تاریخ : 1394,چهارشنبه 18 آذر19:48
کد خبر : 40011 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

تخفیف بلیط هواپیما چرا اجرا نمی شود؟


تخفیف بلیط هواپیما چرا اجرا نمی شود؟

چراشرکتهای هواپیمایی خصوصی قانون بلیط نیم بها به جانبازان، آزادگان و خانواده های شاهد را اجرا نمی کنند؟

عبدالحمید جعفریان

عبدالحمید جعفریان  - بر اساس ماده 41 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب سال 1391 مجلس محترم شورای اسلامی :جانبازان 25% و بالاتر آزادگان و خانواده های شاهد و خانواده های جانبازان 70% در صورت مسافرت داخلی از طریق هر یک از شرکتهای دولتی یا خصوصی هواپیمایی راه آهن و کشتی رانی با ارایه کارت ایثارگری و یا معرفی نامه بنیاد از 50% هزینه بلیط معاف میباشند .

تبصره 1 – کلیه مشمولان این ماده ازپرداخت هزینه بلیط اتوبوس و مترو داخل شهری معاف میباشند .
تبصره 2 – مشمولان این ماده در پروازهای خارجی با معرفی نامه بنیاد برای یک بار در سال از 50% تخفیف مستقیم بهای روز فروش بهره مند میباشند .
با آنکه مجلس محترم قانون فوق را تصویب و جهت اجرا به دولت محترم ابلاغ کرده است و دولت این قانون را به سازمان هواپیمایی کشوری و این سازمان طی بخشنامه ایی این قانون را جهت اجرا به شرکتهای هواپیمایی دولتی و خصوصی ارجاع داده است . مع هذا این قانون توسط شرکت های هواپیمایی خصوصی از قبیل ماهان – قشم ایر – کیش ایر – کاسپین – آتا و ... به دلایل مختلف اجرا نمی شود . فقط دو شرکت هواپیمایی دولتی ایران ایر و هواپیمایی آسمان این قانون را اجرا می کنند و جدیدا" هواپیمایی آسمان در بلیط لیست انتظارخود ازجانبازان و آزادگان و خانواده های شاهد هزینه کامل بلیط را بدون احتساب 50%   تخفیف می گیرد . نمی دانیم به چه علت این کار را میکند .

لذا جا دارد تمام ارگانها و نهادهای ذیربط از جمله بنیاد شهید و وزارت راه و شهرسازی سازمان هواپیمایی کشوری شرکت فرودگاههای کشور اقدام و فشار لازم را به شرکتهای هواپیمایی خصوصی و ایر لاین ها بیاورند تا عزیزان جانباز در فرودگاههای کشور با این مشکل روبرو نشوند . امروزه در جامعه هواپیمایی کشور شاهد کاهش پروازهای شرکت هواپیمایی ایران ایر و هواپیمایی آسمان بعلت کاهش هواپیما و نقص فنی و شاه افزایش پروازهای شرکت های هواپیمایی خصوصی هستیم .

لذا با توجه به حجم نسبتا" بالای مراجعه کنندگان جانباز آزاده بعلت جراحات وارده ومعلولیتهای خاص و مشکلات اجتماعی در مسافرتهای هوایی به فرودگاههای کشور و شرکت های هواپیمایی خصوصی در زمینه تهیه بلیط نیم بها و انجام پرواز هوایی راحتر      می طلبد سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاههای کشور و ایر لاین ها و شرکت های هواپیمایی خصوصی تمهیدات لازم را برای اجرای ماده 41 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب سال 91 مجلس محترم شورای اسلامی بعمل آورند .
و اگر شرکت های خصوصی مشکل را تامین اعتبار بهای روز بلیط  و یا هر علل دیگری میدانند باید این مهم هر چه سریعتر توسط سازمان هواپیمایی کشوری و بنیاد شهید و ایر لاین ها به نحو شایسته حل و فصل شود .

 


کد خبرنگار : 17