تاریخ : 1394,سه شنبه 12 آبان17:39
کد خبر : 38962 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

تبیین جایگاه ایثارگران در برنامه ششم توسعه(۱)


تبیین جایگاه ایثارگران در برنامه ششم توسعه(۱)

برنامه پنجم توسعه در سال جاری به پایان می‌رسد و دولت برای ۵سال بعدی لایحه برنامه ششم را به مجلس ارائه می‌کند.

یوسف مجتهد

یوسف مجتهد -  برنامه پنجم توسعه در سال جاری به پایان می‌رسد و دولت برای ۵سال بعدی لایحه برنامه ششم را به مجلس ارائه می‌کند. ایثارگران در برنامه‌های گذشته همواره مدنظر بوده و مواد و تبصره‌هایی در جهت ارائه تسهیلات به آنان در نظر گرفته شده است.

با تصویب قوانین الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اغلب مواد و تبصره‌هایی که جنبه مستمر و دائمی داشت در این قوانین پیش‌بینی شد. البته از این نکته نباید غافل شد که تصویب برخی قوانین عام که به ظاهر در تعارض با قوانین خاص ایثارگران است باعث شده که مجریان برای اجرای قوانین ایثارگران مانع‌تراشی کرده و از اجرای آن به سهولت خودداری کنند. به همین منظور میزان شکایات ایثارگران در دیوان عدالت اداری و سایر مراجع ذی‌صلاح قانونی، مجددا در حال افزایش است.

در تاریخ پنجم آبان‌ماه، دولت، لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور که ماهیت دائمی داشت را با قید یک فوریت تقدیم مجلس کرد که مجلس با بررسی فوری لایحه مخالفت کرد. با عنایت به اینکه سیاست‌های کلی نظام برای ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار، جهاد و ساماندهی امور ایثارگران پس از بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، در تاریخ 89/11/29 به تأیید مقام معظم رهبری رسیده است، تمام مواد و تبصره‌هایی که در لایحه برنامه ششم پیشنهاد شده است باید منطبق با سیاست‌های کلی نظام مصوب مقام معظم رهبری باشد. علاوه بر آن سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه در تاریخ 94/4/9 توسط رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور ابلاغ و همزمان برای مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

در بند 47 این ابلاغیه آمده است: اولویت دادن به ایثارگران انقلاب اسلامی در تسهیلات مالی و فرصت‌ها و امکانات و مسئولیت‌های دولتی در صحنه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی. با ابلاغ سیاست‌های مقام معظم رهبری در قالب سیاست‌های کلی نظام در 12 بند و ابلاغ سیاست‌ها کلی برنامه ششم توسعه، راهبرد تدوین قانون برنامه ششم توسعه برای دولت و مجلس مشخص شده است. در متن نامه مقام‌معظم رهبری به رئیس جمهور مراقبت و دقت نظر ایشان و سایر مسئولان قوای سه‌گانه و نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حسن اجرای سیاست‌ها در مراحل تنظیم و اجرای برنامه درخواست شده است.

در برنامه اول توسعه در بند5 خط‌مشی‌های برنامه به صورت کلی به تأمین نیازمندی‌ها و گسترش حمایت‌های اقتصادی- اجتماعی از خانواده‌های شهدا، مفقودین، اسرا، جانبازان و آزادگان با تأکید بر بهبود سطح زندگی، تأمین اشتغال مناسب و کمک به امور فرزندان شاهد، توجه خاص به تحصیل جانبازان، رزمندگان و فرزندان شهدا، مفقودین، اسرا، جانبازان و رزمندگان در جهت تأمین قسط اسلامی و عدالت اجتماعی اشاره دارد. بخشی از این برنامه‌ها در قالب قوانین سنواتی و دائمی در طول سال‌های برنامه اول به تصویب رسید و به طور نسبی به اجرا درآمد. در برنامه دوم توسعه مصوبات این برنامه جامع‌تر و گسترده‌تر پیش‌بینی شد. برنامه دوم در قالب تبصره‌ها و بندهای متعدد به تسهیلات و امتیازات ایثارگران پرداخت.

در تبصره13 برنامه دوم آمده بود: به منظور حل مشکلات ایثارگران، دولت مکلف است اقدامات ذیل را در برنامه دوم معمول دارد: افزایش مستمری والدین شهدا، کمک به تأمین مسکن خانواده شاهد، کمک به اشتغال فرزندان شاهد از طریق جذب در دستگاه‌های دولتی یا اعطای تسهیلات اعتباری ویژه، تأمین نیازهای درمانی خاص جانبازان و صددرصد حق سرانه موضوع قانون بیمه خدمات درمانی، کمک به حل مشکل اشتغال و مسکن جانبازان 25درصد و بالاتر از طریق اعطا تسهیلات اعتباری ارزان‌قیمت و تأمین هزینه‌های آماده‌سازی زمین، حمایت و پیگیری مشکلات آزادگان و انجام تکالیف معوقه آنان. در بخش دوم موضوع خط‌مشی‌های اساسی برنامه دوم به حمایت از ایثارگران، بسیجیان و رزمندگان، واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش‌های خصوصی و تعاونی با اولویت ایثارگران، اولویت دادن به ایثارگران، خانواده شهدا، آزادگان و بسیجیان در استفاده از تسهیلات بانکی، ثروت‌های ملی و منابع طبیعی، حمایت مادی و معنوی و قضایی از نیروهای بسیجی و ایثارگر در تمام صحنه‌های انقلاب و جمهوری اسلامی، فراهم کردن امکان حضور بیشتر ایثارگران در عرصه‌های سیاسی، قضایی و اجرایی کشور، تأمین نیازمندی‌های خانواده شهدا و ایثارگران با تأکید بر بهبود سطح زندگی و تأمین اشتغال مناسب و اولویت دادن به ایثارگران و بسیجیان در استفاده از خدمات درمانی و بیمه‌های اجتماعی و مراقبت‌های پزشکی به منظور تقویت و ترجیح ارزش‌های انقلاب اسلامی در عرصه منابع و امکانات دولتی اشاره شده است. اغلب مصوبات برنامه دوم بدون آن‌که برای آن در قوانین و مقررات تمهیداتی پیش‌بینی شود به بوته‌فراموشی سپرده شد و برای اجرایی شدن آن برنامه‌های عملیاتی تدوین نشد


کد خبرنگار : 17