تاریخ : 1394,سه شنبه 16 تير14:22
کد خبر : 35837 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

دهه دوم انقلاب، دهه انحراف اقتصادی!


دهه دوم انقلاب، دهه انحراف اقتصادی!

آنچه مسلم است هر جامعه برای استفاده از کالاها و خدمات رویه هایی را دنبال میکند که در علم بازاریابی و اقتصاد به آن الگوی مصرف میگویند.

فاش نیوز- دکتر ناصر شم بیاتی استاد مدیریت دانشگاه پیام نور تهران در ابتدا با نگاهی منتقدانه به اقتصاد کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز بیان می کند:
آنجه مسلم است هر جامعه برای استفاده از کالاها و خدمات رویه هایی را دنبال میکند  که در علم بازاریابی و اقتصاد به آن الگوی مصرف میگویند. این الگو از متغیرها و عوامل مختلف تشکیل و تاثیر می پذیرد و در دراز مدت به عنوان فرهگ آن جامعه پذیرفته خواهد شد. همانطور که مولایمان حضرت علی (ع) در زمینه ساده زیستی می فرماید: مردم به مثابه رهبرانشان زندگی کنند، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فرهنگ استفاده از کالاهای تولید  داخل به شدت رواج یافت و دولتمردان در راستای اهداف انقلاب از تولیدات داخلی حمایت می کردند.

اما متاسفانه در دهه دوم انقلاب، عده ای از رهبران فکری جامعه از اهداف اولیه انقلاب عدول کرده و به نام دوران سازندگی، درهای کشور را بر روی مصرف کالاهای خارجی گشودند و خود نیز پیشتاز مصرف اینگونه کالاها شدند. در واقع می توان گفت الگوی مصرف جامعه را تغییر دادند به طوری که بزرگترین و قدیمی ترین تولید کنندگان لوازم خانگی محیط های تولیدی خود را به محلی برای واردات کالای کشورهای بیگانه تبدیل کردند و مصرف کالاهای خارجی آنچنان گسترش یافت که در بعضی مواقع، کیفیت فدای اسامی برندهای خارجی گردید.

اما در سالهای اخیر به خصوص با پیام قاطع مقام معظم رهبری مبنی بر حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی صنعتگران ما با حمایت دولت، رویکردی دوباره به چرخه تولید داخلی داشته اند و با تکیه بر توانمندی های متخصصان  داخلی، تولید بسیاری از لوازم خانگی در کشور خودمان صورت می گیرد چرا که با این کار بسیاری از جوانان بیکار را به چرخه اشتغال زایی وارد، و هم اینکه ارز کمتری از کشورمان خارج می شود.


به نظر بنده استفاده از کالای ایرانی باعث می شود تا تولیدکنندگان ما با پشتکار بیشتری به تولید  ادامه بدهند و روز به روز با توجه به تجاربی که در زمینه صنعت کسب می نمایند، کالاهایی با کیفیت جهانی تولیدکنند که توانایی رقابت با برندهای خارجی را داشته باشند.
در خاتمه لازم میدانم متذکر شوم تغییر روشهای زندگی تجمل گرایانه بسیاری از مسولین، در جهت حمایت ازمصرف تولیدات داخلی به جای مصرف کالاهای خارجی، بی تاثیر نخواهد بود.


کد خبرنگار : 17