تاریخ : 1394,سه شنبه 19 آبان13:30
کد خبر : 39131 - سرویس خبری : مسائل و مشکلات ایثارگران

نگاهی نو به مسایل اجتماعی جانبازان


نگاهی نو به مسایل اجتماعی جانبازان

امروزه برای حل مسایل و مشکلات جامعه جانبازان و ایثارگران کشور، لازم است قوانین و مقررات و نگاهها بروزتر شود و از اختصاص آن به قشر خاصی ازجانبازان اجتناب شود

عبدالحمید جعفریان

عبدالحمید جعفریان - جانبازی من اگرچه درصد دارد
دانی که در آن حدود و آن حد باشد

از روح غریب من چه می پرسی تو

وقتی که در آن هزار درد بی حد باشد
حقیر به لحاظ جانباز و جامعه شناس بودن  دلبستگی و علاقه ویژه ای به پهنه مسایل و مشکلات اجتماعی جانبازان وطنم ایران ، داشته ام و به همین خاطر دست به قلم شدم تا بتوانم مسایل و مطالبی هر چند اندک به رشته تحریر و جهت استفاده در اختیارجانبازان ومسولین محترم کشور قراردهیم:
هر وقت فرصتی پیدا می شود تا به اجتماع و شهر و بنیاد برویم با جانبازان بزرگ و محترمی روبرو می شویم که با ویلچر یا عصا و ... با مشکلات ایثارگری مانند دیگر افراد جامعه بدنبال کارهای روزمره پزشکی اداری و خانوادگی و رتق وفتق مسایل روزمره اشان هستند ، وقتی به باشگاه ورزشی یا استخربنیاد سری میزنیم  می بینیم که چه برادران عزیز و محترم و با اراده ایی با آنکه دست یا پا ندارند یا روشندل میباشند در حال ورزش یا شنا مانند دیگر افراد جامعه هستند. آری باید افتخار کرد به این همه اراده و استواری  که با آنکه در جبهه های جنگ حق علیه باطل با شجاعت و مردانگی ایستادند باز در میدان اجتماع و ورزش همچنان مانند کوه ایستاده اند .
این مقدمه بر آن بودتا شما خواننده عزیز و جانباز و مسول را با اندکی از مسایل جدید و نو که میبایست برای جانبازان عزیز در کشور فراهم شود آشنا سازیم :
1 : امروزه در پهنه اجتماع بزرگ کشورمان ایران برای حل بعضی از مسایل بطور مثال خودرو سازی و ورزش ، از مربیان و پژوهش ها و مشاورین بزرگ دنیا که در این زمینه صاحب فن آوری و نظر هستند استفاده می شود ، چه اشکال دارد برای خدمت رسانی بروز و مدرن که متناسب با شان و جایگاه ایثارگران عزیز خصوصا" جانبازان با هر ضایعه جنگی ؛ از تجارب و تحقیقات علمی و دانشگاهی و قوانین جدیدی که برای رزمندگانشان به تصویب واجرا در آورده اند استفاده نمود.  
  نگاهها به جانبازان در جامعه و دولت از جانباز 1% تا 70% باید عوض شود. این عزیزان امروزه در جامعه سنتی و مدرن امروزی،  دارای مسایل و مشکلات جدیدی میباشند .27 سال از پایان جنگ ایران و عراق می گذرد  و سن این برادران از میانگین 45 و 50 سال بالاتر رفته و اکثرا" بازنشسته یا در حال بازنشستگی هستند  و هر روز در اخبار و روزنامه ها و سایت های ایثارگری شاهد آن هستیم که یکی از این عزیزان از میان ما پرپر شده و به جمع شهدا پیوسته است .


خانواده و هزینه های این عزیزان گسترده و بزرگ شده و شاهد افزایش فرزندان و ورود داماد عروس و نوه  به  خانواده کلان جانبازان هستیم.  حال با این تحرک خانواده و جامعه ، جانبازان مانند افراد عادی و سالم اجتماع قادر به انجام کار دوم و سوم در جامعه نیستند ، و همه اینها هزینه های زندگی رابرای این قشرعزیز بالا و سنگین کرده است .  لذا می طلبد کلیه وزارت خانه ها ، سازمانها و شرکت های دولتی و خصوصی و بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور نگاهی عمیق و جدید و نویی دراختصاص تسهیلات و قوانین و غیره به جانبازان کشور داشته باشند و از نیروهای تحصیل کرده و با تجربه با اولویت جانبازان انقلاب اسلامی بهره  و استفاده بیشتر بشود .

کتابی در چند سال پیش از سوی بنیاد شهید کشور بنام قوانین و مقررات ایثارگران در سایر کشورهای جهان منتشر شد که کتاب جالب و پرمحتوایی بود ومی طلبد با توجه به دگرگونی ها و پیشرفت جامعه ،این کتاب چاپ مجدد شود تا مسولین و جانبازان ونخبه ها و دانشجویان و مردم این کتاب را مطالعه فرمایند تا کمکی باشد در جهت بهبود و رفاه اجتماعی و بروز آوری قوانین و مقررات  و مسایل و مشکلات اجتماعی که جانبازان با آن روبرو هستند .

 امروزه برای حل مسایل و مشکلات جامعه جانبازان و ایثارگران کشور لازم است قوانین و مقررات و نگاهها بروزتر شود و از اختصاص آن به قشر خاصی ازجانبازان اجتناب شود و شامل همه جانبازان از 1% تا 70% شود و میبایست توجه ویژه ایی به جانبازان شیمایی ، اعصاب و روان ، قطع عضو و ضایعات نخایی بشود .

2- امروزه قشر زیادی از جانبازان بازنشسته شده اند.  لذا می طلبد دولت محترم و مجلس شورای اسلامی تمهیداتی جهت مسایل اقتصادی اجتماعی و رفاه اجتماعی و مشکلاتی که این قشر با آن روبرو هستند فراهم نمایند ، این عزیزان به لحاظ صدمات وجراحات وارده در جنگ قادر به کار دوم و سوم در جامعه نیستند و لذا میبایست از سوی دولت ومجلس نسبت به اختصاص مسکن مناسب و خودرو استاندارد و دو برابر نمودن حقوق بازنشستگی و اختصاص تورهای زیارتی و تفریحی و فرهنگ سازی در جامعه جهت خدمت رسانی به این قشر اقدام نمایند .

به لحاظ خدمت رسانی، بعضی موارد که به ذهنم میرسد  بیان می شود.

دولت محترم و بنیاد میبایست زمینه های ارتقا شان و جایگاه و مسکن مناسب وتفریحات و مسافرت های سالم وحقوق لازم و همچنین پدر و مادر و همسر و فرزندان جانبازان عزیز را تحت پوشش قرار دهند و برای آنان کارت ایثارگری صادر فرمایند.

3 - دولت و بنیاد و سازمان هواپیمایی کشوری  میبایست زمینه های لازم جهت ارایه بلیط نیم بها جهت پدرمادر و همسر و فرزندان جانبازان با هر درصدی در مسیرهای داخلی  و خارجی توسط شرکت های هواپیمایی دولتی و خصوصی و غیر دولتی فراهم آورند. امروزه با وجود قانون، اکثر شرکتهای هواپیمایی خصوصی از ارایه بلیط نیم بها به جانبازان و خانواده آنها امتناع میکنند .
4 - دولت و بنیاد و گمرک جمهوری اسلامی  میبایست زمینه های لازم برای اختصاص یک خودروی مناسب داخلی یا خارجی استاندارد و اتوماتیک برای کلیه جانبازان با هر درصدی فراهم نمایند نه اینکه به  یک قشر بدهند و به قشردیگر ندهند .
به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقی است
عبدالحمید جعفریان جامعه شناس


کد خبرنگار : 17