تاریخ : 1394,دوشنبه 27 مهر12:30
کد خبر : 38151 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

وقتی فضا برای پدرو مادرشهدا درکنارعزیزانشان تنگ می شود!


وقتی فضا برای پدرو مادرشهدا درکنارعزیزانشان تنگ می شود!

اگر بخواهند می توانند جلوگیری کنند. نمی خواهند. پسر من مگر برای چه شهید شد؟ برای همین ناموس و وطن شهید شد.

فاش نیوز -  از قدیم گفته‌اند «حرمت امامزاده را متولی نگه می‌دارد» اما ظاهرا" متولی یا متولیان این امام زادگان که امام(ره) در وصفشان فرمود «شهدا امامزادگانِ عشق‌اند که مزارشان زیارتگاهِ اهلِ یقین است» اولویتشان با اولویت شهدا فرق می کند.!

انتظار این است که وقتی وارد یک مکان زیارتی می شویم، از بدو ورود تا هنگام زیارت و بازدید از مکان های مختلف آن زیارتگاه با صحنه ها و افرادی روبرو شویم که تناسبی با آن مکان مقدس داشته باشند.

امام (ره) گفته بودند که مزار شهدا زیارتگاه اهل یقین است؛ و این اتفاق افتاده و روزهای پنج شنبه و جمعه این مکان به محلی برای زیارت عارفان و وعاشقان و دلدادگان تبدیل شده است. اما افسوس و صد افسوس که صحنه هایی هم در این مکان مشاهده می شود که هیچ سنخیتی با مرام و مسلک شهدا و زائران آنان ندارد

از قدیم گفته‌اند «حرمت امامزاده را متولی نگه می‌دارد» اما ظاهرا" متولی یا متولیان این امام زادگان که امام(ره) در وصفشان فرمود «شهدا امامزادگانِ عشق‌اند که مزارشان زیارتگاهِ اهلِ یقین است» اولویتشان با اولویت شهدا فرق می کند! با نگاهی گذرا به وصایای غالب شهدای عزیزمان، می توان به تأکید آنها بر حفظ و حرمت حجاب بوضوح پی برد. چه اینکه در کشوری زندگی می کنیم که حجاب اسلامی باید سرلوحه همه بانوان و دختران باشد. ما مفتخریم، پیرو دینی هستیم که پیامبر بزرگوارش که درود خدا بر ایشان باد ، در مورد حجاب می فرمایند: یکی از گروهی که وارد جهنم می شوند زنان بدحجابی هستند که برای فتنه و فریب مردان ، خود را آرایش و زینت می کنند .« کنزالعمال ، ج 16 ، ص 383 » . ما مفتخریم پیرو مکتبی هستیم که رعایت حجاب در آن تأکید ائمه هدی علیهم السلام است. پس  براستی ما را چه شده است که اینگونه خود را از این نعمت و این زینت روحانی و معنوی محروم کرده ایم؟ چرا فرمایشات پیامبر خدا (ص) را نادیده می انگاریم و دست به اعمال ناصواب می زنیم؟ بد نیست به حدیتی از رسول اکرم توجه کنیم، آنجا که می فرمایند : زنی که برای حفظ غیرت ، استقامت ورزید و برای خدا وظیفه خود را به خوبی انجام داد ، خداوند پاداش شهید را به او خواهد داد. (نوادر راوندی ، ص 37 / بحار ، جلد 103 ، ص 250 ).

 پس ای خواهرانی که پاداش شهید را می طلبید، در محضر شهدا مراقب خود باشید. .امید آنکه به خود آییم و ازخواب غفلت بیدار شویم و فریب دسیسه ها و نقشه های پلید دشمنان اسلام را نخوریم که مرتبا"به هر وسیله ای برالقاء بی حجابی و بی بندو باری زنان و دختران پاک دامن ما درجامعه ، تبلیغ می کنند.

درقطعات بهشت زهرا(س) پای درد دل  زائرینی رفتیم، تا در این باره نظرشان را جویا شویم.

غلام همرنگ پدر "شهید مجید همرنگ" که دل پری از مسئولان دارد می‌گوید : از وضعیت بدحجابی در قطعه شهدا خیلی ناراحتیم و همیشه هم تذکر داده ایم. البته به برخی تذکر می دهیم. هر چند بی فایده است چون گوش نمی دهند. از سازمان بهشت زهرا انتظار داریم جلوی این کار را بگیرد. اگر شل نمی گرفتند اینطور نمی شد. پارسال یک روز آقای خامنه ای گفتند که جلوی بی حجابی ها را بگیرید. من که با تاکسی کار می کنم آن روز کلی کار کردم چون بی حجاب‌ها می‌آمدند تو ماشین من و می گفتند فقط برو. اما متاسفانه فقط آن یک روز این طور بود. اگر سخت بگیرند همه چیز درست می شود. شب قدر کنار مزار پسر من ، یک دختر سرش را گذاشته بود روی زانوی پسری و با هم خوش و بش می کردند. بعد که من را دیدند رفتند. اگر بخواهند می توانند جلوگیری کنند. نمی خواهند. پسر من مگر برای چه شهید شد؟ برای همین ناموس و وطن شهید شد. پسر من وقتی مرخصی می آمد خیلی کم غذا می خورد. وقتی وضو می گرفت انگشتان دستش را بسته نگه می داشت تا اسراف نشود. آن وقت این طور دارند به آنها بی احترامی می کنند. پسر من زمان شاه را دیده بود می خواست دوباره مانند زمان شاه نشود که برخی زنان لخت و بی حجاب بیرون می آمدند

.

پدر شهید" اصغر کلهری" نیز از مسئولان خیلی دلخور بود. می گفت: اتوبوس هایی که به خانواده شهدا داده بودند برای آمدن به مزار شهدا، الان دو سال است گرفته اند و می گویند بودجه نداریم. حالا شما انتظار دارید من به بدحجاب هایی که می گویند شما قدیمی هستید و فردا می خواهید بمیرید تذکر بدهم؟ یک جانباز رفته از شهر کاروان ماشین گرفته و دو هفته ای یک بار خانواده شهدا را می آورد اینجا. خیلی از پدر و مادران شهدا از دنیا رفته اند ما هم که مانده ایم توانایی نداریم خودمان بیاییم. می گویند زن بی حجاب را از یک مو آویزان می کنند. اینها تمام مویشان را بیرون می گذارند تا از تمام موها آویزان شوند که دردشان نگیرد!

وقتی جلوتر رفتیم تا نظر مادر" شهید مجید همرنگ "را هم بپرسیم آهی کشید و گفت: دلم خیلی از وضعیت بدحجابی پر است. شهدا رفتند دین بماند. کسی آنها را مجبور نکرد به جبهه بروند. خودشان خواستند بروند. زن و بچه شان را رها کردند و رفتند. حالا ما دلمان نمی خواهد مملکت به این شکل باشد. باید امام زمان(عج) بیاید تا وضعیت درست شود. تذکر هم نمی توانم بدهم چون می ترسم یکدفعه بپرند به ما. ما هم پیر هستیم و حال نداریم ، می افتیم اینجا. باید یک مأموری بگذارند و جلویشان را بگیرد تا حداقل به اینجا نیایند. وقتی اینجا می بینمشان قلبم می گیرد. پسر من یک سال که به جبهه رفت مجرد بود، پنج سال دیگر هم زن و بچه داشت و به جبهه رفت. نمی توانم این وضعیت را تحمل کنم

.

 علی عباسپور، جانبازی که دو پا و یک دست خود را در مهران ، عملیات کربلای یک جا گذاشته در ایستگاه صلواتی گردان انصارالرسول دیدیم و نظر او را هم پرسیدیم. این جانباز ویلچرنشین می گوید: مسئولانی که متولی امر هستند مانند حوزه های علمیه، وزارت ارشاد یا سازمان تبلیغات اسلامی به امر بدحجابی کم توجهی می کنند. یک عده هم تصور می کنم با خودشان لجبازی می کنند. عده ای که ذاتا" اینگونه بود ه اند، عده ای هم دیدند که مورد بی توجهی قرار گرفته اند اینطور در ملاءعام ظاهر می شوند. فرهنگ سازی نکردیم. بین باحجاب و بدحجاب در جامعه هیچ تفاوتی قائل نشده ایم. وقتی یک خانم باحجاب وارد اداره یا بانک می شود آنقدر که باید مورد احترام قرار نمی گیرد بلکه بیشتر به بدحجاب ها توجه می شود و کارشان را راه می اندازند. باید الگوسازی شود.  مثلا" در مترو بگویند به خانم هایی که باحجابند بلیط با ده درصد تخفیف داده می شود. در قطعه شهدا هم به نظر من امثال من که ویلچری هستیم یا پدر و مادران شهدا و در کل کسانی که پیشکسوت هستند امر به معروف کنند؛ البته به شکل قشنگش. نه اینکه زور بگویند. ما هر جا زور گفته ایم برعکس شده. به آنها بگوییم این جوانهایی که الان در این قطعه دفن هستند برای حجاب و این مسائل رفته اند

.

از یک خانم بدحجاب که برای گرفتن حاجت خود به قطعه شهدا آمده بود نیز خواستیم نظرش را در این باره بگوید. البته احتمال می دادیم از سئوالمان دلخور شود ولی وقتی از او پرسیدیم به نظر شما درست است که برخی با پوشش نامناسب در این مکان رفت وآمد کنند گفت: درست که نیست. من هم یک جورایی عادت کرده ام. قبلا" این جوری نبودم. وضعیت زندگی و مشکلاتی که داشتم بی خیالم کرد. من آدمی بودم که حتی نماز شب می خواندم. من آنقدر به خدا نزدیک بودم که شبی که خواستم به کربلا بروم مادرم گفت یک نور سبز آمد کنارت چهار پنج ثانیه بود بعد از نورگیر رفت! البته الان هم موءمن هستم ولی قبلا" خیلی بهتر بودم. الان ظاهرم عوض شده است

.

این خانم که بر سر مزار شهید غفور مومن زاده در قطعه 29 نشسته بود و معتقد بود این شهید خیلی مشکل گشاست و حاجتش را پارسال داده، تاکید داشت: به نظر من حجاب باید از ریشه درست شود. الان هم من حجابم را درست کنم فردا دیگران را می بینم و دلم می خواهد من هم طور دیگری لباس بپوشم. همه باید یکرنگ شوند. وگرنه همدیگر را که می بینیم تحریک می شویم که ما هم لباس و حجابمان را تغییر دهیم. وظیفه مردم است که رعایت کنند ولی در درجه اول وظیفه دولت است. الان خیابان های ما شده سالن مد. الان اصلا" جلوگیری نمی شود و با بلوز شلوار بیرون می آیند.

نظر"مجتبی زارعی" را نیز که سالهای زیادی است در قطعه شهدا خادم زائران شهداست پرسیدیم. او معتقد است وقتی امر به معروف کم شود بدحجابی هم زیاد می شود. همه از ترس اینکه اتفاقی برایشان بیفتد و کسی به آنها چیزی بگوید جرأت امر به معروف کردن ندارند. مسئولین سازمان بهشت زهرا(س) نیز خودشان از این وضعیت باخبرند ولی متاسفانه اقدامی نمی کنند. به نظر من این کار وظیفه سازمان بهشت زهرا نیست چون کار این سازمان چیز دیگری است. وظیفه خود مردم است که امر به معروف کنند.

اما معضلات مکان مقدس بهشت زهرا (س) ومزارشهیدان گلگون کفن به همین ها خلاصه نمی شود. حضور افراد معتاد و کارتن خواب و متکدیان ، دیگر مواردیست که باعث وهن این مکان مقدس است. تصاویر و موارد منتشرشده تنها بخشی و البته بخش قابل تحمل تر قضیه به خاطر رعایت شأن این زمین آسمانی بود که درمعرض دید کاربران قرار گرفت. وگرنه متأسفانه فضا دردآورتر از این حرف هاست که مبأسفانه بنیاد شهید ، خانه شهید و مدیریت بهشت زهرا سلام الله علیها گویی درخواب غفلت بسر می برند.

البته درباره مسائل ومشکلات دیگر ماننذ مناسب سازی و بی نظمی ها از طرفی و عدم استفاده از ظرفیت عظیم فرهنگی این مکان مقدس ،که به خودی خود می تواند تعالی بخش و تطهیرکننده بسیاری از پلیدی ها باشد نیز جای بحث دارد که ان شاالله به آنها خواهیم پرداخت.








 

کد خبرنگار : 18