تاریخ : 1393,شنبه 16 اسفند14:03
کد خبر : 32586 - سرویس خبری : اخبار

کنگره شهدای دانشجوی خوزستان



نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: فرهنگ جهاد و شهادت و پاسداشت یاد شهیدان باید تبدیل به یک الگو در سیاست داخلی و خارجی شود و این می​تواند راه را در عرصه اقتصاد، سیاست، فرهنگ، حل معضلات و تحقق پیشرفت و عدالت باز کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌خوزستان، آیت​الله کعبی در کنگره شهدای دانشجو که در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهارکرد: این فرهنگ را باید زنده نگه داریم و کنگره شهدای دانشجو که پیش قراولان جبهه اسلامی و انقلاب و مدیران هشت دفاع مقدس و حاضران در صحنه سازندگی کشور و سربازان جنگ نرم، این پیام را باید داشته باشد که فرهنگ جهاد و شهادت به عنوان ارزش برتر بر همه نظام​های کشور حاکم شده است.

 

وی افزود: اگر بتوانیم جهاد را به عنوان فرهنگ زنده، مطرح کنیم و از آن درس بگیریم، می‌توان فرهنگ تمدن نوین اسلامی را بر پایه​های اسلام ناب محمدی و اهل بیت(ع) محقق کرد.

 

آیت​الله کعبی عنوان‌کرد: گاهی احساس می​شود که پاسداشت شهید و فرهنگ جهاد و شهادت به قشر خاصی اختصاص می‌یابد، این در حالی است که مجلس شهید متعلق به آحاد ملت است و باید در زندگی فردی و اجتماعی تأثیر خود را بگذارد.

وی گفت: برای تحقق یک تمدن باید پنج عنصر "فکر متعالی"، "هدایت الهی"، "منابع انسانی غنی"، "پشتیبانی و همراهی ملت" و "استقامت، مقاومت، جان‌فشانی، فداکاری و خستگی​ناپذیری" وجود داشته باشد که این پنج عنصر در گفتمان انقلاب اسلامی، اندیشه تابناک امام(ره) و در دوران حاضر در اندیشه و گفتمان رهبری موجود است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان‌کرد: ما با زنده نگه داشتن فرهنگ جهاد و شهادت و احیای مجلس شهید بر پایه این پنج عنصر، باید گفتمان انقلاب اسلامی را به عنوان یک گفتمان تمدن​ساز و حاکم مطرح کنیم. یک تمدن بدون فداکاری و جانبازی محقق نمی​شود زیرا تمدن اسلامی با محوریت جهاد و فرهنگ جهاد و شهادت محقق شده است.

 

آیت​الله کعبی عنوان‌کرد: تمدن اسلامی تمدنی است که دوگانه​هایی را با هم تلفیق کرده است؛ عقلانیت و معنویت یکی از این دوگانه​هاست. عقلانیت منهای معنویت، روشنفکری غربی و معنویت منهای عقلانیت، حرکت در مسیر تهجر و عقب​ماندگی است. اما تمدن اسلامی عقلانیت را با معنویت تلفیق کرده است. دوگانه علم و ایمان از دیگر دوگانه​هایی است که تمدن اسلام با هم تلفیق کرده و علم منهای ایمان، تمدن مغرب زمین و زندگی توأم با بحران مدیریت شایسته، بحران امنیت، بحران سلامت و بحران خانواده است و ایمان منهای علم نیز تمدن​ساز نیست و برای تحقق تمدن مبتنی بر علم و ایمان به انسان​های متخصص و متعهد نیاز داریم و شهیدان دانشجو نیز علم و ایمان را با هم آمیخته و به جهاد رفتند.

 

وی به تلفیق دوگانه عدالت و آزادی در تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: مارکسیست​ها به نام عدالت اجتماعی، حکومت​های استبدادی را شکل دادند اما غربی​ها به نام آزادی، در واقع فساد و جنایت را به ارمغان آوردند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه‌داد: دوگانه جمهوری و اسلامی (مردم​سالاری و اسلامی) نیز دیگر دوگانه​ای است که تمدن اسلامی با هم تلفیق کرد. این هنر امام (ره) بود که آموزه​های اسلام را با ملت حاضر در صحنه محقق کرد و باید گفتمان انقلاب اسلامی با این خصوصیت در کشورها حاکم شد و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در سایه پیشبرد گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان یک گفتمان برتر و زنده، حاکم شود.

 

وی افزود: روحیه جهادگری باید در تار و پود نظام مدیریتی، سیاسی و فرهنگی جامعه حاکم و ادبیات جهاد و مقاومت را با سربلندی زنده نگه داشته شود.

 

آیت​الله کعبی گفت: گرچه ما ضد تروریست هستیم اما اتحاد جهانی علیه خشونت و مبارزه با تروریست، انفعال در مقابل ادبیات نظام​های سلطه است؛ لذا به جای این ادبیات باید با عزت و افتخار ادبیات جهاد و شهادت​طلبی را به عنوان گفتمان حاکم مطرح کنیم.

 

وی ادامه‌داد: این به معنای ترک دیپلماسی نیست اما دیپلماسی سکولار با دیپلماسی جهادی متفاوت است؛ نباید این در جهان جا بیافتد که واژه جهاد و شهادت همراه با واژه داعش به میان می​آید بلکه کلمه جهاد و شهادت باید به همراه علم و ایمان، تمدن اسلامی، دفاع مقدس و شهدای سربلند ایران اسلامی مطرح شود.

 

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: واژه​ها و مفاهیمی چون جهاد و شهادت را نباید از ما مصادره کنند. وقتی دانشگاه با جهاد همراه می​شود، جهاد دانشگاهی متولد می​شود و امروزه جهاد دانشگاهی نماد پیشرفت است. باید دانشگاه، تمدن، سیاست، فرهنگ، اقتصاد و اقتصاد مقاومتی و همه ابعاد نظام را با جهاد همراه کرد. لازم است فرهنگ جهاد را به طور فراگیر مطرح کنیم.

 

 

آیت​الله کعبی خاطرنشان‌کرد: علاوه بر واژه جهاد که دشمن در تلاش است آن را به نفع خود مصادره کند، مباحث و مفاهیمی چون پیشرفت و فناوری نیز وجود دارد؛ وقتی ما دم از جهاد می​زنیم به این دلیل است که می‌خواهیم پیشرفت کنیم. پیشرفت بر پایه علم و فناوری و به روز کردن دانشگاه​ها و در کنار مبارزه با نظام سلطه، موجب توسعه کشور و حل معضلات و مشکلات می​شود.