تاریخ : 1393,سه شنبه 12 اسفند18:55
کد خبر : 32508 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

مقررات پس از بازنشستگی ایثارگران (۲)


مقررات پس از بازنشستگی ایثارگران (۲)

به کارگیری مقامات، اعضای هیأت علمی، ایثارگران(جانبازان، آزادگان و رزمندگان)، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان ۷۰درصد و بالاتر بازنشسته، نیاز به مجوز دولت

یوسف مجتهد

یوسف مجتهد -  همانگونه که بیان شد به کارگیری مقامات، اعضای هیأت علمی، ایثارگران(جانبازان، آزادگان و رزمندگان)، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان ۷۰درصد و بالاتر بازنشسته، نیاز به مجوز دولت یا مرجع قانونی دیگر ندارد و به کارگیری آنان بدون طی این تشریفات ممکن است. اما نکته دیگری که معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در پاسخ هیأت عالی گزینش متذکر آن شده است، این است که موارد استثنا شده از جمله ایثارگران برای به کارگیری آنان سن یا سابقه خدمت خاصی در قانون منظور نشده است و آنان با هر میزان سابقه خدمت می‌توانند به کار گرفته شوند.
به طور قطع به کارگیری افرادی که در بند ب ماده 65 استثنا نشده‌اند بدون مجوز دولت خلاف قانون بوده و در حکم تصرف در اموال عمومی است و با متخلفین برابر قانون برخورد خواهد شد. اما یک قانون دیگر برای عموم وجود دارد. در ماده 95 قانون مدیریت خدمات کشوری چنین آمده است: به کارگیری بازنشستگان متخصص(با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر) در موارد خاص به عنوان اعضای کمیته‌ها، کمیسیون‌ها، شوراها، مجامع و خدمات مشاوره‌ای غیرمستمر، تدریس و مشاوره‌های حقوقی مشروط بر اینکه مجموع ساعت اشتغال آنها در دستگاه‌های اجرایی از یک‌سوم ساعت اداری کارکنان موظف تجاوز نکند بلامانع است.
حق‌الزحمه این افراد متناسب با ساعات کار هفتگی معادل کارمندان شاغل مشابه تعیین و پرداخت می‌گردد. بازنشستگانی که در راستای ماده95 قانون مدیریت خدمات کشوری به کارگیری می‌شوند، فقط در حدودی که قانون تعریف کرده می‌توانند به مدت یک‌سوم کارکنان موظف مشغول به کار شوند و تصدی پست‌های مصوب سازمانی برای آنان ممنوع بوده و از دریافتی‌هایی مانند پاداش، عیدی، کمک هزینه غذا و... محروم هستند.
این موضوع دقیقا برخلاف کسانی است که به موجب بند ب ماده 65 به کارگیری می‌شوند و از تمامی تسهیلات و امتیازات برخوردار خواهند بود. نکته دیگری که حائز اهمیت است این است که آیا بازنشستگانی که به کارگیری می‌شوند در صورتی که به هر دلیل از خدمت دستگاه منفک شوند به استناد قوانین حمایتی می‌توانند مجددا به خدمت اعاده شوند؟ از میان همه بازنشستگانی که به‌کارگیری می‌شوند فقط جانبازان، آزادگان و فرزندان شهدا از سایرین، حتی سایر ایثارگران، استثنا شده‌اند و برای یک بار می‌توانند مجددا به دستگاه اجرایی که در آن خدمت می‌کردند اعاده شوند.
معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در پاسخ به معاونت مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور چنین آورده است: «بنا به مراتب مذکور دستگاه‌ها مکلف به اعاده به خدمت جانبازان (اعم از بازنشسته، بازخرید، مستعفی) بنا به درخواست آنان و برای یک بار می‌باشند. لازم به ذکر است قبل از تصویب قانون جامع نیز به جهت نبود حکم مغایر با ماده 4 قانون تسهیلات استخدامی جانبازان در بند ب ماده 65 قانون برنامه پنجم توسعه و تصریح ماده اخیرالذکر بر لغو مقررات عام مغایر(نه خاص)، ماده 4 قانون تسهیلات استخدامی جانبازان لازم‌الاجرا بود.» آزادگان به موجب ماده 60 قانون جامع خدمات‌رسانی و فرزندان شهدا به موجب بند الف ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه به حکم فوق ملحق می‌شوند.
بدیهی است سایر افراد اعم از مقامات، اعضای هیأت علمی و سایر ایثارگران مذکور در بند ب ماده 65 خارج از حکم فوق بوده و اعاده به خدمت آنان فاقد وجاهت قانونی است. در ماده 4 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان و ماده 60 قانون برنامه پنجم توسعه، اعاده به خدمت علی‌الاطلاق مورد حکم قرار گرفته است و مقید به اعاده به خدمت جانبازان یا آزادگان بازخریدی یا مستعفی نشده است.