.


فاش نیوز - جالب است که این شرکت همه سهامدارانش فرزندان شهیدان هستند! چطور است که این ها نمی توانند براساس انتخاب خودشان هئیت مدیره تشکیل بدهند و رضایتشان هم جلب شود واحساس کنند که هر کاری می کنند برای خودشان است؟ در سایت ما یکی از همین بچه ها مطلب زده بود که «ما بزرگ شدیم»!


این شرکت ماهیت حقوقی مستقل دارد و شما باید سوال‏ هایتان را از مدیران آن مجموعه داشته باشید. اما وقتی من اینجا آمدم شاید یکی از بحث ها این بود که ثابت کنیم بچه های ایثارگرخودشان می توانند اموری که مربوط به خودشان است را اداره کنند، چرا به خودشان سپرده نمی شود و براساس آمار عملکردی مجموعه، این فرضیه الان اثبات شده است. اما در شرکت شاهد سهام دار اصلی خود فرزندان شهدا هستند ولی به دلیل وکالتی که از قبل بوده است بنیاد یک هیأت امنائی تشکیل داده که در اصل، آنها تصمیم می‏ گیرند. تا به امروز هم همین‏طور بوده است.
ولی به نظر می‏ رسد با توجه به تحصیلات و تجارب بسیار خوبی که الان صاحبان سهام این شرکت در عرصه‏ های مدیریتی و اقتصادی دارند تاکنون در این امر کوتاهی شده زیرا تربیت نیروی متخصص، کارآمد و متعهد، یکی از وظایف ماست. و شاید این هم به دلیل یک نوع تفکر غلطی باشد که برخی مدیران بنیاد شهید داشتند که اگر تعدادی از این فرزندان یک جا جمع شوند، مشکلاتی به وجود می‏ آید. این در حالی است که در بسیاری از شرکت ‏های ما عکس این دیدگاه اثبات شده است. به عنوان مثال در شرکت "آبزی‏ اکسیر کوثر" که توسط همین فرزندان شهدا اداره می‏ شود، یک پروژه جهادی در 100 روز انجام و توسط شخص حاج‏آقا شهیدی افتتاح گردید. و هم‏ اکنون ده‏ها پروژه ‏های متعدد اقتصادی دست همین بچه‏ هاست که در آینده شاهد افتتاح آنها خواهیم بود.
به نظرم باید بار دیگر به جوانان برومند این جامعه هدف اعتماد کرد تا حماسه‏ ای دیگر در عرصه اقتصاد مقاومتی بیافرینند. لکن ضروری است در فرایندی برنامه‏ ریزی شده، همه‏ ی کارها را به خود آنها واگذار کنند که هم‏ اکنون نیز این حرکت شروع شده و الان مدیرعامل و تعدادی از اعضای هیأت مدیره این مجموعه از فرزندان شهدا بوده و امیدوارم این روند در همه مدیریت‏ ها و سایر نهادهای اقتصادی تحت پوشش بنیاد شهید نیز استمرار پیدا کند تا در یک بازه زمانی مشخص، بسیاری از مسئولیت‏ های اقتصادی بنیاد شهید به این عزیزان واگذار گردد.


فاش نیوز -    آقای مهندس شما به تبعات این کار توجه کردید؟ یک زمانی شما یک کار را با نیت خیر شروع می‏ کنید و می‏ گویید ما فرزندان شهدا و جانبازان و ایثارگران را می ‏آوریم و چون کار خودشان است، نتیجه خوبی هم می‏ گیرید و نیت شما هم خیر است. اما یک زمان است شما کارشناسی کرده اید که اگر این‏ها باشند نتیجه بهتری دارد، به این دلیل و به خاطر تخصص، مسائل روحی روانی و به خاطرانگیزه این را برنامه ریزی می ‏کنید. با این اوصاف در آینده اگر خدایی نکرده هر مشکلی برای مجموعه پیدا شود، می‏ گویندکه خود این‏ها نتوانستند مدیریت کنند. آیا شما با در نظر گرفتن این شرایط کار را انجام دادید؟


از سال 88 و ورود تیم جدید مدیریتی در سازمان، سند راهبردی سازمان تهیه و تدوین شد. این که از نظرکمی چه انتظاراتی از مجموعه سازمان داریم در چارچوب این سند، کارها پیش می‏ رود. نیروهایی که جذب شده اند، با هدف این که اهداف سند را تحقق ببخشند، ارزیابی می‏ شوند. اینگونه نیست که نسبت به فرزندان شاهد با دیده اغماض رفتار کنیم.
در این مجموعه، همه مثل هم هستند و در نتیجه در تمام رده‏ها و مدیریت‏ ها که خودشان هم ایثارگر هستند، تعارضی به آن شکل بین مدیریت و ایثارگران به وجود نمی‏ آید و همه خود را در کار نشان می‏ دهند و در حال حاضر برخی از شرکت‏ ها تقریباً 100 درصد نیروهای آنها ایثارگر می‏ باشند.


فاش نیوز -    آقای مهندس! خود شما هم در محل این پروژه ‏هاحضور پیدا می ‏کنید؟


ما فقط به آن‏ها سر می ‏زنیم. درکلینیک مربوط به اعصاب و روان نیایش یک فرزند شهید مسئول پروژه ساختمانی بود. گفته شد: چرا یک دختر به عنوان مدیر پروژه انتخاب شده است!؟ اما بعد از این که پروژه 18ماهه را در 5 ماه تحویل دادند، همان افرادگفتند: کار در حد معجزه است!

 

 


فاش نیوز -    در وزارتخانه ‏ها و سازمان‏ ها برای کارکنان اردوهای تفریحی می‏ گذارند، ولی خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران هیچ امکان تفریحی، در زمان بنیاد مستضعفان و در این زمان ندارند!


امکاناتی هست و مسئولیت آن بر عهده سازمان فرهنگی - سیاحتی کوثر است. سازمان اقتصادی کوثر فقط برای ایثارگرانی که در همین مجموعه مشغول به فعالیت می‏ باشند، برنامه ریزی و پیگیری‏ هایی را انجام داده است. برای مثال در اربعین، برنامه‏ ای داشتیم که کاروانی از فرزندان معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان به عتبات عالیات اعزام شدند. اما به علت خطرهایی که وجود داشت، مجبور شدیم آن‏ها رادرکاروان‏ های مختلف پخش کنیم.


فاش نیوز - یکی از ایرادهایی که به کلیت  بنیاد وارد می شود این است که پاسخگو نیستند واز انتقاد هم فوری برافروخته می شوند و یکی دو بار هم شکایت کردند و سایت ما را فیلتر کردند. شما استقبال می کنید که رسانه‏ ها هم اگر ایرادی یا نقدی دارند بگویند واین کار به نفع شماست.


ما همواره از انتقاد سازنده استقبال می ‏کنیم و معتقدیم که برای تبلیغ سازمان نیازی به تبلیغات رسانه‏ ای به نفع سازمان نیست. همین که شما با بچه‏ هایی که در مجموعه کار می‏ کنند مصاحبه کنید، عملکرد آنها خود موجب تبلیغ سازمان ما خواهد شد. بچه ‏های ایثارگران که کارهای بزرگی انجام داده ‏اند، آنها را بزرگ کنید و هر ایرادی هم از سازمان دیدید، آن را بنویسید. ولی همواره باید در ایراد نقد رعایت صداقت، عدالت، انصاف و اطلاع‏ دقیق داشتن مدنظر قرار بگیرد. زیرا برخی اوقات مطالبی تحت عنوان نقد مطرح می‏ شود که از اساس کذب است. بنابراین همواره نقد و انتقاد سازنده عامل پیشرفت بوده و ما استقبال می ‏کنیم.
درخصوص پاسخگو بودن نیز باید بگویم که ما در زمان مدیریت قبلی بنیاد شهید برای حل مشکلات اشتغال و مسکن جامعه هدف طرحی را آماده کردیم و به صورت مکتوب به بنیاد اعلام کردیم که برای حل این مشکل با این برنامه می‏ شود اقدام کرد و ما حاضر به انجام این برنامه هستیم ، که در آن زمان به مذاق برخی از مدیران و معاونین وقت بنیاد شهید خوش نیامد و پاسخ تندی دادند. طوری که ریاست وقت بنیاد شهید جلسه‏ ای را ترتیب داد و ما آنجا گفتیم فکر می ‏کردیم برخی معاونین تخصصی می‏ خواهند کاری برای جامعه هدف بکنند و ما هم ظرفیتی را در سازمان داشتیم. خواستیم در اختیار بنیاد قرار بدهیم. اما ظاهراً آقایان سوءبرداشت داشتند. خوب وقتی چنین فضایی حاکم باشد، برنامه‏ های تحولی و کارهای جهادی با سرعت مناسب پیش نمی ‏رود. زیرا نقد و سئوال ما این بود که آیا معاونت‏ های بنیاد که متولی رفع مشکل خاصی از جامعه هدف هستند، برنامه مدون زمان‏بندی شده دارند که قابلیت نظارت داشته باشد؟ اگر ندارند ما کتابچه‏ ای و طرحی مدون کرده‏ ایم که در یک بازه زمانی مشخص و با یک برنامه مشخص مشکلی از جامعه هدف را حل می‏ کند. آیا معاونت ‏‏های تخصصی بنیاد امورات مربوط به جامعه هدف را راهبری می ‏کنند؟ شرایط موجود حاکم بر خانواده‏ های جامعه هدف نشانگر این است که ما  در بسیاری از بخش ‏ها فاقد برنامه مشخص بودیم. زیرا اگر برنامه داشتیم، نتیجه این نمی ‏شد. در اشتغال و مسکن، الان هم عده زیادی از جامعه هدف مشکل دارند. بنابراین اولاً نباید از نقد به همراه پیشنهاد و برنامه ترسید. بلکه باید استقبال هم بکنیم تا با یک کار دسته‏ جمعی و هم‏ افزایی، همه‏ ی افراد بتوانیم مشکلات و مسائل مربوط به جامعه هدف را در طی زمان مشخص و با برنامه مشخص حل کنیم. مهم نیست کار را چه کسی و چه سازمانی انجام می‏ دهد، مهم این است که کار انجام شود و گرهی از گره‏ ها باز شود.

 


فاش نیوز -    طرح "تکاک" چیست؟ درست است که یک جانباز باید 51 درصد آورده مالی داشته باشد تا به او وام تعلق بگیرد و جانبازانی که فاقد این میزان آورده هستند، محروم می‏ شوند؟


تکاک یعنی «توسعه کارآفرینی ایثارگران کشور». سازمان اقتصادی کوثر برای پیگیری این امر مهم، شرکت "سامان نور کوثر" را ایجاد کرد.
تعریف طرح تکاک با اشتغال متفاوت است. ما در سازمان اقتصادی کوثر، طرح تکاک را کارآفرینی در جامعه هدف (خانواده معظم شهدا و ایاثرگران گرانقدر) دیده ایم. یعنی اینکه ایثارگری که توانایی دارد، می ‏تواند سرمایه ‏گذاری کند. بحث فقط پول نیست. او مالکیت معنوی هم دارد. ببینید، به صورت خلاصه اهداف این طرح عبارتند از:
* ایجاد اشتغال پایدار برای فرزندان معظم شهدا و در موارد خاص فرزندان جانبازان عزیز هفتاد درصد در سراسر کشور
* برون سپاری فعالیت‌ های اجرایی، تولیدی و خدماتی سازمان فرزندان معزز شهداء
* استفاده موثر از مشارکت فرزندان معزز شهدا در کاهش بار مالی اجرای طرح‌ ها و پروژه‌ های اقتصادی سازمان
* توسعه فعالیت‌ های اقتصادی سازمان در زمینه‌ های مرتبط در سراسر کشور با در نظر گرفتن مزیت‌ های نسبی مناطق مختلف و استان‌ها در قالب بنگاه‏ های کوچک اقتصادی
* استفاده از ظرفیت و توانمندی‌ های فرزندان معظم شهدا در توسعه فعالیت شرکت‌ های تابعه و واحدهای تولیدی آن‏ها در حوزه‌های مختلف
* تکمیل و ارتقاء ارزش زنجیره‌ های تأمین و یکپارچه‌ سازی فعالیت‌ های اقتصادی سازمان در بعد کشوری
* افزایش سهم بازار محصولات تولیدی شرکت‌ ها و واحدهای تولیدی تا مرحله مصرف کننده‌ نهایی با توجه به پتانسیل‌ های موجود از طریق تشکیل و توسعه واحدهای تولیدی با مقیاس کوچک و متوسط
* ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی و اجرای طرح‌ های توانمندسازی در واحدهای کسب و کار متشکل از فرزندان معظم شهدا


فاش نیوز -    درطرح تکاک، نخبگان ما چه خدماتی می‏ توانند دریافت کنند؟


در طرح توسعه کارآفرینی ایثارگران کشور، ایثارگران می‏ توانند خدمات دریافت کنند. اگر مرکز دانش پژوهان شاهد و ایثارگر بخواهد کمکی کند، به این نخبگان خودشان باید کمک بدهند.
فرض کنید که ما الان با بنیادشهید و امور ایثارگران استان البرز و همچنین بنیادشهید و امور ایثارگران استان لرستان هم یک توافق کردیم. بر اساس این تفاهم نامه، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز، زمین را مشخص کرده است و ما هم تقبل کردیم که در آن استان 2هزار واحد بسازیم. سپس بنیاد شهید و امور ایثارگران، امتیازبندی می‏ کند و براساس امتیاز به ایثارگران واگذار می‏ کند. اینجا دیگر ایثارگر می‏ تواند با همان وامی که می‏ گیرد، صاحب مسکن شود.


فاش نیوز -    آقای مهندس! در جامعه ما وقتی این معضل وجود دارد، نخبگان ما درواقع حیران می‏ مانند. ایثارگری، ویلچری طراحی کرده و ساخته است و با مشابه خارجی رقابت دارد. ولی این وسط یک سری واسطه‏ هایی که بعضاً درخود بنیاد هم هستند از کنار واردات اینطور تجهیزات سود‏های کلان می ‏برند و نمی‏ گذارند اینطور نخبگان و مخترعان کارشان به نتیجه برسد. شما چطور می ‏توانید از این مخترعان و نخبگان حمایت کنید؟


طرح تکاک برای همین است. مدیرعامل شرکت تهران الکتریک وابسته به سازمان که موضوع فعالیت آن ها، تجهیزات پزشکی است، گفتند: یک نمونه ویلچرطراحی شده که از نمونه خارجی اش سبک‏تر است و این ویلچر را یک ایثارگر ساخته است. ما گفتیم که با ایشان قرارداد ساخت ببندند.
در یک نمونه دیگر بنیادشهید و امورایثارگران در سال، حدود پانصدهزار دست لباس استفاده می ‏کند. مدارس شاهد، بیمارستان‏ ها و واحد‏های کار هم هستند. ما محاسبه کردیم که اگر این‏ها بخواهند، می‏ توانند در کشور پانصد شغل برای جامعه هدف ایجاد کنند. اگر شما بتوانید یک خیاطی راه بیندازید و فقط مشتری آن، بنیاد شهید و امور ایثارگران باشد، با یک درآمد خوب، پانصد شغل فقط در این قسمت ایجاد می‏ شود.


الان مقدمه کار را شروع کرده ‏ایم. برای مثال درگروه کشاورزی در سال، 10هزار دست لباس می‏ خواهند. مکان را خودمان تهیه و چرخ خیاطی را خریداری کردیم، نمونه‏ ها را دادیم و الان 18 فرزند شهید و جانباز مشغول به کار شده اند ویکی از این‏ها که مدرک خیاطی داشت، به عنوان سرپرست کار است. الان در موضوع گوهرتراشی100 نفر دختر شهید در حال آموزش هستند. کارآن‏ها تعریف شده است یا این که کسانی که نمی‏ خواهند حقوق بگیرباشند، دستگاه و مواد اولیه را در اختیار آن‏ها قرار می‏ دهیم تا برای خودشان کار کنند. ضمانت خرید کالارا هم به آن‏ها می‏ دهیم.


کد خبرنگار : 17