تاریخ : 1394,سه شنبه 29 ارديبهشت17:56
کد خبر : 34596 - سرویس خبری : سلامت

سوکت پروتز


سوکت پروتز

سوکت یک پروتز بدلیل اتصالی که بین عضو باقی مانده شما و پروتز ایجاد میکند بسیار مهم میباشد و عملکرد های مفیدی را دارد : از جمله اینکه چسبندگی مطلوبی را ایجاد میکند

محمدعلی جوانشیر - تکنولوژی های سوکت : آیا بعنوان یک فرد قطع عضو ، از نیاز خود مطلع میباشید ؟ برای برطرف کردن این نیازها جهت رسیدن به توانبخشی عالی ، به چه ابزاری نیاز دارید ؟ آیا سطح فعالیت شما با پروتز و سوکت و لاینرهای شما مطابقت دارد ؟
احساس نهایت راحتی و امنیت در هر قدم ، و قادر ساختن بیمار به این موضوع که بتواند کاملا بر روی پای مصنوعی خود اعتماد کند : این به معنای تکنولوژی سوکت میباشد : یک نشستگاه خوب و فیتینگ مطلوب پروتز.

The Prosthetic Socketسوکت پروتز
سوکت یک پروتز بدلیل اتصالی که بین عضو باقی مانده شما و پروتز ایجاد میکند بسیار مهم میباشد و عملکرد های مفیدی را دارد : از جمله اینکه چسبندگی مطلوبی را ایجاد میکند و فیتینگ صحیحی را برای پروتز شما تضمین میکند . بدین منظور سوکت برای هر بیمار طبق شکل و شرایط استامپ و نوع فعالیت آن فرد توسط کارشناس ساخته میشود.
سوکت پروتز میتواند از یک سیستم لاینری و دیواره خارجی جهت تحمل وزن که ارتباط را با دیگر اجزا فراهم میکند ، طراحی و ساخته شود. لاینر به عنوان پوست دوم بین بافت نرم و قابل حرکت استامپ و دیواره سخت سوکت پروتز ،عمل میکند و بعنوان یک غشای محافظتی است که از مواد انعطاف پذیری تشکیل شده که روی استامپ کشیده میشود و استامپ را به پروتز وصل میکند و از پوست حساس استامپ از طریق کاهش نقاط فشار در سوکت ، محافظت میکند .
انتخاب لاینر صحیح به منظور فیت کردن پروتز جهت راحتی در حین پوشیدن پروتز بسیار مهم است .
سوکت پروتز عملکرد تحمل وزن را در کل سیستم سوکت دارار میباشد و به اجزای دیگر متصل میشود . ورژن های مختلفی از آن موجود میباشد که به سه دسته تقسیم میشوند .
Classic Prosthetic Socketسوکت پروتز کلاسیک :
این نوع سوکت در دونوع میباشد . نوع اول دارای یک ساختار کربن فایبر با وزن سبک و حاوی یک رزین سخت است . این سوکت از لامینیشن رزین تشکیل شده است . به خاطر این موضوع سوکت بطور کامل دارای ساختار سخت و جامد است و از یک رزین سخت تشکیل شده است . بطور کلی لاینر و سیستم های مرتبط نقش مهمی در حفاظت از استامپ دارد .


 
نوع دوم شامل سافت لاینر و فریم کربن فایبر است . این ورژن در پروتزهای ترانس فمورال استفاده میشود. سوکت نرم داخلی بر روی استامپ قرار میگیرد که دارای بافتی منعطف بوده واز استامپ مراقبت میکند ، وبطور چشمگیری حرکاتی مانند نشستن را محدود نمیکند .


 
SiOCX® TF Socket Systemتکنولوژی سوکت
این سوکت ترکیب خلاقانه ای از سوکت درونی- لاینر سیلیکونی - و یک سوکت خارجی ، کربنی بسیار سبک دارد و ترکیب این مواد بهداشتی بوده .قابل شستشو روزانه با آب و صابون میباشد و از تعریق و ایجاد آلرژی جلوگیری مینماید بدلیل داشتن لبه های قابل انعطاف ،سوکت لاینری درونی ، عملکرد بالائی داشته و راحتی لازم را برای فرد در هنگام نشستن فراهم مینماید .


 
 اتوبوک مواد جدیدی را برای تکنولوژی ارتوپدی توسعه داده است . رزین پلی تول از جمله این مواد میباشد . بطور کلی رزین پلی تول ، PU برای ساخت سوکت های داخلی انعطاف پذیر و همینطور در ارتزها مورد استفاده قرار میگیرد .

Polytol® Socket
سوکت داخلی انعطاف پذیر ، از رزین پی یو تشکیل شده که جایگزین جدیدی برای سوکت داخلی است و از رزین ترموپلاستیک ساخته شده است و دارای فواید زیادی است . رزین پلی تول برای فیتینگ پروتز در عضو های کوتاه ترانس فمورال بسیار مناسب است .


 
فواید در یک نگاه :
سوکتهائی که از رزین پلی تول پی یو تهیه شده اند در مقایسه با آکریلیک و اپوکسی ، با پوست سازگار تر هستند ،آنها الاستیته بالائی دارند به پوست میچسبند و رطوبت را جذب و پوشش راحتی را ایجاد میکنند .
 
 چه نیروهائی به سوکت و استامپ وارد میشود :
فشارها و نیروهای متعددی در سوکت موجود است .
1- نیروهای فشاری – ضربه ای : در زمانی که پاشنه به زمین برخورد میکند . مواد نرم لاینر و پنجه های جاذب نیروی فشاری از سمت زمین ، میتوانند برای کاهش دادن این نیروهای فشاری موجود ، موثر باشند.
2- نیروهای چرخشی : این حالت در طول فازتحمل وزن اتفاق میافتد و میتواند باعث ایجاد چرخش در سوکت شود . شکل سوکت که با روشهای ویژه ادغام شده است میتواند برای کاهش فشارهای چرخشی موثر باشد .
3- نیروهای برشی : این نیرو در طول فازنوسان پا اتفاق میافتند و میتواند با کمک مواد مناسب مانند لاینر و یک سیستم دریچه ای – والو یا قفل شاتل ، کنترل شوند.


کد خبرنگار : 17