تاریخ : 1394,سه شنبه 05 خرداد14:23
کد خبر : 34765 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

اجرای قانون جامع از توهم تا واقعیت(۲)


اجرای قانون جامع از توهم تا واقعیت(۲)

آیا ایثارگران می‌دانند به چه نحو از این تسهیلات که می‌تواند نقش مهمی در زندگی آنان داشته باشد، استفاده کنند؟‌

یوسف مجتهد

 یوسف مجتهد - ماده ۶ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به معافیت آنان از هزینه‌های عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی، عوارض شهرداری و نوسازی برای یک بار و برای یک واحد مسکونی با زیربنای مفید تا ۱۲۰مترمربع اشاره دارد.

علاوه بر آن، آنان از پرداخت هرگونه هزینه انشعاب آب و فاضلاب، برق و گاز و 50درصد هزینه خدمات انشعاب آنها برای یک بار معاف هستند. این تسهیلات در قوانین گذشته برای برخی از ایثارگران به تصویب رسیده بود ولی اهمیت تصویب آن در قانون جامع، عمومیت آن و تحت پوشش قرار گرفتن جانبازان زیر 25درصد از این تسهیلات است.
اطلاع‌رسانی در این زمینه بسیار ضعیف است، گویا متولیان امر مایل نیستند ایثارگران از خدماتی که نظام برای آنان در نظر گرفته مطلع شوند. نکته حائز اهمیت در این مصوبه که قبلا وجود نداشته است، احداث 20مترمربع واحد تجاری معاف از پرداخت هزینه‌های عوارض صدور پروانه، عوارض شهرداری و نوسازی در محل سکونت آنان است که می‌تواند نقش مهمی در جهت اشتغال ایثارگران داشته باشد.
چنانچه مدیریت باکفایتی این تسهیلات را هدایت کند و به ایثارگران مشاوره خوبی دهد، بخش عمده‌ای از اشتغال آنان حل خواهد شد. مفاد این ماده در احداث مجتمع‌های مسکونی نیز اعمال و مازاد بر تراکم شامل ایثارگران نخواهد شد. آیا هماهنگی‌های لازم در خصوص بهره‌مندی ایثارگران از این تسهیلات شده است؟
آیا ایثارگران می‌دانند به چه نحو از این تسهیلات که می‌تواند نقش مهمی در زندگی آنان داشته باشد، استفاده کنند؟‌
در ماده 7 قانون جامع، وزارت راه و شهرسازی موظف شده است برای جانبازان 25درصد و بالاتر، آزادگان و همسران شهید یا قیم قانونی فرزندان شهید نسبت به تأمین زمین به قیمت منطقه‌ای سال 69 و اولین سال قیمت منطقه‌ای برای زمین‌هایی که قیمت منطقه‌ای سال 69 را ندارند با هماهنگی بنیاد اقدام کند.
در صورتی که واگذاری زمین ممکن نباشد دولت مکلف است برای سال اول 50میلیون ریال و متناسب با نرخ تورم برای سال‌های بعد، اعتبار لازم را اختصاص دهد. فراموش نکنیم مبلغ 50میلیون ریال مصوبه مجلس در سال 85 بوده و اگر قرار باشد متناسب با نرخ تورم در سال‌های اخیر این مبلغ به ایثارگران پرداخت شود، در کنار مبلغ وام مسکن آیا مشکل خرید مسکن آنان کمتر نمی‌شد؟‌ پرداخت تسهیلات وام مسکن فقط جزئی از قوانین حمایتی مسکن ایثارگران است، چرا سایر قوانین اجرایی نشده است؟ مسئولان باید پاسخ دهند؟ ماده 8 قانون جامع به وظیفه وزارت راه و شهرسازی در واگذاری سالانه حداکثر 30درصد از منازل اجاره به شرط تملیک به ایثارگران اشاره دارد.
نکته جالب توجه آن است که مقنن در واگذاری این منازل به مابه‌التفاوت سهم زمین که در ماده 7 به آن اشاره کردیم نیز توجه داشته تا حقی از ایثارگران ضایع نشود. مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مابه‌‌التفاوت سهم زمین در آپارتمان‌های اجاره‌ به شرط تملیک به مشمولان واجد شرایط پرداخت می‌شود. سؤال این است: اگر وزارت مسکن و شهرسازی منازل اجاره به شرط تملیک ندارد چرا این ماده را از قانون جامع حذف نمی‌کنند تا حداقل شاهد اثرات منفی این قوانین در جامعه نباشیم و اگر این منازل وجود دارد چرا قانون را اجرا نمی‌کنیم؟ حکایت ایثارگران در اغلب مواد قانون جامع، حکایت آش نخورده و دهان سوخته است. ماده 9 مشمولان فصل مسکن را از پرداخت هزینه آماده‌سازی کلا معاف کرده است. با توجه به اینکه ایثارگران مشمول فصل مسکن توسعه و این امتیاز به همه ایثارگران تسری پیدا کرده است، ضروری است با اطلاع‌رسانی کامل و توجیه بنیاد استان‌ها و شهرستان‌ها نسبت به این حق قانونی ایثارگران اقدام شود. تماس‌های ایثارگران گویای آن است که بسیاری از آنان از این حق قانونی مطلع نبوده و بنیاد استان‌ها و شهرستان‌ها هم آگاهی چندانی نسبت به این حقوق قانونی ندارند


کد خبرنگار : 17