تاریخ : 1393,چهارشنبه 06 اسفند14:37
کد خبر : 32263 - سرویس خبری : اخبار

مراسم یادواره شهدای مهندس



دبیر یادواره شهدای مهندس خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی مهد 165 مهندس شهیدی است که در اوج تحریم‌های دفاع مقدس، لفظ "ما می‌توانیم" را سرودند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان- محمد روحانی در مراسم یادواره شهدای مهندس که شامگاه یکشنبه،سوم اسفندماه، در مجتمع فرهنگی رضوان برگزار شد، افزود: پیام امسال ما این است، همچنان که مهندسان دهه 60 در جنگ تحمیلی و جنگ نظامی افتخارآفرینی کردند،راه مهندسان شهید توسط شهدای مهندس دهه‌ی 80 همچون شهید احمدی روشن، شهید شهریاری و شهدای هسته‌ای ادامه پیدا کرد و در دهه 90 که مرزهای انقلاب اسلامی، امروز از دریای مدیترانه تا اقیانوس هند، گسترش پیدا کرده و توسط شهید شاطری‌مقدم ادامه پیدا کرد.

 

وی ادامه داد: امروز با شهدا عهد و پیمان می‌بندیم همچنان که شما به ندای رهبرتان لبیک گفتید، ما هم امروز در این جنگ جهانی اقتصادی پیروز خواهیم شد؛ همچنان که ایران به تنهایی در یک میز مقابل 6 ابر قدرت جهانی ایستادگی کرده است.

 

در ادامه این مراسم شهیری، از فرماندهان بخش مهندسی - رزمی دفاع مقدس، با بیان اینکه شهدا با شهادتشان صادقانه‌ترین امضا را برای ما به یادکار گذاشتند، افزود: برخی از این مهندسان، شهدایی هستند که در دوران سازندگی و قبل از سال 59 که دشمنان اسلام جنگ را بر مردم ما تحمیل کنند، در راه سازندگی و توسط دشمنانی به شهادت رسیدند که حاضر نبودند سازندگی، توسعه و عزت را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیینند.

 

وی ادامه داد: به ویژه در دوران دفاع مقدس در سراسر جبهه‌های جنگ تحمیلی کارهای عظیم مهندسی و تلاش‌های عزیزان سلحشور رزمنده بود که مانع و سد راه دشمن در ورود به خاک جمهوری اسلامی شد و بعد هم توانستند با تدابیر و درایت‌های فنی و مهندسی خود دشمن را به عقب برانند و از کشور خارج کنند؛ رزمندگان اسلام در نهایت موفق شدند دشمن را تا درون خاک عراق تعقیب و او را تابع و تسلیم امر خدا نموده و پذیرش حق جمهوری اسلامی را به او تحمیل کنند.

 

شهیدی در ادامه بخشی از فعالیت‌های مهندسان رزمنده را برشمرد و افزود:راه‌هایی در غرب، جنوب و شمال غرب احداث شد تا رزمندگان بتوانند تدارکاتشان را به خطوط مقدم جبهه برسانند و همچنین پل‌هایی که در سخت‌ترین شرایط و در کمترین زمان احداث شد که شاید برای ساختن هر پل ده‌ها نفر به شهادت می‌رسیدند.

 

وی افزود: برخی مواقع لازم بود جلوی پیش‌روی و تحرکات دشمن را گرفت و باید از پدافند آبی استفاده می‌شد، وظیفه تیم‌های مهندسی این بود که با امکانات پدافند آبی و احداث کانال‌هایی متعدد، جلوی راه دشمن، آب بیاندازند تا نیروهای دشمن نتوانند جلو بیایند و در بعضی مواقع که دشمن از پدافند آب استفاده کرده بود، وظیفه ما تخلیه‌ی آب‌ها بود.

 

در پایان ماشالله آخوندی، یکی دیگر از فرماندهان بخش مهندسی- رزمی جنگ نیز جنگ و دفاع ایران را انسان‌محور خواند یعنی جنگی که نه ابزار محور است نه پول محور، نه تجهیزات و نه علم‌محور.

 

وی ادامه داد: منظور از انسان محور، انسان الهی و انسانی است که معجزه بیافریند و در راستای این محوریت علم بسیار کارگشا و راه‌گشاست یعنی کسانی که در دفاع مقدس، اطلاعات وسیعی داشتند و باخبر بودند که اگر صحنه‌ عملیات تعمیم و تجهیز نشود،حتی امکان دارد عملیات به شکست برسد.

 

همچنین در طول این مراسم از خانواده‌های شهیدان علی،حسن و محمد اعتمادی و محمدحسن و حمید سماعی و اسفندیار و اسکندر آرمین تجلیل شد.